[updated 15-12] Pure Energie, Qurrent, Huismerk Energie en Windunie zijn de absolute koplopers in de ranking van duurzame energieleveranciers, zo bleek afgelopen week uit onderzoek van de Consumentenbond. Zij reageren dan ook verbijsterd op de advertenties van energiereus Eneco in diverse dagbladen, waarin zij koppen met ‘Eneco meest duurzame energieleverancier’. Misleidend, maar bovenal ondermijnend voor de échte groene boodschap, zo stellen de kleinere energieleveranciers. De partijen overwegen de reclamecodecommissie in te schakelen.
“Wij zijn verbijsterd over deze actie van Eneco. In de eerste plaats omdat het consumenten compleet op het verkeerde been zet. Maar bovenal omdat het indruist tegen de kern van duurzaamheid: een eerlijke, transparante boodschap.”, aldus de vier partijen.
Statement
Pure Energie, Qurrent, Huismerk Energie en Windunie willen een gezamenlijk statement maken. “Reclame maken, je voordeel doen met de actualiteit, het hoort er allemaal bij. Maar hier is duidelijk een grens overschreden: dit is oldskool marketing waarbij de consument weer op de kleine lettertjes moet letten en dat is schadelijk voor de branche.” aldus Alfons Wispels van Pure Energie.
Energiereuzen in paniek?
Het onderzoek van de Consumentenbond geeft Nederlandse consumenten en bedrijven duidelijkheid over de duurzaamheid van groene stroom en van stroomleveranciers. Zij kunnen hierdoor een weloverwogen keuze maken voor een energieleverancier. Maar dan moet het onafhankelijke onderzoek wel op de juiste manier uitgelegd worden: “Energiereuzen zijn volledig in paniek. Door de veel groenere nieuwkomers te negeren ontkennen zij de ontwikkelingen in de markt. Het blijkt uit de advertenties van vandaag maar weer dat je bij bedrijven als Eneco altijd de kleine lettertjes moet lezen”, zegt Richard Klatten, directeur van Qurrent.
Kracht van de kleine leverancier
De kleine leveranciers zijn juist koploper in innovatie en verduurzaming. En dat dit ook de grote partijen stimuleert om verder te verduurzamen is erg mooi. “Maar blijf daarin wel ook transparant, zegt Peter den Biesen, directeur van Huismerk Energie. “Een zeven is een heel mooi cijfer, maar als er ook tienen zijn gehaald, kun je eigenlijk niet zeggen dat je de beste van de klas bent”.
Alfons Wispels: “En om positief te eindigen: laten we het maar zien als een poging van Eneco om ook bij de groensten te horen. En ze uitnodigen ons voorbeeld te blijven volgen en net als wij in de toekomst enkel en alleen nog groene stroom te verkopen.”
[update]
Eneco reageerde 15 december: ‘Eneco vindt het vervelend als er door de advertentie een verkeerd beeld is ontstaan. We vergeleken er de grote energiebedrijven met elkaar. We willen de energiebedrijven die hoger scoren van harte feliciteren.’