Geven is een goede manier om een relatie te bevestigen of te versterken. Maar hoe je geeft en wat je kiest bepaalt het effect van je relatiegeschenk. Dat vergt meestal een persoonlijke aanpak en kennis van de ontvanger. Hier geven we je 5 kansen om te scoren. En als bonus: let op de fiscus.
Een goede algemene regel om mee te beginnen is dat niemand zich ongemakkelijk voelt bij het ontvangen van een geschenk. Zorg daarom altijd dat een relatiegeschenk past bij jouw bedrijf en het bedrijf van de ontvanger en dat het ook past bij het soort relatie die je met de ontvanger onderhoudt. Wil je op safe spelen? Kies dan iets dat bijna iedereen wel kan gebruiken en ook regelmatig in handen neemt. Zoals een usb stick met logo.
1. Hou het duurzaam
Duurzaamheid staat bij bijna alle bedrijven inmiddels hoog in het vaandel. Hou daar dus ook rekening mee bij het geven. Geef liever geen wegwerp spullen of dingen die geen duidelijke functie of meerwaarde hebben. Maar bij voorkeur wel iets dat zorgt voor regelmatige contactmomenten, zodat ook de boodschap goed overkomt. Waterflesjes zijn daarvoor een prima geschenk. En je kunt waterflesjes bedrukken met een logo, of met een speciale boodschap die een actie ondersteunt. Daar scoor je bijna altijd mee.
2. Onderzoek of het geschenk bij jouw doel past
Zorg er ook voor dat het geschenk past bij je marketing. Kies van tevoren een duidelijk doel. Wil je de naambekendheid van je bedrijf vergroten, wil je de verkoop een boost geven of een lange relatie verstevigen? Dat maakt een flink verschil. En als het geschenk onderdeel is van je marketing, vergeet dan ook niet om het doel meetbaar te maken en het resultaat ook achteraf te meten.
3. Geven of beleven?
Belevingsgeschenken zijn gebaseerd op interesse, en kunnen ervoor zorgen dat zowel relaties als medewerkers zich echt gezien en gewaardeerd voelen binnen of door uw organisatie. En cadeaukaarten voor een beleving zijn bijzonder praktisch als verrassingsgeschenk. Maar let er wel op dat ze aansluiten bij de interesse en ook bij de omgeving waarin je bedrijf functioneert.
Als een materiële gift niet gepast is, doe dan een donatie aan een goed doel en vertel je klant wat er met het geld bereikt wordt. Donaties aan een goed doel zijn vaak bijzonder effectief bij personen die minder om materiele zaken geven en betrokken zijn bij maatschappelijke doelen.
4. Stel vast wie het geschenk krijgt
Het is handig om een geefbeleid in te stellen. Het is niet altijd nodig om alle klanten of relaties een cadeau te geven. Je kunt het geven bijvoorbeeld ook koppelen aan een bepaalde omzetgrens. Of juist voor klanten te kiezen die op het punt staan om jou een opdracht te gunnen. Of misschien wel juist klanten die dreigen op te stappen. Maar let wel op: vaak worden relaties door een heel team onderhouden. Zorg er dan vooral voor dat je niemand mist, dat kan heel vervelend overkomen.
5. Kies bewust voor waarde
Of een geschenk geslaagd is of niet, hangt meer af van de creativiteit dan van de waarde van een geschenk. Maar je wil ook de plank niet misslaan met een te goedkoop cadeautje. Dat kan al snel in de prullenbak verdwijnen. Erger is het als de klant zich niet serieus genomen voelt. Andersom kan een te duur geschenk de indruk wekken dat je de relatie wil omkopen. Die kan zich daardoor ongemakkelijk gaan voelen.
En dan de fiscus
Het is leuk om te geven. Maar het is verstandig om goed na te denken over de mogelijk fiscale gevolgen die de waarde van je geschenk kunnen hebben. Kijk daarom eerst of het geschenk aangemerkt kan worden als reclame of sponsoring. Is dat niet het geval, dan zijn er verschillende aftrekbeperkingen van toepassing. Voor de inkomsten- en vennootschapsbelasting is het verder relevant hoeveel je in totaal per jaar uitgeeft, bij de omzetbelasting is het daarnaast ook nog belangrijk of de ontvanger recht op vooraftrek heeft. Laat je daarover vooral goed adviseren, dan kom je niet voor onaangename verrassingen te staan.