• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Experiment wil plug-in hybride meer elektrisch laten rijden

6 juli 2019|doorredactie|inelektrische auto

toyota prius solar plug-in hybride

De manier waarop mensen autorijden en hun plug-in hybride elektrische auto opladen, heeft invloed op schone lucht. Dit is het onderwerp van onderzoek door onder andere masterstudent Shashank Thakkar van Rotterdam School of Management. Opmerkelijk genoeg is dit een van de eerste uitgebreide empirische onderzoeken naar het oplaad- en rijgedrag van automobilisten die in een plug-in hybride elektrische voertuig (PHEV) rijden.

Meer specifiek was het veldexperiment erop gericht erachter te komen wat het effect is van ‘nudges’ en prikkels in wat BMW in Rotterdam aanduidt als de Elektrische Zone, een virtueel hek rond de stad Rotterdam dat wordt waargenomen door een daarvoor ontwikkelde app. Automobilisten bleken de waarde van de elektrische zone in te zien en waren bereid binnen de e-zone over te schakelen op de volledig elektrische modus – de zone stimuleert dus het soort autorijden dat CO2-emissies terugdringt en de luchtkwaliteit in de stad ten goede komt.

Het onderzoeksteam van het Erasmus Centre for Future Energy Business  begeleidde de masterstudent in het kader van het pilotproject Electric City Drive, dat werd uitgevoerd door een consortium bestaand uit de stad Rotterdamen BMW.

Gegevens sturen gedrag

Het team van Electric City Drive concludeerde dat PHEV-rijders blijkbaar bereid zijn de elektromotor in hun voertuig volledig opgeladen te houden, zodat ze kunnen kiezen wanneer ze elektrisch rijden. Op basis van het experiment zouden deelnemers gemotiveerd zijn om ook zonder de speciaal voor het pilotproject ontwikkelde smartphone-app door te gaan met elektrisch rijden en opladen. Automobilisten gaven ook aan dat ze er in de eerste plaats voor hadden gekozen om in een PHEV te rijden omdat het een milieuvriendelijke manier van autorijden was. Wanneer bij deelnemers de kosten voor het opladen werden vergoed, bleek dit te leiden tot een toename van de oplaadintensiteit en het aantal kilometers dat elektrisch werd gereden.

Volgens onderzoeker dr. Jan van Dalen toont het experiment aan dat PHEV-rijders de transparantie van hun gegevens waarderen en deze gegevens ook daadwerkelijk gebruiken om de milieueffecten van hun rijgedrag te beoordelen. PHEV-rijders lijken binnen de e-zone in Rotterdam graag te willen overschakelen op volledig elektrische aandrijving. Ten opzichte van eerder onderzoek is de kans dat automobilisten in hun hybride voertuig op volledig elektrisch overschakelen ongeveer 15 procent groter wanneer ze weten dat er prikkels van kracht zijn; de kans dat ze dit binnen de e-zone doen is tot 43 procent groter.

Ook Toyota stimuleert meer elektrisch rijden met plug-in hybride

Toyota, NEDO en Sharp gaan samen het potentieel van zonnepanelen voor geëlektrificeerde voertuigen testen. In juli 2019 wordt met de test gestart. De experimenten moeten uitwijzen of het zonnelaadsysteem de actieradius kan vergroten en het brandstofverbruik van geëlektrificeerde voertuigen kan verlagen. Voor de test wordt gebruik gemaakt van een prototype op basis van de Toyota Prius Plug-in Hybride, deze huidige generatie is sinds 2016 op de markt en optioneel leverbaar met een Solar Roof (zonnepaneel op het dak). Hiermee kan de huidige productieauto bij stilstand de batterij opladen en tijdens het rijden energie opwekken van de zon om stroomverbruikers zoals de airconditioning te laten functioneren.

Circa 4,8 keer meer vermogen

Dankzij het nieuwe zonnepaneel produceert het zonnelaadsysteem van de Toyota Prius Plug-in Hybrid ongeveer 860 Watt vermogen (gemeten door Sharp). Dat is circa 4,8 keer meer vermogen dan een standaard Toyota Prius Plug-in Hybrid met Solar Roof. Behalve een krachtigere aandrijflijn kreeg het prototype ook een systeem dat het accupakket oplaadt als de Toyota Prius Plug-in Hybrid rijdt of geparkeerd is. Deze technologie vergroot de actieradius van geëlektrificeerde voertuigen en tegelijkertijd daalt het brandstofverbruik.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39
  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Natuurinclusief boeren is succes in Vechtplassen Is LNG even slecht voor het klimaat als steenkool?
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen