Black Friday, de drukste winkeldag van het jaar, is uitgegroeid tot een zwarte dag voor klimaat en milieu. Dat vroeg om een reactie. Die kwam er in de vorm van Green Friday.
De Franse milieuorganisatie Envie bedacht in 2017 het concept Green Friday. Het initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een steeds breder wordende beweging. Die presenteert zichzelf als een alternatief voor willekeurige consumptie en onnodige aankopen die worden aangezwengeld door reclame.
Het wil de consument er aan herinneren dat hij zelf verantwoordelijk is voor de aankoopkeuzes die hij maakt, en dus ook voor de concrete gevolgen op het milieu. Het doel is niet om mensen zich schuldig te laten voelen, maar om burgers bewust te maken van een meer verantwoorde consumptie.
Vooral jongeren niet overtuigd
Een derde van alle Nederlanders vindt dat Black Friday moet worden afgeschaft. Volgens meer dan de helft van alle ondervraagden valt het kortingsfeest lastig te rijmen met de huidige tijdsgeest en de bijbehorende focus op duurzaamheid en (energie)besparing.
Maar jongeren zijn vooral fan van Black Friday; zo is slechts zestien procent tot dertig jaar vóór een landelijk kortingsverbod tijdens de laatste vrijdag van november. Desondanks vindt niet minder dan 44 procent van hen het online kortingsfestijn niet meer bij de huidige tijdsgeest passen. Toch gaat 85% van de generatie Z deze vrijdag gewoon op koopjesjacht. De cijfers komen uit verschillende onderzoeken, maar laten dezelfde tendens zien.
Grotere beweging op gang brengen
Bedrijven zoals Stichting Trees for All zetten zich in om een grotere beweging op gang te brengen van consumenten en bedrijven die verantwoord willen consumeren en een bijdrage willen leveren aan een groene wereld.
Meer dan 160 merken en bedrijven, waaronder Dille & Kamille, Decathlon, Innocent, ANWB, en Intratuin komen samen met Trees for All met een landelijke tegenbeweging en maken van Black Friday Green Friday. Alle deelnemende bedrijven zetten zich tijdens Green Friday in om bomen te planten via de duurzame bosprojecten van Trees for All. Het doel: het planten van vijftigduizend bomen.
Alles wijst erop dat de koopgekte rondom aanbiedingen tijdens Black Friday groter wordt dan ooit dit jaar. Deze overconsumptie heeft grote impact op onze aarde, zoals uitputting van onze natuurlijke bronnen, vervuiling en onnodig veel CO2-uitstoot. In een tijd waarin we steeds vaker neigen naar duurzame opties in plaats van ‘koopjes’, staat Black Friday haaks op onze beweging richting een groenere aarde. Daarom roept Trees for All in aanloop naar 26 november retailers op om op groen te gaan.
Op Groen
De iconische logo’s worden vergroend, zodat consumenten in één keer zien dat ze bij die retailers een bewuste aankoop kunnen doen. Maar het gaat verder dan alleen de buitenkant; retailers hebben afgesproken die dag óf geen kortingen te geven óf alleen de duurzame artikelen aan te prijzen. Zo wordt het kopen niet per se gestimuleerd, worden consumenten bewust gemaakt van hun aankoop én dragen ze bij aan een bosrijke wereld.
Simone Groenendijk, directeur Trees for All: “Stoppen met shoppen is een illusie, maar van onze aankoop een bewuste aankoop maken en tegelijkertijd een investering doen in de toekomst door bomen te planten, dat is een mooi streven. Met deze beweging willen we mensen niet alleen bewust maken van de negatieve effecten van Black Friday, maar ook het belang van bomen onderstrepen. Ja, dit is een meerjarenproject, waarbij we hopen dat steeds meer retailers mee gaan doen en zoveel mogelijk consumenten van Black Friday Green Friday maken.”
Wie zich aan wil sluiten, kan zich via www.greenfriday.nl aanmelden.
Andere acties die rond Green Friday worden georganiseerd rond het terugnemen van gebruikte producten of op andere manieren aandacht ragen voor minder consumptie en bescherming van het milieu.
Radicaal sluiten
Haglöfs doet het heel radicaal: het gaat gewoon dicht op black friday. Het bedrijf heeft altijd al tegengesteld gehandeld. Door op die dag juist de prijzen te verhogen, de winst aan goede doelen te schenken en tweedehands producten te promoten in plaats van nieuwe.
Dit jaar doet het merk niets rond Black Friday. Haglöfs zal op deze dag waar mogelijk alle activiteiten sluiten en trekt met medewerkers de natuur in. Het is klaar met het geven van ook maar enige aandacht aan de meest agressieve verkoopdag van het jaar.