• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Dit wordt de Tesla voor de binnenvaart

21 januari 2018|doorredactie|inmobiliteit

portliner tesla binnenvaart

PortLiner gaat met behulp van een Europese subsidie van zeven miljoen euro een innovatief systeem ontwikkelen voor de containerbinnenvaart. De elektrische containerschepen zijn al de Tesla van de binnenvaart gedoopt.

Dit jaar al moet een eerste schip in de vaart komen De schepen maken gebruik van zogenoemde E-powerboxen, accupakketten ter grootte van een twintigvoets container. Met zo’n systeem van vier E-powerboxen zouden ook bestaande schepen omgebouwd kunnen worden voor elektrisch varen.

De eerste twee schepen worden 110 meter lang en 11,45 meter breed. Ze worden vanaf het ontwerp al voorbereid op onbemand varen. Voor de geplande schepen zouden al huurcontracten getekend zijn.

Voor de ontwikkeling en de bouw van de zes grote schepen trok Europa 7 miljoen euro subsidie uit. De investering in zes grote elektrische schepen, inclusief laadpalen en batterijen, bedraagt 55 miljoen euro. De grote schepen kosten 3,5 miljoen euro per stuk. Daarbovenop komt nog eens 7,5 miljoen euro aan investeringen in de vijf kleine schepen van 1,5 miljoen euro elk.

jac nijssen advertentie boek

Vier uur opladen

De grote containerschepen kunnen 270 containers vervoeren. Zij hebben vier batterijen op het dek, goed voor 35 uur varen. Bij aankomst op de containerterminal kunnen de ‘batterijcontainers’ omgewisseld worden of worden opgeladen. Dat laatste duurt vier uur.

De grote schepen zullen worden ingezet tussen de havens van Rotterdam, Amsterdam, Antwerpen en Duisburg. De kleine e-boten maken per jaar 23.000 vrachtwagenritten overbodig en besparen 18.000 ton CO2 per jaar vergeleken met dieselgestookte binnenschepen.

Om de elektrificatie van de binnenvaart een boost te geven, gaat Port-Liner aan ‘retrofitting’ doen. Daarbij kunnen schepen met dieselmotoren worden omgebouwd tot elektrische vaartuigen. De e-powerboxen van Port-Liner kunnen dan door schippers geleasd worden. De kosten van elektrisch varen zijn vrijwel gelijk aan die van varen op diesel.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws De Boeren Blunder Beweging22 september 2023 - 09:39
  • duurzaam nieuws Rutte wil armen arm houden, anders gaan de rijken erop achteruit20 september 2023 - 10:48
  • duurzaam nieuws Nog meer fossiele subsidies, en ze gaan gewoon door16 september 2023 - 18:10
  • duurzaam nieuws Menselijk leed in Partij voor de Dieren opgelost, bestuur treedt af11 september 2023 - 11:27

Nieuws

  • links rechts politiekPeilingen Tweede Kamer: Omtzigt NSC ook zonder programma bovenaan21 september 2023 - 15:00
  • vliegtuig co2 luchtvaartEU-studie: kerosinebelasting is wel degelijk mogelijk20 september 2023 - 17:19
  • gratis waterstof Gratis waterstof maken uit plastic afval, het kan20 september 2023 - 14:25
  • nep optimisme Klimaatdoelen in zicht, maar alleen als alles maximaal goed gaat19 september 2023 - 16:59
  • windenergie op zee De remmende snelheid van de windenergie op zee19 september 2023 - 12:35

Inzicht

  • ecomodernisme en ecomodernisten Het ongelijk van Jesse Frederik en de ecomodernisten17 september 2023 - 09:12
  • root causes landbopuw Gezond bodemleven is de root cause van duurzame landbouw3 september 2023 - 12:38
  • stemwijzer kieswijzerStemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 20231 september 2023 - 08:00

Opinie

  • bestaanszekerheid Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28
  • opwarming boven 2 graden De wedloop om te overleven27 augustus 2023 - 09:01

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Windenergie moet niet alleen schoon, maar ook eerlijk zijnHoe gemeentes zich 100% duurzaam rijk rekenen
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen