• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

De nieuwe consument redt zich wel

25 april 2014|doorredactie|ineconomie, maatschappij

oergraan De nieuwe consument is zich goed bewust van zowel de economische als de ecologische crisis. Hij maakt zich geen illusies maar blijft ook niet bij de pakken zitten. Deze consument heeft controle over zijn eigen gedrag, is creatief, kritisch en wil vooral het goede voor zichzelf en ook voor de wereld rondom hem. Hij verwacht van merken en producenten dat ze naar hem toekomen met creatieve en vernieuwende oplossingen. Technologie en nieuwe media geven hem hierbij de ruimte om dingen te doen op zijn eigen manier, waar en wanneer hij het wil.

Do good, feel good

Ondanks de berichtgevingen over verzuurde burgers en negatieve jongeren, brengt recent onderzoek naar het effectieve gedrag van Belgische consumenten een positief verhaal over mensen die zelfredzaam zijn, hun plan trekken, enorm creatief zijn en open staan voor nieuwe oplossingen.

In maart van dit jaar werd er bij 2.035 Belgen gepeild naar het verschuivend gedrag op het vlak van energie, mobiliteit, voeding en sparen, goed voor driekwart van het huishoudbudget. Gedragsveranderingen die al duidelijk werden in eerdere studies zetten zich verder door en zullen nog verder evolueren:

meewind 23 02

• veranderingen in consumentengedrag ontstaan enerzijds vanuit het actief zoeken naar efficiëntie en autonomie en anderzijds uit noodzaak als gevolg van de economische crisis (40% van de Belgen!)

• zelfredzaamheid staat hierbij centraal omdat men de eigen levensstandaard in stand wil houden

• dat gebeurt niet op een individualistische manier, maar steeds meer samen met anderen (terugkeer van collectief, samen sterk)

• het leidt tot een nieuwe definitie van ‘kwaliteit’ en ‘value for money’ waarbij ‚do good’ en ‚feel good’ belangrijk zijn en er raakvlakken zijn met duurzaamheid en ecologie

Dit vertaalt zich in belangrijke gedragsveranderingen: • Energie: 81% neemt vandaag al kleine maatregelen in huis om energie te besparen • 46% schakelde al over naar groene energie en 32% is het van plan • Mobiliteit: openbaar vervoer wordt niet meer alleen uit noodzaak gebruikt maar omdat het

efficiënter is en meer autonoom maakt • Voeding: een nieuwe definitie van kwaliteit duikt op waarbij lokaal en gecontroleerde herkomst centraal staan

De nieuwe zelfredzame consument is online, spaarzaam en streeft duurzaamheid na. De kwaliteit van het product staat centraal; wat die kwaliteit is, bepaalt de consument zelf. Deze consument is met andere woorden kritisch, autonoom en zelfredzaam.

Merken dienen hier best rekening mee te houden want de nieuwe consument zoekt naar oplossingen en vindt deze vaak bij nieuwe en onverwachte initiatieven die op deze nieuwe visie van kwaliteit inspelen.5 types zelfredzame consumenten, 1 verloren groep

•            De tegenstelling kan niet scherper zijn: de have not jongeren of Passives (1 op 5 Belgen !) blijven thuis wonen, hebben hun eigen

(beperkte) social media kring, tonen weinig initiatief en vindingrijkheid. Deze groep is de enige die nauwelijks of niet bezig is met duurzaamheid.

•            De andere groep jongeren (15% van de Belgen) staat voor de NextGen consumenten: zij hebben een radicaal nieuw gedrag op het vlak van mobiliteit, voeding, energie en hun geldzaken. Zij zijn de consumenten van morgen: ze kopen bij SmartMat, gebruiken AirBnB, delen auto’s, eten geen of veel minder vlees, gaan kleiner wonen, installeren slimme meters, bezoeken Wasbar, ... . Ze zijn innovatief en staan open voor alle nieuwe oplossingen die via technologie en nieuwe media mogelijk worden.

• Een economisch hard getroffen groep New citizens, zonder of met een laag inkomen (19%) . Onder druk van een laag inkomen gaan ze over tot drastische oplossingen en vertonen ze sneller dan andere consumenten nieuw gedrag zoals het nemen van energie-efficiënte maatregelen, dichter bij het werk wonen zonder auto, actief op zoek gaan naar goedkope merken en winkels met veel aandacht voor het lokale en de herkomst, het delen van goederen. Ze zijn erg kritisch op wat ze consumeren en daarbinnen blijft duurzaamheid opvallend genoeg belangrijk.

• Opvallend genoeg lijkt het gedrag van deze groep erg veel op het gedrag van de Fixers, de meer welstellende mensen binnen dezelfde leeftijdsgroep (15%). Voor een aantal sectoren hebben deze hetzelfde consumptiegedrag maar dan wel vanuit een ander standpunt. Fixers willen in eerste instantie slimmer zijn dan de markt en streven van daaruit naar efficiëntie en kostreductie.

• Tenslotte is er een grote groep (32%) optimistische babyboomers (55-74 jaar). Gedreven door de beschikbaarheid van tijd en geld proberen ze vaker publiek transport, zien ze nieuwe financiële opportuniteiten in crowdfunding, groepsaankopen, delen, ... Ze voelen zich sterk aangetrokken door het lokale, het ethische en willen duidelijkheid over de gecontroleerde herkomst van producten. Dit is dan ook de nieuwe definitie die deze groep geeft aan ‘kwaliteit’.

Meer info via http://www.c-change.be/

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • nul op de meterVerduurzaming per wijk helpt tegen energiearmoede28 maart 2023 - 13:32
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 1226 maart 2023 - 14:45
  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Ceo’s in VS verdienen 331 keer meer dan doorsnee werknemerConsumenten vertrouwen goede bedoelingen bedrijfsleven steeds minder
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen