like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws
INLOGGEN

Geen Black Friday meer, maar Green Friday

Van: op 21 november 2020

green friday

Black Friday, de drukste shopdag van het jaar, is uitgegroeid tot een zwarte dag voor klimaat en milieu. Dat vroeg om een reactie. Die kwam er in de vorm van Green Friday.

De Franse milieuorganisatie Envie bedacht in 2017 het concept Green Friday. Het initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een steeds breder wordende beweging. Die presenteert zichzelf als een alternatief voor willekeurige consumptie en onnodige aankopen die worden aangezwengeld door reclame. 

Het wil consument er aan herinneringen dat hij zelf verantwoordelijk is voor de aankoopkeuzes die hij maakt, en dus ook voor de concrete gevolgen op het milieu. Het doel is niet om mensen zich schuldig te laten voelen, maar om burgers bewust te maken van een meer verantwoorde consumptie. 

In Frankrijk en in België worden op verschillende dagen rond en op Black Friday acties gevoerd door de aangesloten deelnemers. Meer informatie daarover acties vind je op de website van Green Friday.

In Nederland vinden er vooral positieve acties plaats die het klimaat vooruit helpen. 

Grotere beweging op gang brengen

Zoals dat van Stichting Trees for All die een veel grotere beweging op gang wil brengen van consumenten en bedrijven die verantwoord willen consumeren en een bijdrage willen leveren aan een groene wereld. 

Met haar Green Friday actie wil Trees for All Nederlanders bewust maken van de impact van de toenemende consumptie rondom Black Friday en een groen alternatief bieden. Onder de noemer ‘Kom shoppen in het bos’ word je uitgenodigd om een Green Friday Deal te ‘kopen', het gaat hierbij om een donatie van bijvoorbeeld 2 bomen voor 10 euro. Deze worden door de stichting geplant in Nederland en in Oeganda. 

Simone Groenendijk, directeur Trees for All : “Steeds meer mensen, bedrijven en hele winkelstraten zetten inmiddels hun vraagtekens bij de koophysterie rondom Black Friday. De impact op onze aarde en ons klimaat is enorm. Onze Green Friday Deals zijn een knipoog naar alle kortingen die gegeven worden. De beste deal voor de planeet is een boom en daarom hopen we dat mensen bij ons komen shoppen in het bos.” 

Duurzame aankopen en bomen planten 

Bij Black Friday draait het eigenlijk allemaal om ‘nemen’. Voor al die miljoenen spullen worden grote hoeveelheden grondstoffen aan de aarde onttrokken. Bovendien kosten productie en transport veel energie. “Al die consumptie zorgt voor veel CO2-uitstoot. Jaarlijks verdwijnen er netto 10 miljard bomen van onze planeet en die hebben we juist hard nodig om CO2 uit de lucht te halen. Dus wat ons betreft wordt Green Friday een dag waarop we juist iets teruggeven aan de aarde door met elkaar zoveel mogelijk bomen te planten. Onze droom? Dat we stoppen met Black Friday en ieder jaar Green Friday vieren door duurzame aankopen te doen en bomen te planten,” aldus Groenendijk. 

Trees for All roept bedrijven op om mee te doen. Zo is er een samenwerking met onder andere Dille & Kamille, Decathlon en Dante6. Het doel is om de komende jaren van Green Friday een landelijk platform te maken voor duurzame bedrijven en consumenten. 

green friday

Voorbeelden van acties

Groenprint.nl plaatst bij iedere bestelling via Trees for All een of meerdere bomen namens jou als klant. Ook kan je zelf extra bomen kopen bij jouw bestelling. Rondom Green Friday verdubbelt Groenprint de gedoneerde aantallen per bestelling.

Decathlon doneert zelf op Green Friday 4500 euro aan Trees for All. Daarnaast vragen ze hun klanten een euro te doneren. Decathlon verdubbelt dan elke gedoneerde euro.

Dille & Kamille willen 1000 m2 bos planten in Nederland en Costa Rica en roepen andere retailers op om ook mee te doen met Green Friday.

Wie op Green Friday de webshop van Dante 6 bezoekt, ziet een uitnodiging om te komen shoppen in het bos. Bij het plaatsen van de bestelling verschijnt er op de betalingspagina de optie om een boom aan het winkelmandje toe te voegen.

Davines schenkt van 27 t/m 30 november € 1,- van elk verkocht product aan Trees for All.

Decathlon heeft een donatie gedaan, waarmee 12 tennisvelden (ongeveer 2.250 vierkante meter) aan bomen geplant kunnen worden in Nederland en Oeganda. Hiermee hoopt Decathlon bij te dragen aan een betere en groenere wereld. Daarnaast roept het sportmerk mensen op om €1 te doneren aan Trees for All, via een speciale link. De eerste 6000 donaties zullen door Decathlon worden verdubbeld.

En verder..

zet Het Goed voor het derde jaar in op Green Friday, hét antwoord op de koopgekte van Black Friday. Vrijdag 27 november zullen CO2-besparingscheques worden uitgereikt aan vertegenwoordigers van de verschillende gemeenten. Het Goed benoemt hiermee de lokale CO2-besparing en wil hierbij ook benadrukken dat dit dankzij haar klanten en partners is gerealiseerd. Door met elkaar zoveel artikelen een tweede leven te geven, wordt samen een bijdrage geleverd aan een meer duurzame en leefbare wereld.

Én goed voorbeeld doet goed volgen. Green Friday wordt inmiddels door alle 100% kringloopwinkels van de Branche Kringloop Nederland (BKN) omarmd en daarmee staat Green Friday definitief op de kalender.

Met 'Bring Back Friday' roept IKEA klanten op om hun oude meubel(s) een tweede leven te geven in plaats van iets nieuws te kopen. Klanten kunnen via de nieuwe Meubel inruilservice oude meubels terugverkopen aan IKEA. Via de Koopjeshoek wordt het product voor de tweedehands prijs verkocht aan een nieuwe eigenaar. De Zweedse meubelwinkel stimuleert een meer duurzame manier van consumeren door het verlengen van de levensduur van een product.

Ook protest

XR NL Fashion Action komt samen met Extinction Rebellion Nederland (XR) in opstand tegen deze dag, met een duidelijke, eenvoudige boodschap: stop met Black Friday.

XR en Fashion Action organiseren diverse Black Friday acties, in o.a. Amsterdam, Rotterdam, Utrecht, Eindhoven, Roermond, Castricum en Leeuwarden, met als belangrijkste eis: beëindig Black Friday!

Wat kan men verwachten?
- Satirisch straattheater dat de absurditeit van Black Friday laat zien
- Guerrilla repairs
- Gratis kleding uitdelen
- Educatie over het vervuilende systeem en hoe mode daarmee te maken heeft
- Dansen door de straten: toxic system rave

De acties zijn coronaproof: iedereen wordt gevraagd zich te houden aan de maatregelen zoals 1,5
meter afstand en het dragen van een mondkapje.

En Duurzaamnieuws plant in de Green Friday week een extra boom voor elk nieuw lid. Nog geen lid? Dan is nu het moment!

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws

Bijna iedereen voelt de crisis, ook wij bij Duurzaamnieuws. Een groot deel van onze inkomsten is weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want als dit voorbij is wordt een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen om er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!
Team Duurzaamnieuws