De Nederlandse Club van Rome vraagt met een nieuwe publicatie aandacht voor de (on)duurzaamheid van onze garderobe. Op 3 september (Duurzame Dinsdag) verschijnt het bulletin ‘Milieu, mens, mode’ met informatie en inspiratie voor producenten én consumenten die aan de slag willen met milieu- en mensvriendelijke kleding.
“Alle mediaberichten over misstanden in de textielindustrie maken oneerlijke handel tastbaar en dichtbij. Terwijl deze kwesties, net als de klimaatproblematiek, tot nu toe voor de gemiddelde Nederlander ongrijpbaar en ver weg waren,” zegt Steven de Bie, voorzitter van bestuur van de Club van Rome Nederland.
Met name sinds het ongeval in de Bengaalse stad Dhaka in april 2013, waar meer dan 1200 arbeiders om het leven kwamen toen een textielfabriek instortte, staan ethische kwesties die samenhangen met onze dagelijkse kleding steeds meer in de belangstelling. Dit was aanleiding voor de Club van Rome Nederland, een onafhankelijke stichting voor duurzaamheid, om aandacht te vragen voor het onderwerp duurzame kleding. Op Duurzame Dinsdag 3 september verschijnt daarom het bulletin ‘Milieu, mens, mode’, dat gratis is te downloaden via www.clubofrome.nl.
“We dragen allemaal het liefste kleding die zonder mensenleed of milieuschade is gemaakt. We weten alleen vaak niet precies welke problemen schuilgaan achter onze dagelijkse outfit. En hoe we die kunnen tegengaan,” zegt Lynsey Dubbeld, auteur van ‘Milieu, mens, mode’. Het bulletin biedt informatie en inspiratie voor een verantwoorde kledingkast en textielsector.
In het tweede deel van de publicatie pleit Marjon van Opijnen van Economy Transformers voor duurzaamheidsinspanningen in álle onderdelen van de kledingproductie. “De onoverzichtelijke toeleveringsketens maken de branche kwetsbaar voor imagoschade en kwaliteitsrisico’s.” Daarom bespreekt het bulletin uitdagingen zoals vitaliteit in de productieketen, ecologische kostprijsberekening en kringloopsluiting.
‘Milieu, mens, mode’ geeft antwoord op vragen zoals: Wat zijn de oorzaken van duurzaamheidsproblemen in de kledingbranche? Welke oplossingsrichtingen zijn er? De publicatie bespreekt initiatieven om de modewereld groener en eerlijker te maken. Daarnaast kunnen consumenten praktische ideeën opdoen om de garderobe te verduurzamen.