Nog nooit eerder was de Bridgestone World Solar Challenge op racedag drie zo spannend. De Red One voerde de hele dag de Challenger Class aan. Delft zat Solar Team Twente hijgend in de nek. In de Cruiser Class heeft team Eindhoven een record neergezet: ze reden met één keer opladen 1500 km. Al met al is dit een bijzonder succesvolle race voor Nederland tot dusver. Deze internationale wedstrijd voor zoneauto’s is een compleet Nederlands feestje.
Red One eerste met 11 seconden voorsprong op Delft
De spanning giert door de lichamen van de teamleden. Tijdens control stop twee van vandaag in Kulgera, kwam Delft 11 seconden na de Red One aan. Er werden zelfs speciale maatregelen genomen tijdens de control stop, zodat we op de seconde nauwkeurig konden vertrekken. Ook daarna bleef de afstand klein. Het was een nek-aan-nekrace. Na racedag drie wisten we de eerste positie wederom te verdedigen. Aangezien de afstanden tussen de topteams zo klein zijn, komt het nu op alle details aan. We hebben een stabiele en betrouwbare zonneauto gebouwd die precies op de Australische omstandigheden is afgestemd. Zelfs bij harde wind blijft Red One stabiel. De Twentenaren zijn ervan overtuigd dat ze ook morgen het gevecht om de eerste plek aan kunnen.
Nek-aan-nekrace in Australische outback houdt aan
Wat zich nu afspeelt tijdens de race is een vernuftig strategisch spel. De teams liggen nu zo dicht bij elkaar dat een verkeerde inschatting of manoeuvre het verschilt betekent tussen winst of verlies. Bij een zonnerace komt namelijk heel wat kijken, want de zonneauto rijdt niet als enige dwars door Australië over de openbare weg. Zonneauto Nuna8 wordt nauwkeurig in de gaten gehouden door teamleden in andere auto’s.
Knallen
Nuna8 wordt begeleid door een Mission Control wagen, een Meteo wagen en een Scout wagen. De Scout rijdt voorop en houdt in de gaten of de weg veilig is. Scout kijkt ook of het voor Nuna veilig is om in te halen. Teamleden in Scout rijden voordat de racedag begint vooruit om aangereden wild, vaak dode kangoeroes, van de weg te schrapen. Meteo is de weerwagen; deze rijdt ook voorop, houdt continu het weer in de gaten en geeft de weergegevens door aan Mission Control. Emiel Lorist, strateeg van het team: “Aan de hand van weermodellen en informatie die ik doorkrijg van Meteo over het weer een aantal kilometers verderop, bereken ik hoe hard Nuna kan rijden. Het is de kunst om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van zonne-energie en de accu zo vol mogelijk te laten. Want alleen met een volle accu kunnen we uiteindelijk knallen.”
Zweet in de handen
De Mission Control auto is ingericht met board computers. Strateeg Lorist heeft zo continu zicht op alle gegevens. Hoe gaat het met het zonnepaneel op de auto, houdt de accu het nog vol? Wat betekenen de wolken 50 kilometer verderop voor de opbrengsten van het zonnepaneel? Wat als het gaat regenen? Alle gegevens die binnenkomen, worden met elkaar verbonden. Op basis daarvan krijgt de coureur instructies over hoe hard hij kan rijden en of een inhaalmanoeuvre haalbaar is. De strategie is bepalend voor de uitkomst van de race. Jacco Vos, technisch manager van het team: “Ik zit met het zweet in mijn handen in Mission Control, maar ik moet mijn hoofd koel houden. We zitten zo dicht op de hielen van Twente dat een klein foutje in onze strategie bepalend kan zijn voor de afloop. En wij willen natuurlijk woensdag aan kop komen.”
Kamperen in de outback: een logistieke uitdaging
Ondertussen hebben de tams al twee nachten in de Australische Outback doorgebracht. Ze mogen elke dag tot precies 17.00 uur doorrijden. Om precies 17.00 uur moeten ze het konvooi stopzetten, op die plek wordt het kamp opgebouwd.
Al met al is het kamperen in de Outback met 37 mensen dus een behoorlijk logistieke uitdaging. Hoe dit allemaal precies in zijn werk gaat? Bekijk hier een interview met oud Solar Team Twente teamlid Haico Stegink.
Blijf op de hoogte van onze avonturen en volg Solar Team Twente op Twitter, Instagram en Facebook.
Volg de Nuna8 op www.nuonsolarteam.nl