like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Wat zijn circulaire marketing campagnes?

Van: op 3 mei 2016

mudjeansUit business modellen met een circulair DNA vloeien marketing campagnes die ook circulair zijn. MUD Jeans verwerkt binnenkort zijn eerste 3.000 teruggestuurde lease jeans tot nieuwe broeken en brengt de broeken persoonlijk naar de recycle fabriek. De ‘recycle tour naar Spanje’ toont dat een innovatief circulair modeconcept ook zijn marketing op een eigen wijze invult.

 

Lease A Jeans

Het volledige circulaire denim merk introduceerde in januari 2013 ‘Lease a Jeans’, een innovatief modeconcept waarbij iedereen een jeans kan leasen voor een maandelijks bedrag. Na gebruik kunnen klanten de jeans terug sturen en switchen naar een nieuw model. Dit idee werd geïnitieerd door Bert van Son: “Waarom zou je een spijkerbroek voor de rest van je leven moeten bezitten? Vaak verdwijnt een broek na een tijd dragen in een kast en heeft het materiaal geen waarde mee. Het is veel logischer om de grondstoffen die in die broek zitten te hergebruiken en opnieuw van waarde te laten zijn. Met Lease A Jeans stimuleren een nieuwe manier van consumeren waarbij grondstoffen na gebruik niet worden weggegooid of verbrand, maar hergebruikt.”

Inmiddels hebben 5.000 gebruikers hun jeans geretourneerd. Hiervan zijn 2.000 broeken geupcycled en opnieuw aangeboden als vintage jeans en worden de eerste 3.000 broeken verwerkt tot grondstof voor nieuwe jeans.

 

Recycle Tour

Onder leiding van Lease Master Bert van Son brengt een actief MUD Jeans team de broeken persoonlijk naar Spanje, waar ze gerecycled worden. De MUD Jeans Recycle tour startte in Amsterdam op zondag 1 mei en eindigt op 10 mei in Valencia. In de fabriek Recovertex worden de broeken verwerkt tot vezels en vervolgens gesponnen tot garens, geverfd en samen met nieuw katoen gewoven tot nieuwe denim stof. Deze stof bestaat voor 20 procent uit gerecycled materiaal, technisch het hoogst haalbare percentage. Hiervan worden weer nieuwe broeken gemaakt die vanaf najaar 2016 verkrijgbaar zijn. Voor deze jeans zijn veel minder water en grondstoffen nodig.

Het team gaat het recycle proces in de fabriek filmen. De tocht van 2.000 kilometer vindt klimaatneutraal plaats in een oude Landrover Defender.

 

Circulaire economie in de praktijk

De circulaire economie wint aan populariteit. Veel studenten schrijven hun master thesis over de circulaire economie. En dat is goed. Een nadeel is dat deze onderzoeken vaak abstract blijven en nog steeds niet het grote publiek bereiken. Het MUD Jeans team wil met deze tour de circulaire economie in de praktijk brengen. En laten zien wat het dan ‘echt’ betekent om op een circulaire manier te ondernemen. Zo proberen ze deze nieuwe manier van business doen tastbaar te maken voor een breder publiek. Bovendien willen ze laten zien dat de circulaire economie een bron is voor leuke en creatieve ideeën. MUD Jeans haakt tijdens de tour aan bij nog meer concrete duurzame initiatieven zoals een beach clean up in Biarritz.

 

Community

Circulair ondernemen betekent dat er langdurige relaties worden opgebouwd met klanten. Alle leasers wordt na een jaar naar de status van hun jeans gevraagd. Dit contactmoment is een voordeel. MUD Jeans bouwt op die manier een community op. Dit betekent tegelijkertijd dat leasers ook iets terug kunnen verwachten. Zo biedt MUD Jeans een gratis repair service en worden leasers uitgenodigd voor events zoals onlangs het Bon Voyage event bij pop-up restaurant Gustafson op het Westergasterrein in Amsterdam tijdens de Sunday Market. Iedereen kon hier zijn oude jeans inleveren om te laten recyclen in ruil voor een gratis drankje.

 

Uitbreiding

Eind april betrekt MUD Jeans een nieuw groter pand in Almere, waarbij het bedrijf samenwerkt met een partner die alle orders afhandelt en verwerkt. Ook gaan ze in zee met duurzaam verpakkingsbedrijf Original Repack. De Finse start-up zorgt ervoor dat verpakkingen tot wel 15 keer kunnen worden hergebruikt. Consumenten sturen de verpakkingen via bestaande brievenbussen weer terug. Door deze verzendmethode wordt de omloop van karton verminderd. MUD Jeans merkt dat dit soort initiatieven vanzelf op hun pad komt. Volgens Bert van Son komt dat onder andere doordat ze BCorp zijn: “Door aan te sluiten bij duurzame communities zoals BCorp komen we met al die internationale organisaties in contact en weten talentvolle stagiaires ons goed te vinden.” Bert van Son is zelf vooral trots op het feit dat MUD Jeans in 2016 CO2 neutraal wordt, dat gebeurt via een participatie aan het BLUEdot Certified Carbon Neutral Program. MUD Jeans steunt CO2 ‘positieve’ projecten waarmee de CO2 emissie wordt geneutraliseerd.

De Mud Jeans Recycling Tour is hier te volgen .

Bert van Son en Danique Gunning

 

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Inzicht



 

Reacties: (1)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. VeRe schreef:

    Ben – misschien ten onrechte – wat achterdochtig:
    Doet me wat te hype-achtig aan en ik vraag me af of deze manier van werken wel zo milieu-ontlastend is als wordt gesuggereerd.
    Wel iets voor snelle jongens en meisjes…