Het merendeel (79 procent) van de bedrijven heeft dit jaar maatregelen genomen om de bedrijfsvoering duurzamer te maken. Dit meldt het CBS op basis van de maandelijkse conjunctuurenquête die begin september 2022 werd gehouden.
Het onderzoek is gedaan onder bedrijven in de industrie, auto- en detailhandel en de dienstverlening. Bijna 39 procent van de bedrijven zegt een combinatie van maatregelen te hebben genomen rond energie, uitstoot of de circulaire economie. Bijna 20 procent heeft vooral verduurzaamd op het gebied van energie. Maatregelen omtrent circulaire economie (14 procent) en uitstoot (6 procent) worden minder vaak genoemd. 21 procent van de bedrijven heeft dit jaar hun bedrijfsvoering niet verder verduurzaamd.Bedrijven actief in vervoer en opslag en in verhuur en overige zakelijke diensten geven vaker dan de andere bedrijfstakken aan dit jaar te werken aan hun uitstoot. Voor de bedrijfstakken verhuur en handel van onroerend goed en cultuur, sport en recreatie geldt dit voor energiemaatregelen. Voor de horeca zijn circulaire maatregelen van groter belang geweest.
Afhankelijkheid van derden kan verduurzaming bedrijfsvoering belemmeren
Voor bijna een kwart van de ondernemers is de afhankelijkheid van derden de belangrijkste belemmering bij het verduurzamen van het bedrijf. Bijna 13 procent noemt een tekort aan financiële middelen als belangrijkste belemmering. Een bijna even grote groep (12 procent) ziet te weinig voordelen van verduurzaming. Daar staat tegenover dat ruim 3 op de 10 bedrijven geen belemmeringen ervaren bij het verduurzamen.
Bedrijven in de horeca en de cultuur, sport en recreatie geven een tekort aan financiële middelen vaker als belangrijkste belemmering aan dan bedrijven in andere bedrijfstakken. Bedrijven in vervoer en opslag en de verhuur en handel van onroerend goed noemen de afhankelijkheid van derden vaker als belangrijkste belemmering.
Een derde vindt bedrijfsvoering grotendeels of geheel duurzaam
Een derde van de bedrijven beoordeelt hun bedrijfsvoering als grotendeels of helemaal duurzaam. Bijna de helft zegt dat hun bedrijf deels duurzaam werkt, en volgens 15 procent is het bedrijf in kleine mate duurzaam. De uitkomsten betekenen niet dat alle economische activiteiten even duurzaam zijn. Bedrijven vergelijken hun prestaties bijvoorbeeld eerder met normen, collegabedrijven of verduurzamingsmogelijkheden binnen hun bedrijfstak dan dat zij zich vergelijken met (duurzamere) andere bedrijfstakken.
Dat ondanks economische onzekerheid steeds meer bedrijven in duurzaamheid investeren blijkt ook uit een groot internationaal onderzoek van SAP Insights. Naast de positieve impact op het milieu verwachten veel bedrijven dat verduurzaming goed is voor hun concurrentiepositie en winstgevendheid op de lange termijn.
Aan het onderzoek werkten ruim 6600 leidinggevenden uit 40 landen mee. De resultaten bieden reden tot optimisme: binnen steeds meer organisaties staat duurzaamheid hoog op de agenda. Zo is het aantal bedrijven dat voor het eerst investeerde in verduurzaming verviervoudigd ten opzichte van 2021. En 75% van de bedrijven die al geld in duurzaamheid staken, houdt de investeringen op hetzelfde peil of doet er zelfs een schepje bovenop. Over de gehele linie schroeft 40% van de bedrijven de investeringen op.
De consument is hierin een belangrijke aanjager, zo wijst het onderzoek uit. In vergelijking met vorig jaar worden de eisen van de consument zeven keer zo vaak genoemd als reden om werk te maken van duurzaamheid. Andere veelgenoemde redenen zijn het verhogen van de omzet en winst, de kans om nieuwe of verbeterde producten en diensten te ontwikkelen en het verbeteren van de maatschappelijke reputatie.
Goed voor de business
Steeds meer bedrijven zien een duidelijk verband tussen duurzaamheid en de commerciële prestaties. Zo verwacht 75% dat verduurzaming een middelgrote of grote positieve impact heeft op de winstgevendheid op de lange termijn. Volgens 71% van de bedrijven versterkt een duurzame bedrijfsvoering hun concurrentiepositie op de lange termijn. Niet voor niets neemt bijna 90% van de bedrijven duurzaamheid mee in zakelijke beslissingen.
Volgens de onderzoekers is het essentieel dat het streven naar duurzaamheid breed gedragen wordt binnen een organisatie. Daarbij helpt het als meerdere mensen dit in hun takenpakket hebben. Ook op dat punt gaat het de goede kant op. Bij steeds meer bedrijven zijn er minstens twee mensen verantwoordelijk voor duurzaamheid. Het komt steeds minder vaak voor dat één persoon hiervoor verantwoordelijk is.