• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Cruiseschepen in EU stoten evenveel zwavel uit als miljard auto’s

17 juni 2023|doorIPS|inklimaatverandering, toerisme

zwavelvervuiling door cruiseschepen

De zwavelvervuiling door cruiseschepen rond Europese havens was vorig jaar nog erger dan voor de pandemie. Grote uitzondering is Venetië, waar een verbod op grote schepen de vervuiling met 80 procent deed dalen. Dat toont aan dat er veel meer kan gebeuren, zegt milieudenktank T&E. 

Cruiseschepen zien er vaak heel clean uit, maar hun motoren zijn dat allesbehalve. In vergelijking met 2019 zijn zowel het aantal cruiseschepen, de tijd die ze in de havens doorbrengen en de brandstof die ze verbruiken allemaal met bijna een kwart toegenomen. Dat resulteert in een toename van 9 procent aan vervuiling met zwaveloxiden, 18 procent voor stikstof  en 25 procent voor fijnstof - stuk voor stuk gevaarlijke vormen van luchtvervuiling. 

Barcelona was vorig jaar de meest vervuilde haven van Europa, gevolgd door het Italiaanse Civitavecchia en de Atheense havenstad Piraeus. In Barcelona stoten cruiseschepen bijna drie keer meer zwaveloxiden uit dan alle auto's in de stad samen. 

Venetië

Die cijfers staan in sterk contrast met Venetië, dat in 2021 een verbod invoerde op grote cruiseschepen in de haven. Venetië was in 2019 nog de meest vervuilde haven, maar zakte vorig jaar naar de 41ste plaats, nadat de luchtvervuiling met 80 procent is gedaald. 

jac nijssen advertentie boek

“De pandemie zorgde voor wat uitstel voor havensteden, maar dit is nu echt voorbij”, zegt Constance Dijkstra van T&E. “Cruises zijn helemaal terug en toeristische trekpleisters als Barcelona en Athene stikken opnieuw in de giftige luchtvervuiling door cruiseschepen. Venetië heeft laten zien dat het mogelijk is om de vervuiling door cruiseschepen aan te pakken, maar verbieden is niet de enige manier. Havens kunnen de vervuilingsniveaus aanzienlijk verminderen door schepen te dwingen om in de haven op elektriciteit aan te sluiten in plaats van hun motoren te laten draaien, en door de invoering van uitstootvrije brandstoffen te stimuleren.”

Van tabak naar alcohol

Veel cruisemaatschappijen investeren in fossiel gas (LNG) als een schoner alternatief voor zware stookolie. Maar hoewel die schepen minder luchtvervuiling veroorzaken, zijn ze extreem schadelijk vanuit klimaatoogpunt door het methaan dat uit hun motoren lekt. Methaan is meer dan 80 keer krachtiger als broeikasgas dan CO2. 

“Overstappen van olie naar gas is zoals roken inruilen voor alcohol”, zegt Dijkstra. “Het kan de cruiseschipindustrie helpen om de luchtvervuiling te verminderen, maar vanuit klimaatoogpunt is het verschrikkelijk.”

Afval, gezondheid en kwetsbare habitats

In 2021 bracht een studie door de Universiteit van Exeter de totale milieu-impact van cruiseschepen in kaart, en die is nog veel groter dan enkel luchtvervuiling. Cruiseschepen vervuilen ook de bodem en het water, brengen de gezondheid van personeel en passagiers in gevaar en kunnen kwetsbare leefgebieden schaden.

De schepen hebben ook een enorme klimaatafdruk: voor een groot cruiseschip is die vergelijkbaar met twaalfduizend auto's. Passagiers op een Antarctische cruise produceren tijdens een gemiddelde reis van een week ongeveer evenveel CO2 als de gemiddelde Europeaan in een heel jaar. Een overnachting op een cruiseschip verbruikt al snel twaalf keer meer energie dan in een vergelijkbaar hotel.

En tot slot is er het afvalprobleem: cruiseschepen vormen maar een klein percentage van de totale scheepvaart, maar produceren wel bijna een kwart van alle afval. Het grootste deel daarvan wordt op zee verbrand, en in sommige gevallen ook illegaal gedumpt. 

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws Klimaat afwezig en vaagheid troef op lijst Omtzigt NSC27 september 2023 - 10:27
  • duurzaam nieuws Partij voor de Dieren blijft een beestenbende24 september 2023 - 20:58
  • duurzaam nieuws De Boeren Blunder Beweging22 september 2023 - 09:39
  • duurzaam nieuws Rutte wil armen arm houden, anders gaan de rijken erop achteruit20 september 2023 - 10:48

Nieuws

  • bosbrand klimaatverandering Ambtenaren keren zich tegen kabinet met brandbrief klimaat en natuur29 september 2023 - 10:26
  • pfas in voedingsgewassen Rechtbank: Toelating pesticiden door Nederland deugt niet29 september 2023 - 09:53
  • carbon lock-in olieproductie Groot-Brittannië geeft groen licht voor Rosebank olieveld in Noordzee27 september 2023 - 13:05
  • glyfosaat pesticide Bayer aangeklaagd wegens achterhouden onderzoeksresultaten glyfosaat27 september 2023 - 12:44
  • links rechts politiekPeilingen Tweede Kamer: kunnen Omtzigt NSC kandidaten wel verschil maken?26 september 2023 - 15:00

Inzicht

  • seizoensgroente Hoe seizoensgroente goed voor het klimaat en je portemonnee is26 september 2023 - 14:39
  • klimaatdoelen De klimaatdoelen deugen niet23 september 2023 - 15:09
  • ecomodernisme en ecomodernisten Het ongelijk van Jesse Frederik en de ecomodernisten17 september 2023 - 09:12

Opinie

  • bestaanszekerheid Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28
  • opwarming boven 2 graden De wedloop om te overleven27 augustus 2023 - 09:01

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
22 tips om je tuin klimaatbestendig te maken tuinieren ddwd 19 Duurzaam De Week Door 24: na een middelvinger voor het klimaat op zwavelvak...
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen