De voordelen van fietsen zijn enorm, zowel voor het milieu als voor de portemonnee. Als mensen massaal overstappen op de fiets of de e-bike kan dat tot 2050 maar liefst 25 biljoen dollar (ruim 23 biljoen euro – ofwel 23 duizend miljard) besparen. Daarnaast nemen het energieverbruik en de uitstoot van CO2 in steden met 10 procent af. Dat blijkt uit onderzoek van de University of California, Davis en het Institute for Transportation and Development Policy.
Voor het onderzoek is het fietsklimaat in duizend steden wereldwijd geanalyseerd. Gemiddeld 6 procent van al het vervoer vindt nu per fiets plaats, uiteenlopend van 1 procent in Noord-Amerikaanse steden tot een kwart op plaatsen in Nederland, China en Japan. Met goed overheidsbeleid kan 11 procent van het vervoer in 2030 per fiets gedaan worden. In 2050 is dat 14 procent. Daarmee worden het energieverbruik en de CO2-uitstoot beperkt en blijft 25 biljoen dollar in de portemonnee. De besparing is mogelijk omdat aanleg en onderhoud van onder meer snelwegen en parkeergelegenheden niet of minder noodzakelijk is.
Volgens de onderzoekers is de elektrische fiets essentieel in landen met een hoog fietsgebruik, zoals Nederland, Duitsland en China. Ze worden vaak gebruikt om langere afstanden af te leggen en zijn daarmee uitstekende alternatieven voor auto’s en openbaar vervoer.
Fiets van de zaak
Bedrijven kunnen werknemers nog steeds een fiets van de zaak aanbieden. En dat hoeft niet ten koste te gaan van de vrije ruimte van de Werkkostenregeling. Er kan een kilometervergoeding worden gegeven van 19 cent per kilometer belastingvrij. En als bedrijf mag je een renteloze lening verstrekken voor de aanschaf van een fiets. De kilometervergoeding kan worden gebruikt voor het aflossen van de lening. Zo fietst een werknemer een nieuwe fiets zelf bij elkaar. Je leest er meer over bij Natuur en Milieu.