• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Elektrische auto’s kunnen veel zuiniger worden gebruikt

9 juni 2013|doorredactie|inelektrische auto

Plug-in hybrides en elektrische auto’s met een range extender moeten zo veel mogelijk elektrisch worden gereden. Dan wordt het potentieel beter benut. Het oplaad- en rijgedrag van de gebruikers moet dan wel positief worden beïnvloed. Zo dient de laadinfrastructuur verder te worden uitgebreid en kunnen werkgevers en overheid slimme financiële prikkels geven. Maar ook is er nog onvoldoende kennis over het rijgedrag. Een verbeterd rij- en laadgedrag zorgt voor een lager brandstofpraktijkverbruik, minder CO2-uitstoot en een betere luchtkwaliteit.

Praktijkverbruik van plug-in hybrides

Dit staat onder meer in de studie  ‘Opladen voor de toekomst van plug-in hybrides en range extenders’ van CE Delft, waarin op verzoek van de Nederlandse importeurs van Toyota en Opel is onderzocht hoe het elektrisch gebruik kan worden verbeterd. Hierin is voor het eerst gekeken naar de factoren die het praktijkverbruik van plug-in hybrides en auto’s met een range extender bepalen en mogelijkheden voor verschillende partijen om dit verbruik te verbeteren. Er is een literatuurstudie uitgevoerd en er zijn interviews gehouden met o.a. werkgevers, leasemaatschappijen, brancheorganisaties en de overheid.

Altijd een oplaadpunt mee leveren
De beschikbaarheid van laadinfrastructuur is de belangrijkste voorwaarde om  elektrisch te kunnen rijden; minimaal thuis en/of op het werk. Leasemaatschappijen, importeurs en werkgevers kunnen er voor kunnen zorgen dat er altijd een oplaadpunt wordt meegeleverd, iets dat sommige automerken nu al doen. Gemeenten en het Rijk hebben een verantwoordelijkheid om de stagnerende uitrol van publieke laadpunten te versnellen.

Financiële prikkels
De beschikbaarheid van voldoende laadinfrastructuur is niet voldoende om een laag praktijk-verbruik te realiseren. Het laadgedrag blijkt ook sterk afhankelijk te zijn van financiële prikkels. Waar privé-eigenaren en ZZP-ers de brandstofrekening zelf betalen en dus gestimuleerd worden om zo veel mogelijk op te laden, is dit bij veel leaserijders niet het geval. Werkgevers kunnen autoregelingen opstellen waarin het brandstofbudget is afgestemd op het lage verbruik dat haalbaar is met dergelijke auto’s of waarin zelfs enkel de kosten van elektriciteit worden vergoed. Ook de Rijksoverheid kan financiële prikkels geven, bijvoorbeeld door de hoogte van de bijtelling te koppelen aan de beschikbaarheid van een oplaadpunt of het niet (belastingvrij) mogen vergoeden van brandstofkosten.

Trainingen voor zowel het rij- als laadgedrag
Naast financiële prikkels kunnen ook trainingen voor zowel het rij- als laadgedrag aan berijders helpen om het praktijkverbruik te verbeteren. Verder kunnen werkgevers en lease-maatschappijen voorkomen dat werknemers met erg hoge woon-werkafstand en/of zeer hoge jaarkilometrages voor deze auto’s in aanmerking komen. Elektrificatie van het wagenpark kan bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot én het verbeteren van de luchtkwaliteit. De overheid streeft er naar om in 2020 200.000 (semi-)elektrische auto’s op de Nederlandse wegen te laten rijden. De plug-ins hybrids en range extenders zijn wegbereiders voor de transitie naar duurzame elektrische mobiliteit.

Download de studie ‘Opladen voor de toekomst van plug-in hybrides en range extenders’

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • NBIM dwingt bedrijven duurzamer te worden Grootste investeerder NBIM dwingt bedrijven duurzamer te worden4 februari 2023 - 09:26
  • betuwewind Wind en zonne-energie houden steenkool tegen3 februari 2023 - 17:18
  • shell protest Shell boekt ‘obscene’ oorlogswinst2 februari 2023 - 11:18
  • deltaplan circulaire economie statiegeld op spijkerbroekNederland haalt circulaire doelen niet31 januari 2023 - 18:37
  • ai klimaatvoorspelling AI klimaatvoorspelling ziet snellere opwarming voorbij 1,5 graad31 januari 2023 - 14:31

Inzicht

  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers voor de provinciale staten verkiezingen 20236 februari 2023 - 08:44
  • stemwijzer kieswijzerStemwijzers waterschapsverkiezingen 20236 februari 2023 - 07:11
  • vegetarisch eten Is vegetarisch eten ook biologisch of duurzaam?2 februari 2023 - 19:52

Opinie

  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
  • vertrouwen Vertrouwen, waarin dan?25 oktober 2022 - 19:09
  • energierekening Energierekening maakt alleen duidelijk dat we knettergek zijn16 oktober 2022 - 15:15

Advertentie kleintjes

speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Iedereen burgermeesterCrowdfunding 5.000 mensen maakt productie eerlijke telefoon mogelijk
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen