• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Consumenten vertrouwen goede bedoelingen bedrijfsleven steeds minder

25 april 2014|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo

philipsDe achterdocht over het maatschappelijk verantwoord ondernemen van bedrijven is in 5 jaar tijd met bijna 40 procent gestegen. Dit blijkt uit de 5e Maatschappelijk Imago Monitor, schrijft Marketing Online.

‘Consumenten zien meer en meer het ‘verlicht eigenbelang’ van bedrijven: hun inzet voor een betere samenleving is vooral bedoeld om meer te verkopen. Ook duurzaamheid gaat over geld verdienen. Dat vinden consumenten niet per se slecht, ze worden er immers zelf ook beter van. Maar het toch al broze vertrouwen dat men heeft in bedrijven kan hierdoor verder worden uitgehold.

De onderzoekers maakten een top 30 grootste bedrijven in Nederland met het meest maatschappelijke imago. Voor de vierde keer op rij staat FrieslandCampina bovenaan deze lijst.

Philips en Menzis completeren de top 3. Ook Rabobank blijft het ondanks de Libor-affaire goed doen als duurzaam merk. ‘Hoewel de reputatie onder druk staat, laat de positie op de ranglijst ook zien dat maatschappelijk verantwoord ondernemen het merk juist sterk heeft gemaakt’, aldus Van Haastrecht.

eco radiatorfolie

De top-10:

1. FrieslandCampina (1)
2. Philips (4)
3. Menzis (3)
4. Rabobank (2)
5. CZ (6)
6. Eneco (5)
7. VGZ (7)
8. ING (22)
9. Achmea (12)
10. NS (24)

Weinig consumenten zien maatschappelijke rol voor zichzelf weggelegd

Uit de monitor komt ook naar voren dat men het welzijn van de samenleving een collectieve verantwoordelijkheid vindt. Consumenten menen dat bedrijven meer aandacht moeten hebben voor de maatschappij, nu de overheid zich door  bezuinigingen terugtrekt.

Opvallend is dat de helft van de consumenten vindt dat bedrijven meer moeten doen, maar slechts 3 op de 10 consumenten vindt dat ze daarin zelf een rol spelen. Zo is het prijskaartje van een duurzamer product voor ruim tweederde van de consumenten te hoog. Ook het geringe aanbod en de lagere kwaliteit worden als argumenten genoemd om duurzame producten in het schap te laten liggen.

Daarnaast worden maatschappelijke initiatieven die zich richten op een actieve rol van consumenten ook minder gewaardeerd. Daarbij leidt de dubbelzinnigheid van sommige campagnes tot verwarring. ‘Een voorbeeld is het initiatief van Coca-Cola om jongeren meer te laten sporten om overgewicht tegen te gaan. Enerzijds wordt er gestimuleerd om meer cola te drinken en anderzijds wordt je aangeraden niet te dik te worden. Dat vindt men niet zo geloofwaardig.’

Lees het hele artikel hier

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • afval stort Retourzendingen online aankopen vaak vernietigd29 januari 2023 - 10:30
  • papegaai in het regenwoud Kennis van de natuur loopt ver achter bij de werkelijkheid29 januari 2023 - 09:48
  • kaarsje van hoop Op 2 maart is de duurzame energie alweer op27 januari 2023 - 14:29
  • kweekvleesboerderij Wanneer komt de kweekvleesboerderij?24 januari 2023 - 12:52
  • suv Waarom te veel elektrische auto’s voor nieuwe milieurampen gaan zorgen24 januari 2023 - 11:25

Inzicht

  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 202327 januari 2023 - 09:44
  • links rechts politiekPeilingen voor de tweede kamer: coalitie krabbelt wat terug25 januari 2023 - 07:00
  • zelf zonnepanelen plaatsen Salderen afschaffen is en blijft een onzinnig plan24 januari 2023 - 12:56

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

alles voor isolatie

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
De nieuwe consument redt zich welDe Twijfelbrigade: krachten en angsten in het klimaatdebat
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen