• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Boeken
  • Kantelpunten
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Experiment wil plug-in hybride meer elektrisch laten rijden

6 juli 2019|doorredactie|inelektrische auto

toyota prius solar plug-in hybride

De manier waarop mensen autorijden en hun plug-in hybride elektrische auto opladen, heeft invloed op schone lucht. Dit is het onderwerp van onderzoek door onder andere masterstudent Shashank Thakkar van Rotterdam School of Management. Opmerkelijk genoeg is dit een van de eerste uitgebreide empirische onderzoeken naar het oplaad- en rijgedrag van automobilisten die in een plug-in hybride elektrische voertuig (PHEV) rijden.

Meer specifiek was het veldexperiment erop gericht erachter te komen wat het effect is van ‘nudges’ en prikkels in wat BMW in Rotterdam aanduidt als de Elektrische Zone, een virtueel hek rond de stad Rotterdam dat wordt waargenomen door een daarvoor ontwikkelde app. Automobilisten bleken de waarde van de elektrische zone in te zien en waren bereid binnen de e-zone over te schakelen op de volledig elektrische modus – de zone stimuleert dus het soort autorijden dat CO2-emissies terugdringt en de luchtkwaliteit in de stad ten goede komt.

Het onderzoeksteam van het Erasmus Centre for Future Energy Business  begeleidde de masterstudent in het kader van het pilotproject Electric City Drive, dat werd uitgevoerd door een consortium bestaand uit de stad Rotterdamen BMW.

Gegevens sturen gedrag

Het team van Electric City Drive concludeerde dat PHEV-rijders blijkbaar bereid zijn de elektromotor in hun voertuig volledig opgeladen te houden, zodat ze kunnen kiezen wanneer ze elektrisch rijden. Op basis van het experiment zouden deelnemers gemotiveerd zijn om ook zonder de speciaal voor het pilotproject ontwikkelde smartphone-app door te gaan met elektrisch rijden en opladen. Automobilisten gaven ook aan dat ze er in de eerste plaats voor hadden gekozen om in een PHEV te rijden omdat het een milieuvriendelijke manier van autorijden was. Wanneer bij deelnemers de kosten voor het opladen werden vergoed, bleek dit te leiden tot een toename van de oplaadintensiteit en het aantal kilometers dat elektrisch werd gereden.

Volgens onderzoeker dr. Jan van Dalen toont het experiment aan dat PHEV-rijders de transparantie van hun gegevens waarderen en deze gegevens ook daadwerkelijk gebruiken om de milieueffecten van hun rijgedrag te beoordelen. PHEV-rijders lijken binnen de e-zone in Rotterdam graag te willen overschakelen op volledig elektrische aandrijving. Ten opzichte van eerder onderzoek is de kans dat automobilisten in hun hybride voertuig op volledig elektrisch overschakelen ongeveer 15 procent groter wanneer ze weten dat er prikkels van kracht zijn; de kans dat ze dit binnen de e-zone doen is tot 43 procent groter.

Ook Toyota stimuleert meer elektrisch rijden met plug-in hybride

Toyota, NEDO en Sharp gaan samen het potentieel van zonnepanelen voor geëlektrificeerde voertuigen testen. In juli 2019 wordt met de test gestart. De experimenten moeten uitwijzen of het zonnelaadsysteem de actieradius kan vergroten en het brandstofverbruik van geëlektrificeerde voertuigen kan verlagen. Voor de test wordt gebruik gemaakt van een prototype op basis van de Toyota Prius Plug-in Hybride, deze huidige generatie is sinds 2016 op de markt en optioneel leverbaar met een Solar Roof (zonnepaneel op het dak). Hiermee kan de huidige productieauto bij stilstand de batterij opladen en tijdens het rijden energie opwekken van de zon om stroomverbruikers zoals de airconditioning te laten functioneren.

Circa 4,8 keer meer vermogen

Dankzij het nieuwe zonnepaneel produceert het zonnelaadsysteem van de Toyota Prius Plug-in Hybrid ongeveer 860 Watt vermogen (gemeten door Sharp). Dat is circa 4,8 keer meer vermogen dan een standaard Toyota Prius Plug-in Hybrid met Solar Roof. Behalve een krachtigere aandrijflijn kreeg het prototype ook een systeem dat het accupakket oplaadt als de Toyota Prius Plug-in Hybrid rijdt of geparkeerd is. Deze technologie vergroot de actieradius van geëlektrificeerde voertuigen en tegelijkertijd daalt het brandstofverbruik.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • economische groei
    Sta innovatie alleen toe wanneer het ontgroei helpt16 mei 2025 - 09:38
  • Waterzuivering
    Minder uitstoot broeikasgas bij waterzuivering11 mei 2025 - 10:40
  • geo-engineering
    Britten gaan experimenteren met de atmosfeer, ondanks risico’s7 mei 2025 - 18:26
  • overshoot day
    Overshoot Day: Voetafdruk Nederland kleiner dan gedacht3 mei 2025 - 10:06
  • links rechts politiek
    Peilingen: NSC verdampt, Wilders’ PVV zinkt weg, brede linkse winst30 april 2025 - 08:00

Inzicht

  • boeren met de natuur
    Boeren, bomen en biodiversiteit: de terugkeer van levend land11 mei 2025 - 10:16
  • groene groei
    Groene groei is een sprookje, trap er niet in4 mei 2025 - 15:04
  • landbouw geen roofbouw
    Nederland Gifland: Van gezondheidsklachten tot verlies van biodiversiteit3 mei 2025 - 10:43

Opinie

  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42
  • bosbrand
    We hebben een nieuwe alarmfase: klimaatverhitting23 juli 2024 - 17:17

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Natuurinclusief boeren is succes in Vechtplassen Is LNG even slecht voor het klimaat als steenkool?
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten