Een overgrote meerderheid van de Nederlanders deelt, en anderen helpen is de belangrijkste reden voor Nederlanders om dit te doen. Nederlanders delen het vaakst hun eten met anderen en jongeren doen dit vaker dan ouderen. Ook is het delen van kranten en tijdschriften populair, dit doen juist ouderen weer vaker dan jongeren.
Toch blijkt dat maar een heel klein gedeelte van de Nederlanders gebruik maakt van deel-websites en apps. Dit blijkt uit representatief onderzoek onder meer dan 1.000 Nederlanders in de leeftijd van 18 jaar en ouder, dat NCDO vandaag publiceert. De “deeleconomie” heeft het afgelopen jaar veel aandacht gekregen in de media, maar het ontbrak nog aan gedegen onderzoek naar Nederlands deelgedrag – daarom bracht NCDO in kaart hoe Nederlanders aankijken tegen delen.
Nederlanders delen om anderen te helpen
De overgrote meerderheid van de Nederlanders deelt en delen is iets dat je samen doet. Anderen helpen is de belangrijkste reden voor Nederlanders om spullen of diensten te delen. Eigenbelang, in de vorm van kostenbesparing, speelt een veel kleinere rol bij de motivaties die Nederlanders noemen om te delen. De economische crisis is dan ook voor maar weinig Nederlanders een overweging om meer te gaan delen. Alleen voor een beperkte groep met de laagste inkomens is de economische crisis een overweging om meer te gaan lenen of delen.
Internet (nog) geen populair platform om te delen
Ondanks de opkomst van websites en apps die zich specifiek richten op het delen van spullen en diensten deelt slechts een kleine minderheid van de Nederlanders (6%) op deze manier. Jonge Nederlanders doen dit wel vaker dan ouderen. Bovendien trekken nieuwe initiatieven aan het kortste eind, de klassieker ‘marktplaats.nl’ is veruit de populairste website onder Nederlanders om spullen te delen.
Toekomst voor de deeleconomie
Voor de Nederlandse deeleconomie kan een zonnige toekomst in het verschiet liggen. Jongere Nederlanders delen ondanks de inkomensdrempel namelijk evenveel als ouderen. Daarnaast zien jongere Nederlanders meer mogelijkheden tot delen door het gebruik van deelwebsites en apps. Bovendien verklaren zij dat deze nieuwe mogelijkheden de mate waarin ze spullen of diensten delen aanmoedigt en vinden zij vaker dan ouderen dat er bij delen geld aan de pas kan komen.