• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Donor worden in de Circulaire Economie

21 oktober 2018|doorredactie|incirculaire economie, nieuwe businessmodellen

Afgelopen week heeft Prorail een mooie challenge gelanceerd: ‘Welke nieuwe producten kunnen ontwikkeld worden met gebruikt spoormateriaal?’. De komende weken kunnen creatievelingen, ontwerpers en start-ups ideeën aandragen voor producten en ontwerpen voor hergebruik van de materialen. Het doel van de challenge is dat van de beste ontwerpen prototypes worden ontwikkeld. Voor succesvolle prototypes is er kans op een vervolgopdracht of samenwerking.

Het gaat om materialen die door Prorail ter beschikking worden gesteld voor de Circulaire Economie, als een soort ‘orgaandonatie’ achteraf. Maar wel met het oog op een verschuiving naar een donatie vooraf: het is nadrukkelijk de bedoeling dat er een blijvende continue toepassing voor hergebruik ontstaat. Laten we zeggen: ‘er wordt naar een donorcodicil toegewerkt’.

Filosoferen over het leven

Nu kom je met orgaandonatie en levensverlengende maatregelen al gauw op ethische kwesties en de zin van het leven. Op een geheel ander, meer systeemniveau, was ik begin van deze maand aanwezig bij een marktconsultatie voor de circulaire inrichting van een nieuw bedrijfsterrein. Hier is de gemeente Tiel donor. Zij stellen min of meer het bedrijfsterrein ter beschikking om daadwerkelijk circulaire oplossingen te gaan gebruiken voor weg en, waterinfra en een oeververbinding. Een nobel initiatief als je bedenkt dat aanbestedingsregels niet zonder meer meewerken. En met een ambitie om verder te komen dan het toepassen van recyclaat. Via een open uitnodiging voor een brainstorm waren diverse partijen met verschillende producten, diensten en belangen bijeen gekomen. Aan de brainstorm tafels was de worsteling zichtbaar hoe een dergelijke open vraag concreet is in te vullen. Er zijn ook nog niet zoveel circulaire infra producten, en de inrichting van het terrein is nog helemaal open. Een discussie dus vooraf en op tijd, maar het voelde een beetje als ‘filosoferen over het leven’. Ik ben benieuwd naar de uitkomsten en het vervolg.

Beide voorbeelden tonen aan dat er beweging is en de wil om concreet invulling te geven aan een Circulaire Economie. Maar er is nog een lange weg te gaan om Nederland in 2050 circulair te hebben.

Stel je auto ter beschikking voor de Circulaire Economie

Ook binnen het circulaire automotive platform CLAUT zie ik verschillende initiatieven om onderdelen circulair te ontwerpen. Maar als dat lukt, hoe organiseer je dan de ‘terugreis’ van die onderdelen? Hoe hou je grip op producten, onderdelen en materialen? Nieuwe business modellen spelen daarin een belangrijke rol. Immers door de juiste prikkels (waarden, principes) in het business model te betrekken, ontstaan er drivers om die terugreis te organiseren. Die modellen zijn echter nog verre van gangbaar en je zou graag al wat zaken willen uitproberen.

We hebben het idee om een ‘auto vloot’ te organiseren, waarmee we die keten kunnen laten oefenen, onderzoeken, leren samenwerken. De gebruiker merkt daar natuurlijk weinig van. Dat wil zeggen dat het gaat om geselecteerde modellen die we vooraf, tijdens en natuurlijk aan het eind van het gebruik labelen voor een circulaire behandeling. Dus liefst zoveel mogelijk toepassen van circulaire onderdelen (of vervangen in de tijd) in test cases. We willen het onderhoud specifiek monitoren en afspraken maken over de verwerking van restproducten (ruitenwissers, banden, vervangingen).

Maar ook de afspraak maken dat deze vloot niet na verloop van tijd naar het buitenland gaat, en uit het oog wordt verloren, maar binnen bereik blijft. Het verschaft bovendien een mogelijkheid om allerlei technologieën toe te passen voor monitoring, track&trace, autonoom rijden en een blockchain model voor het managen van de transacties die aan de auto plaatsvinden. Belangrijker nog is dat meerdere schakels van de keten hierin kunnen samen werken, op weg naar andere business modellen: de automotive industrie, eigenaren (bedrijven, particulieren, deelautobedrijven, taxibedrijven), dealers, onderhoudsgarages. Het levert een enorme leercurve op voor alle partijen, en mooi onderzoeksmateriaal en een testcase voor toepassen van circulaire onderdelen en strategieën. Ik denk dat groenfinanciering voor zo’n auto een aantrekkelijke duw in de rug kan zijn.

Als donor je auto ter beschikking stellen voor de Circulaire Economie, ik zie kansen! Meedoen? [email protected]

Jan-Paul Kimmel is ondernemer en adviseur in duurzame business ontwikkeling en circulaire economie. Vanuit zijn bedrijf Rainbow Connection richt hij zich op het begeleiden én zelf mee ontwikkelen van circulaire business in tal van sectoren, waaronder de ICT en automotive industrie. Jan-Paul is co-auteur van de bestseller ‘Nieuwe Business Modellen; samen werken aan waardecreatie’.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • nul op de meterVerduurzaming per wijk helpt tegen energiearmoede28 maart 2023 - 13:32
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door 1226 maart 2023 - 14:45
  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Noordpool zee-ijs blijft verder afsmeltenInsecten verdwijnen nu ook uit regenwoud van Puerto Rico
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen