Black Friday, de drukste shopdag van het jaar, is uitgegroeid tot een zwarte dag voor klimaat en milieu. Dat vroeg om een reactie. Die kwam er in de vorm van Green Friday.
De Franse milieuorganisatie Envie bedacht in 2017 het concept Green Friday. Het initiatief is inmiddels uitgegroeid tot een steeds breder wordende beweging. Die presenteert zichzelf als een alternatief voor willekeurige consumptie en onnodige aankopen die worden aangezwengeld door reclame.
Het wil consument er aan herinneringen dat hij zelf verantwoordelijk is voor de aankoopkeuzes die hij maakt, en dus ook voor de concrete gevolgen op het milieu. Het doel is niet om mensen zich schuldig te laten voelen, maar om burgers bewust te maken van een meer verantwoorde consumptie.
In Frankrijk en in België worden op verschillende dagen rond en op Black Friday acties gevoerd door de aangesloten deelnemers. Meer informatie daarover acties vind je op de website van Green Friday.
In Nederland vinden er vooral positieve acties plaats die het klimaat vooruit helpen.
Grotere beweging op gang brengen
Zoals dat van Stichting Trees for All die een veel grotere beweging op gang wil brengen van consumenten en bedrijven die verantwoord willen consumeren en een bijdrage willen leveren aan een groene wereld.
Meer dan 160 merken en bedrijven, waaronder Dille & Kamille, Decathlon, Innocent, ANWB, en Intratuin komen samen met Trees for All met een landelijke tegenbeweging en maken van Black Friday Green Friday. Alle deelnemende bedrijven zetten zich tijdens Green Friday in om bomen te planten via de duurzame bosprojecten van Trees for All. Het doel: het planten van vijftigduizend bomen.
Alles wijst erop dat de koopgekte rondom aanbiedingen tijdens Black Friday groter wordt dan ooit dit jaar. Deze overconsumptie heeft grote impact op onze aarde, zoals uitputting van onze natuurlijke bronnen, vervuiling en onnodig veel CO2-uitstoot. In een tijd waarin we steeds vaker neigen naar duurzame opties in plaats van ‘koopjes’, staat Black Friday haaks op onze beweging richting een groenere aarde. Daarom roept Trees for All in aanloop naar 26 november retailers op om op groen te gaan.
Op Groen
De iconische logo’s worden vergroend, zodat consumenten in één keer zien dat ze bij die retailers een bewuste aankoop kunnen doen. Maar het gaat verder dan alleen de buitenkant; retailers hebben afgesproken die dag óf geen kortingen te geven óf alleen de duurzame artikelen aan te prijzen. Zo wordt het kopen niet per se gestimuleerd, worden consumenten bewust gemaakt van hun aankoop én dragen ze bij aan een bosrijke wereld.
Simone Groenendijk, directeur Trees for All: “Stoppen met shoppen is een illusie, maar van onze aankoop een bewuste aankoop maken en tegelijkertijd een investering doen in de toekomst door bomen te planten, dat is een mooi streven. Met deze beweging willen we mensen niet alleen bewust maken van de negatieve effecten van Black Friday, maar ook het belang van bomen onderstrepen. Ja, dit is een meerjarenproject, waarbij we hopen dat steeds meer retailers mee gaan doen en zoveel mogelijk consumenten van Black Friday Green Friday maken.”
Wie zich aan wil sluiten, kan zich via www.greenfriday.nl aanmelden.
Duurzaamnieuws plant in de Green Friday week een extra boom voor elk nieuw lid. Nog geen lid? Dan is nu het moment!
Radicaal sluiten
Haglöfs diet het heel radicaal: het gaat gewoon dicht op black friday. Het bedrijf heeft altijd al tegengesteld gehandeld. Door op die dag juist de prijzen te verhogen, de winst aan goede doelen te schenken en tweedehands producten te promoten in plaats van nieuwe.
Dit jaar doet het merk niets rond Black Friday. Haglöfs zal op deze dag waar mogelijk alle activiteiten sluiten en trekt met medewerkers de natuur in. Het is klaar met het geven van ook maar enige aandacht aan de meest agressieve verkoopdag van het jaar.
Ook protest
Net als vorig jaar komt Extinction Rebellion Nederland in opstand tegen deze dag, met een duidelijke, eenvoudige boodschap: stop met Black Friday.
Voor dit jaar is de invulling van de acties nog niet bekend. Vorige jaar waren er
- Satirisch straattheater dat de absurditeit van Black Friday laat zien
- Guerrilla repairs
- Gratis kleding uitdelen
- Educatie over het vervuilende systeem en hoe mode daarmee te maken heeft
- Dansen door de straten: toxic system rave
Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.
Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.
Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws