Dat MVO goed is voor de reputatie van een bedrijf, staat als een paal boven water. Toch verwerkt momenteel maar 25% van de bedrijven die aan MVO doen, dit in de communicatie-uitingen. Een gemiste kans! In dit artikel vind je 5 tips om de MVO-activiteiten van jouw bedrijf via social media onder de aandacht te brengen.
1. Stel een social media-strategie op
Het begint allemaal met de juiste social media-strategie. De berichten die je via social media verspreidt, zijn slechts een onderdeel van een hele strategie. Deze vormt de basis voor succesvolle berichten. Kijk vooraf waar je staat, formuleer doelstellingen en bedenk aan de hand daarvan hoe je die kunt bereiken. Bedenk goed dat social media inzetten geen doel is, maar een middel om een doel te bereiken. Op basis hiervan is te bepalen welk kanaal het meest geschikt is, welke toon het beste bij je doelgroep past en welke content het meest geschikt is om te delen. Dankzij de nulmeting kun je na een tijdje evalueren wat de behaalde resultaten zijn.
2. Wees integer
MVO-activiteiten zijn weliswaar goed voor de reputatie van een bedrijf, maar tegelijkertijd denkt maar liefst 72% van de Nederlanders dat bedrijven MVO vooral gebruiken om hun imago op te poetsen. Reden genoeg om transpart te zijn in de communicatie. Beschuldigd worden van greenwashing is het laatste wat je als maatschappelijk verantwoorde ondernemer wilt. Om dit te voorkomen is het van belang inzicht te geven in de MVO activiteiten en met bewijzen te komen. Dit geeft stakeholders duidelijkheid en het maakt je argumenten sterker. Verwijs bij het noemen van de cijfers ook altijd naar een document, zoals een onderzoeksrapport op de website.
“Een ondernemer die écht maatschappelijk verantwoord onderneemt, heeft niets te verbergen”
3. Luister naar wat er gezegd wordt
Social media heeft niet voor niets de naam social gekregen. Social kanalen zijn niet bedoeld om alleen maar te zenden, het maakt tweerichtingsverkeer mogelijk. Luisteren naar wat anderen te zeggen hebben kan essentieel zijn.
Om een voorbeeld [pdf] te geven waar het helaas misging: de sponsoring van Spa bij het congres Our Common Future 2.0. Het idee was goed; er werden gratis flesjes uitgedeeld aan 1000 deelnemers. Echter verscheen er op Twitter een stortvloed aan tweets waarin twijfels werden uitgesproken over de duurzaamheid hiervan. Spa wist hier niks van, en een reactie bleef dan ook uit. Door continu te monitoren wat er gezegd wordt over je bedrijf, kan je dit soort – onterechte- twijfels de wereld uithelpen.
4. Treed in contact met stakeholders
Uiteindelijk geven je stakeholders het oordeel of je organisatie MVO is. Hierbij is te denken aan leveranciers, klanten, media enz. Daarom is het belangrijk om in gesprek te gaan met deze partijen. Via social media kun je grotendeels peilen wat er onder de stakeholders leeft. Laat hen dan ook weten dat je hun feedback daadwerkelijk leest en er mee aan de slag gaat. Bedank ze voor de complimenten die gegeven worden en probeer mensen die klachten hebben te helpen. Licht vervolgens toe hoe je dit de volgende keer beter aan wilt pakken.
5. Zet je medewerkers in als ambassadeurs
Zet je medewerkers in als ambassadeurs van de MVO-activiteiten van jouw bedrijf. Doe bijvoorbeeld met alle werknemers mee aan Warme Truiendag en plaats hiervan een foto op de social media-kanalen van je bedrijf. Zo laat je met kleine activiteiten zien dat jullie maatschappelijk betrokken zijn en krijgt je bedrijf ook meteen een gezicht voor de consument. Bovendien gaat MVO zo ook leven onder medewerkers. Stimuleer waar mogelijk dat zij ook op hun eigen social media-kanalen over deze MVO-activiteiten communiceren.