Flanders’ DRIVE onderzocht de haalbaarheid voor draadloos laden van elektrische voertuigen. Het onderzoekscentrum werkte de voorbije 2,5 jaar intensief samen met 9 bedrijven en 2 universiteiten en focuste op stilstaand en rijdend laden voor bussen en op stilstaand laden voor auto’s. Draadloos laden blijkt perfect haalbaar en kan zowel stilstaand als rijdend veilig en efficiënt. En dit mede dankzij in Vlaanderen opgebouwde kennis en technologie!
Renilde Craps, Directeur Flanders’ DRIVE licht toe: “Uit het onderzoek blijkt dat draadloos laden met een inductief systeem bijna even efficiënt kan als laden met een kabel. De efficiëntie van de laadsystemen gebruikt in het onderzoek ligt gemiddeld boven 90%, en dit zowel voor stilstaand laden als voor rijdend laden tot 70 km/u. We besteedden veel aandacht aan de veiligheid van de systemen en slaagden erin om het magnetisch veld te beheersen dat ontstaat bij draadloos laden. Ik ben dan ook trots op de bijzonder gebruiksvriendelijke en veilige toepassingsmogelijkheden voor het laden van elektrische voertuigen die we vandaag samen met innovatieve Vlaamse bedrijven voorstellen”.
Draadloos laden met een inductief systeem
Een inductief systeem om elektrische voertuigen draadloos te laden bestaat uit 2 delen. Eén deel bevindt zich onderaan het voertuig. Het andere deel bevindt zich in het wegdek of in de vloer van een laadplaats. Wanneer beide delen boven elkaar geplaatst zijn wordt het voertuig draadloos geladen. Voor het onderzoek werden enerzijds systemen voor draadloos laden geïntegreerd in een auto en een bus en anderzijds in een laadplaats bij Flanders’ DRIVE en in het wegdek van een stuk van de N769 in Lommel dat dienst deed als testbaan.