Zeilende koopvaardijschepen waren ofwel iets uit het verleden ofwel een belofte voor de toekomst. Maar zeil retrofitting – high-tech zeilen monteren op bestaande schepen – maakt het een onderwerp van vandaag. Een must voor het klimaat en voor een economische exploitatie.
De koopvaardij is een van de grote vervuilers. Zowel klimaat als milieu lijden zwaar onder het enorme verbruik van zware en vuile stookolie. Wind- en zonne-energie zijn schoon en goedkoop. Bestaande schepen uitrusten met high-tech zeilen lijkt een korte termijn oplossing die zowel het klimaat als de winstgevendheid van de reders dient.
Berge Bulk, BAR Technologies en Yara Marine Technologies staan op het punt vier WindWings te installeren aan boord van de 210 DWT bulkcarrier Berge Olympus.
De grote, massieve vleugelzeilen aan boord van deze bulkers zullen tot 50 meter hoog zijn en kunnen de CO2-uitstoot met maar liefst 30 procent verminderen door een combinatie van windaandrijving en routeoptimalisatie. De WindWings worden in het tweede kwartaal van 2023 geïnstalleerd aan boord van het schip van Berge Bulk.
Meer voorbeelden van zeil retrofitting
Een ander voorbeeld van zeil retrofitting is de Nederlandse rederij Amasus Shipping, die twee starre zeilen zal toevoegen aan een 22 jaar oud vrachtschip. Het bedrijf verwacht zijn energieverbruik en emissies te verminderen en tegelijkertijd de technologie te demonstreren.
Het 2.800 dwt grote vrachtschip EEMS Traveler zal dit jaar worden uitgerust met twee starre zeilen op het achterschip. Het 298 voet lange schip vaart in Europa als vrachtschip voor de korte vaart en kan tot 150.000 kubieke voet graan of containers of grote lading vervoeren. De zeilen worden 56 voet hoog en zullen naar verwachting de CO2-uitstoot met 30 procent verminderen, aldus The Maritime Executive.
Een soortgelijk zeil werd in december 2021 geïnstalleerd op M/V La Naumon, een gepensioneerd algemeen vrachtschip dat nu dienst doet als rondreizend theaterschip met kunstprogramma’s en een laboratorium aan boord. De installatie maakte deel uit van een demonstratieproject dat gedeeltelijk werd medegefinancierd door de Europese Unie, in het kader van het GREENing the Blue-project.
Bound4blue zei dat het de grootste zuigzeil ooit gebouwd en geïnstalleerd was op een schip. Het bedrijf legde uit dat het stijve zeil is uitgerust met een kantelmechanisme en een autonoom besturingssysteem.
Nieuw concept voor binnenkort: Oceanbird
Oceanbird is geen zeil dat achteraf wordt gemonteerd. Het is een totaal nieuw ontwikkeld concept voor een enorm transportschip met vleugelzeilen. Een deel van de besparingen vanwege de speciaal ontworpen romp en de aanbevelingen voor snelheid en routes zijn ook van toepassing op bestaande schepen (retrofit).
Het eerste schip van het Oceanbird-concept wordt een autoschip dat ongeveer 7.000 auto’s kan vervoeren. Het concept is gebaseerd op een vrachtschip van 200 meter lang en 40 meter breed. Om havens in en uit te kunnen varen – en als veiligheidsmaatregel en om een schema te kunnen aanhouden – zal het schip ook worden uitgerust met een hulpmotor, aangedreven door het beste alternatief dat momenteel beschikbaar is.
De vleugelzeilen in deze eerste productlijn zijn ongeveer 40 meter hoog en 14 meter breed. Prototypes van het vleugelzeil zullen in 2023 worden getest.
Eén vleugelzeil op een bestaand schip bespaart ongeveer een half miljoen liter brandstof, gelijk aan 3000 vaten diesel per jaar en 1200 ton CO2. De berekeningen zijn gebaseerd op windkansen langs de belangrijkste handelsroutes, verstrekt door de IMO, op schepen die niet zijn goedgekeurd voor het varen op windkracht en zich niet op een optimale route voor het varen op windkracht bevinden. Het hele concept met een speciaal ontworpen romp, een volledige set vleugelzeilen en aanbevelingen voor snelheid/route zal nog veel meer verminderen.
Het eerste schip met een vleugelzeil prototype op ware grootte zal in 2024 varen. Het streven is om het eerste schip met een volledige set Oceanbird vleugelzeilen in 2026 te laten varen.