De manier waarop mensen autorijden en hun plug-in hybride elektrische auto opladen, heeft invloed op schone lucht. Dit is het onderwerp van onderzoek door onder andere masterstudent Shashank Thakkar van Rotterdam School of Management. Opmerkelijk genoeg is dit een van de eerste uitgebreide empirische onderzoeken naar het oplaad- en rijgedrag van automobilisten die in een plug-in hybride elektrische voertuig (PHEV) rijden.
Meer specifiek was het veldexperiment erop gericht erachter te komen wat het effect is van ‘nudges’ en prikkels in wat BMW in Rotterdam aanduidt als de Elektrische Zone, een virtueel hek rond de stad Rotterdam dat wordt waargenomen door een daarvoor ontwikkelde app. Automobilisten bleken de waarde van de elektrische zone in te zien en waren bereid binnen de e-zone over te schakelen op de volledig elektrische modus – de zone stimuleert dus het soort autorijden dat CO2-emissies terugdringt en de luchtkwaliteit in de stad ten goede komt.
Het onderzoeksteam van het Erasmus Centre for Future Energy Business begeleidde de masterstudent in het kader van het pilotproject Electric City Drive, dat werd uitgevoerd door een consortium bestaand uit de stad Rotterdamen BMW.
Gegevens sturen gedrag
Het team van Electric City Drive concludeerde dat PHEV-rijders blijkbaar bereid zijn de elektromotor in hun voertuig volledig opgeladen te houden, zodat ze kunnen kiezen wanneer ze elektrisch rijden. Op basis van het experiment zouden deelnemers gemotiveerd zijn om ook zonder de speciaal voor het pilotproject ontwikkelde smartphone-app door te gaan met elektrisch rijden en opladen. Automobilisten gaven ook aan dat ze er in de eerste plaats voor hadden gekozen om in een PHEV te rijden omdat het een milieuvriendelijke manier van autorijden was. Wanneer bij deelnemers de kosten voor het opladen werden vergoed, bleek dit te leiden tot een toename van de oplaadintensiteit en het aantal kilometers dat elektrisch werd gereden.
Volgens onderzoeker dr. Jan van Dalen toont het experiment aan dat PHEV-rijders de transparantie van hun gegevens waarderen en deze gegevens ook daadwerkelijk gebruiken om de milieueffecten van hun rijgedrag te beoordelen. PHEV-rijders lijken binnen de e-zone in Rotterdam graag te willen overschakelen op volledig elektrische aandrijving. Ten opzichte van eerder onderzoek is de kans dat automobilisten in hun hybride voertuig op volledig elektrisch overschakelen ongeveer 15 procent groter wanneer ze weten dat er prikkels van kracht zijn; de kans dat ze dit binnen de e-zone doen is tot 43 procent groter.
Ook Toyota stimuleert meer elektrisch rijden met plug-in hybride
Toyota, NEDO en Sharp gaan samen het potentieel van zonnepanelen voor geëlektrificeerde voertuigen testen. In juli 2019 wordt met de test gestart. De experimenten moeten uitwijzen of het zonnelaadsysteem de actieradius kan vergroten en het brandstofverbruik van geëlektrificeerde voertuigen kan verlagen. Voor de test wordt gebruik gemaakt van een prototype op basis van de Toyota Prius Plug-in Hybride, deze huidige generatie is sinds 2016 op de markt en optioneel leverbaar met een Solar Roof (zonnepaneel op het dak). Hiermee kan de huidige productieauto bij stilstand de batterij opladen en tijdens het rijden energie opwekken van de zon om stroomverbruikers zoals de airconditioning te laten functioneren.
Circa 4,8 keer meer vermogen
Dankzij het nieuwe zonnepaneel produceert het zonnelaadsysteem van de Toyota Prius Plug-in Hybrid ongeveer 860 Watt vermogen (gemeten door Sharp). Dat is circa 4,8 keer meer vermogen dan een standaard Toyota Prius Plug-in Hybrid met Solar Roof. Behalve een krachtigere aandrijflijn kreeg het prototype ook een systeem dat het accupakket oplaadt als de Toyota Prius Plug-in Hybrid rijdt of geparkeerd is. Deze technologie vergroot de actieradius van geëlektrificeerde voertuigen en tegelijkertijd daalt het brandstofverbruik.