Nederland kent sinds kort een nieuw initiatief dat het eten van insecten promoot: The Grasshopper Suppliers. Drie jonge Amsterdamse ondernemers willen door middel van campagnes en het betaalbaar aanbieden van insecten de Nederlanse bevolking overtuigen meer insecten te gaan eten. Omdat het beter is voor het milieu, en voor de mensheid.
Om één kilo eetbaar rundvlees te produceren, is meer dan tien kilo voedsel en 15.000 liter water nodig. Eén kilo sprinkhanen bijvoorbeeld, vergt slechts iets meer dan één kilo voer, en helemaal geen water (sprinkhanen onttrekken water uit het gras dat ze eten). Ook is voor het produceren van rundvlees gemiddeld twaalf keer de landoppervlakte nodig als voor sprinkhanen. Door de grotere efficiëntie kan eiwit in de vorm van sprinkhanen in principe geproduceerd worden voor 1/10e van de prijs van eiwit in andere dierlijke vormen.
Ook heeft de efficiëntie een gevolg voor de zogenaamde ‘global warming footprint’: eiwit produceren in de vorm van insecten stoot slechts 1/12e van de broeikasgassen uit die het produceren van rundvlees uitstoot. In een wereld waar er steeds grotere tekorten aan voedsel, water en landbouwgrond ontstaan en de opwarming van de aarde een steeds nijpender probleem wordt, bieden insecten volgens steeds meer mensen een vorm van eiwitten die ons kan helpen meer toekomstbestendig te worden.
The Grasshopper Suppliers geloven daarom dat het anders moet en hebben besloten hier zelf het voortouw in te nemen. Uit hun analyses blijkt dat de twee voornaamste redenen om geen insecten te eten zijn dat het idee veel mensen tegenstaat en dat insecten in Nederland op dit moment onbetaalbaar zijn – sprinkhanen worden door een aantal webshops verkocht voor zo’n €350 per kilo.
Op die twee tegenargumenten probeert The Grasshopper Suppliers in te spelen. Door insecten te importeren uit EU-landen en Canada van bedrijven die insecten op een schaal kweken waardoor ze goedkoper beginnen te worden, denken ze eetbare insecten aan te kunnen bieden voor een derde van de huidige prijs. Beginnend met sprinkhanen, omdat blijkt dat mensen die het snelst eten en ze eenvoudig te bereiden zijn. Als de sprinkhanen aanslaan, zullen andere soorten volgen. Daarnaast gaan ze campagne voeren om mensen de voordelen van insecten eten uit te leggen, maar ook om zo veel mogelijk mensen de beestjes te laten proeven – als men eenmaal een insect geprobeerd heeft, realiseert men zich vaak dat er niks mis mee is. Op deze manier kan de psychologische barrière die veel mensen hebben bij het eten van insecten, langzaam doorbroken worden.
Gaan we straks allemaal insecten eten?
Hoe wijdverspreid het eten van insecten in Nederland nou echt zal worden, blijft nog een vraagteken. Toch zijn de jongens hoopvol: “garnalen en kreeft werden in de 19e eeuw ook als ongeschikt voor mensen beschouwd, het stond mensen gewoon niet aan. Nu is kreeft een delicatesse. Dat laat zien dat onze voedselgewoonten kunnen veranderen.” Het bedrijf zelf is nog in oprichting en de crowdfunding-campagne is in volle gang. Het eerste doel – €500 voor de start-up kosten – is in de eerste 24 uur al bereikt, maar The Grasshopper Suppliers gaat door: in de komende maand hopen ze genoeg geld op te halen om behalve aan particulieren ook aan restaurants te kunnen gaan leveren – veel chefs hebben al interesse getoond.