Afgelopen week vond de feestelijke uitreiking van Managementboek van het jaar 2015 plaats in ‘De Rode Hoed’ in Amsterdam. Het boek ‘Nieuwe Business Modellen: Samen werken aan Waardecreatie’ was een van de vijf genomineerde publicaties. Het boek staat sinds de publicatie in november 2014 al honderd dagen in de Top-100 van meest verkochte boeken. Het is dan ook jammer dat we uiteindelijk hebben verloren. Toch geeft het een geweldig gevoel met zoveel co-auteurs bij te mogen dragen aan de grote maatschappelijke verbouwing, de transitie naar een andere tijd. (Het boek ‘Omnichannel in retail’ van de auteur Gino van Ossel is uitgeroepen tot Managementboek van 2015. Van harte proficiat met dat resultaat. )
Trending topic
Collega Marco de Witte (HGRV Consultants) wees mij recent op een boek van Lenette Schuijt met als titel ‘Wat bezielt ons?’ (Vakmedianet, 2014). Eerst dacht ik heel even – op het verkeerde been gezet door de titel – dat het hier om een trendy, bevlogen-leiderschap-publicatie ging. Maar niets is minder waar. De auteur biedt een overzicht van zes grote maatschappelijke systemen, te weten zorg, wetenschap, onderwijs, bedrijfsleven, overheid en de financiële sector en pleit vervolgens voor fundamenteel anders organiseren, anders samenwerken en zeker anders leiding geven. Haar boodschap is helder en duidelijk: zonder transitie van die systemen komen we niet door deze eeuw heen. Dat is een boodschap die aansluit bij het grote verhaal van collega Jan Rotmans, maar ook – en juist daardoor extra spannend – bij verhalen van mensen, zoals Wouter Hart met ‘Verdraaide Organisaties’, Maurits Keijveld c.s. met ‘De Kracht van Platformen’ van of – nog iets verder terug – Brafman and Beckstrom met ‘ De Zeester en de Spin’ en weer verder terug naar Simon Sinek en zijn magistrale ‘People buy Why you do it.’ En er is nog veel, veel meer.
Transitie
Dit is een iets aangepaste weergave van de flaptekst van het boek van Schuijt: ‘We bevinden ons in een cruciaal tijdsgewricht waarin een oude en een nieuwe wereld tegenover elkaar staan, elk met zijn eigen (gevestigde en nieuwe) belangen. De oude wereld is gevangen geraakt in systemen gebaseerd op doorgeschoten rationaliteit en hebzucht. Perverse prikkels, fraude en niet aflatende schandalen zijn signalen dat deze systemen in verval zijn. Tegelijkertijd is er in de haarvaten van de samenleving nieuwe vitaliteit en creativiteit zichtbaar. Steeds meer mensen nemen samen met gelijkgestemden het heft in eigen handen. Ze zetten alternatieve bedrijven, initiatieven, experimenten en projecten op, die met elkaar een revolutionaire onderstroom vormen. In deze nieuwe wereld gelden wezenlijk andere principes, zoals co-creatie, gemeenschap, delen en van betekenis willen zijn’. En laat dat nu ook precies de kern van ‘Nieuwe Business Modellen’ zijn. Want de kern is ‘prutsenderwijs op weg’ op basis van gedeelde, collectieve en meervoudige waarden. Op basis daarvan werken aan ‘community-based’ business modellen. Samen werken aan wat van waarde is, daarbij fors geholpen door alomtegenwoordige sociale technologie die tegen fractionele kosten snelheid en bereik mogelijk maakt. ’Gewoon maar gaan en samen doen’ is dan het parool. Lukt het niet, dan direct stoppen en opnieuw beginnen. Alleen zo komen we achter andere vormen van organiseren en krijgt de transitie gestalte.
Noodzaak
Het interessante van transitie is dat plannen maken niet voldoet. Transitie is niet in beleid en strategie te vangen. Het vraagt eerst en vooral afscheid (durven) nemen en op weg gaan. Maar wel samen en met het oog op waardecreatie. Dat is lastig, want het vraagt om loslaten en afscheid nemen, om op weg gaan zonder dat er vooraf al een landkaart en route ligt. Dat ook daadwerkelijk doen, is bedreigend en het is zeker niet een ieder gegeven daaraan actief in te participeren. En toch moeten we door. We zullen moeten werken aan een systemische maatschappelijke verbouwing, willen we de problemen die bestaande oude systemen nu al opleveren en zullen blijven veroorzaken, het hoofd kunnen bieden. Gelukkig borrelt en bruist het van zoveel energie in de maatschappij dat we de hoop op een andere samenleving niet hoeven opgeven. Maar we zijn net begonnen. Daarom is het zo mooi dat een boek als ‘Nieuwe Business Modellen’ er niet alleen is maar ook (h)erkend wordt. Dat geeft de burger en de maatschappij moed.
Jan Jonker
Het project over nieuwe business modellen gaat over de WEconomy, Nieuwe Business Modellen en over Hybride Bankieren (betalen met meer dan geld alleen). Op 18 juni a.s. vindt in het hoofdkantoor van de ABN AMRO te Amsterdam van 13.00 tot 17.00 uur een seminar plaats over Hybride Bankieren.
Inschrijfkosten bedragen € 10,- en worden bij afmelding niet gerestitueerd.
U kunt zich aanmelden via de website www.nieuwebusinessmodellen.nl. Er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar en vol is vol.