like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Overstap naar fiets bespaart 23 biljoen euro

Van: op 20 november 2015

fietsen in ParijsDe voordelen van fietsen zijn enorm, zowel voor het milieu als voor de portemonnee. Als mensen massaal overstappen op de fiets of de e-bike kan dat tot 2050 maar liefst 25 biljoen dollar (ruim 23 biljoen euro - ofwel 23 duizend miljard) besparen. Daarnaast nemen het energieverbruik en de uitstoot van CO2 in steden met 10 procent af. Dat blijkt uit onderzoek van de University of California, Davis en het Institute for Transportation and Development Policy.

Voor het onderzoek is het fietsklimaat in duizend steden wereldwijd geanalyseerd. Gemiddeld 6 procent van al het vervoer vindt nu per fiets plaats, uiteenlopend van 1 procent in Noord-Amerikaanse steden tot een kwart op plaatsen in Nederland, China en Japan. Met goed overheidsbeleid kan 11 procent van het vervoer in 2030 per fiets gedaan worden. In 2050 is dat 14 procent. Daarmee worden het energieverbruik en de CO2-uitstoot beperkt en blijft 25 biljoen dollar in de portemonnee. De besparing is mogelijk omdat aanleg en onderhoud van onder meer snelwegen en parkeergelegenheden niet of minder noodzakelijk is.

Fairphone 3_Staring lady

Volgens de onderzoekers is de elektrische fiets essentieel in landen met een hoog fietsgebruik, zoals Nederland, Duitsland en China. Ze worden vaak gebruikt om langere afstanden af te leggen en zijn daarmee uitstekende alternatieven voor auto’s en openbaar vervoer.

Fiets van de zaak

Bedrijven kunnen werknemers nog steeds een fiets van de zaak aanbieden. En dat hoeft niet ten koste te gaan van de vrije ruimte van de Werkkostenregeling. Er kan een kilometervergoeding worden gegeven van 19 cent per kilometer belastingvrij. En als bedrijf mag je een renteloze lening verstrekken voor de aanschaf van een fiets. De kilometervergoeding kan worden gebruikt voor het aflossen van de lening. Zo fietst een werknemer een nieuwe fiets zelf bij elkaar. Je leest er meer over bij Natuur en Milieu.

Lees hier het rapport

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws

Bijna iedereen voelt de crisis, ook wij bij Duurzaamnieuws. Een groot deel van onze inkomsten is weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want als dit voorbij is wordt een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen om er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!
Team Duurzaamnieuws




 

Reacties: (4)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Tjara schreef:

    In zoveel reacties en denken over besparingen mis ik altijd “de werkelijkheid der gemaakte kosten”. Een prius is echt geen cradle to cradle concept, omdat alleen al de onderdelen van diverse verweggistan plekken gehaald worden. De meeste opgewekte stroom is nog altijd grijs ipv groen. De hoeveelheid klachten over de accu’s van E-bikes is niet te tellen en dan is de E-bike ineens wel heel erg duur! De hoeveelheid gebruikt papier is niet verminderd met de komst vd computer. De hoeveelheid verbruikte energie is alleen maar toegenomen. Zelfs het reageren op dit stuk kost geld! Laten we ons niet rijker rekenen zolang wat we doen niet gebeurt onder de noemer ‘0 op de meter’! We wensen het leven aangenaam te leven en voorzien van allerlei gadgets, maar weigeren ondertussen in te zien dat ook zonder al die luxe het leven door gaat. Wie weet is het leven met elkaar wel veel aangenamer dan zonder al die luxe die we denken nodig te hebben en ons wordt aangepraat, niet in de laatste plaats door onszelf. De economie kan ook op 0% groei functioneren, de samenleving kan dan ook eens wat tot rust komen en aandacht schenken aan wat echt belangrijk is in dit, relatief korte, leven.

  2. redactie schreef:

    @eNdEmiOn: als je even op de link van het onderzoek klikt zie je dat het gaat om triljoenen dollars, dat zijn bij ons toch echt biljoenen.

  3. Ron schreef:

    Waarom wordt er een vergelijking gemaakt met reiskostenvergoeding en het aflossen van en lening? Iemand die een auto kan betalen, kan ook een fiets betalen.

    Ik zal eens een andere vergelijking maken. Ik fiets 4 van de 5 keer per week naar het werk. Ik fiets 2 van de 3 keer per week naar de sport of de stad. (Je mag dus zelfs bij heel slecht weer met de auto.) Dit zijn 100 km per week. Aan benzine kosten 100 km € 12,50. Als je fiets € 650,-. kost (= 52 x € 12,50) verdien je die dus in een jaar terug.

  4. eNdEmiOn schreef:

    Volgens mij wordt hier weer eens de domme fout van ‘short scale’ vs ‘long scale’ gemaakt. Ofwel de Engelse billion is niet gelijk een een biljoen maar aan een miljard.