Als er een branche is waar veel gesproken wordt over ontwikkelingen, features en mogelijkheden, dan is het de horeca. Vooral het hotelwezen is erg begaan met ontwikkelingen en dat is logisch: als hotel moet je een gast immers een ‘tweede huis’ bieden, al is het maar voor een beperkte tijd. Niet alle hotels slagen daar even goed in, maar dát moet veranderen. Kijken we naar de toekomst voor de hotels, dan gaat het namelijk nagenoeg uitsluitend om de gastervaring.
Wat zijn de belangrijkste ontwikkelingen die we mogen verwachten wanneer het gaat om de toekomst van hotels?
Gezondheid & welzijn worden nog belangrijker
Het is niet lang geleden dat elk hotel de basis heeft moeten herzien. Want een ontbijtzaal zonder vegetarische of gezonde alternatieven is geen ontbijtzaal meer én eigenlijk willen we ook een sportzaal hebben om de dagelijkse trainingen te kunnen doen. Veel gevraagd? Nee, want heel de maatschappij legt steeds meer aandacht op gezondheid en welzijn – en dan moet het hotelwezen wel mee gaan, want hier besteden gasten vaak het leeuwendeel van hun tijd. Al dan niet met gesloten ogen.
De persoonlijke benadering
Onpersoonlijk personeel, een receptie waar de namen van de gasten verkeerd gespeld worden en kamers waar de temperatuur alleen centraal gestuurd kan worden. Veel hotels komen er nog mee weg, maar dat duurt niet lang meer. Wanneer het overal gaat om de best mogelijke klantbeleving, druppelt dit nu al gestaag door in de hotelbranche. Een persoonlijke benadering, een vriendelijke groet en aanpasbare opties op de kamers worden gewoon harde eisen.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan met een donatie. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Hierbij kan ook gedacht worden aan de features die op de kamer verwerkt zijn. Kunnen deze door de gast gepersonaliseerd worden op eenvoudige wijze? Dan is het hotel klaar om mee te gaan de toekomst in.
Nog even over die features
De mooiste hotels in Las Vegas hebben het doorgaans al: uitgebreide mogelijkheden om te koppelen met social media, smart-tv’s, de nieuwste foefjes om het de gasten nog beter naar het zin te maken. Een kleine televisie die eigenlijk op te grote afstand hangt en een telefoon waarmee je de jaren ’80 op kunt bellen, dat kan gewoon echt niet meer.
Kom je er nu nog mee weg? Prima, maar vergeet niet dat de klok tikt en dat het tijd is om een budget te reserveren voor de komende jaren om mee te groeien met de ontwikkelingen.
We gaan weer richting de niches
Gasten willen geen dertien-in-een-dozijn hotels meer wanneer een overnachting geboekt moet worden. Het einde van de grijze brei is in zicht gekomen. Hotels die een uniek verhaal hebben, een innovatief concept of een compleet eigenzinnige aanpak, dát zijn de hotels die de komende jaren gaan scoren. Het opzetten van zo’n merk, inclusief de brand zelf en de storytelling, dat is lastig, maar de consument beloont de inspanningen met een reservering.
Dat betekent automatisch ook dat we teruggaan naar het authentieke. Denk je dat je op het juiste spoor zit? Kijk dan eens naar je website. Heb je een onpersoonlijke website waarop je prijzen en informatie hebt staan – en niet veel meer dan dat? Dan ben je er nog niet. Het gaat om het verhaal achter het hotel, de mensen die er werken, anekdotes en grappige momenten die in het hotel beleefd zijn. Wees jezelf en herken de mens in de gasten, dan zit je op het juiste spoor.
Veel meer technologie (hoe kan het ook anders)
Op technologisch gebied gaat er veel veranderen. Op dit moment wordt er al hard gewerkt aan verschillende softwaretoepassingen die het boeken en indelen van kamers nog makkelijker moeten maken. Ook kun je hierbij denken aan de blockchain en de betalingen met cryptomunten. Of dit de toekomst wordt van het hotelwezen, daarover bestaan nog veel onduidelijkheden omdat dit meer geschikt lijkt voor branches met microbetalingen.
Desalniettemin is het verstandig om je nu al links en rechts in te lezen over de mogelijke technologische veranderingen die voor de deur staan. Met alle mogelijke wegen richting de toekomst is op dit moment meer dan duidelijk dat het geen makkelijke weg gaat worden, maar dat er wel prachtige einddoelen op ons staan te wachten. In ieder geval staat de gemiddelde hotelmanager aardig wat werk te wachten.