• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Hoe communiceer ik als ondernemer over mijn MVO-activiteiten?

23 november 2014|doorredactie|induurzaam ondernemen, mvo

typoDat MVO goed is voor de reputatie van een bedrijf, staat als een paal boven water. Toch verwerkt momenteel maar 25% van de bedrijven die aan MVO doen, dit in de communicatie-uitingen. Een gemiste kans! In dit artikel vind je 5 tips om de MVO-activiteiten van jouw bedrijf via social media onder de aandacht te brengen.

1. Stel een social media-strategie op

Het begint allemaal met de juiste social media-strategie. De berichten die je via social media verspreidt, zijn slechts een onderdeel van een hele strategie. Deze vormt de basis voor succesvolle berichten. Kijk vooraf waar je staat, formuleer doelstellingen en bedenk aan de hand daarvan hoe je die kunt bereiken. Bedenk goed dat social media inzetten geen doel is, maar een middel om een doel te bereiken. Op basis hiervan is te bepalen welk kanaal het meest geschikt is, welke toon het beste bij je doelgroep past en welke content het meest geschikt is om te delen. Dankzij de nulmeting kun je na een tijdje evalueren wat de behaalde resultaten zijn.

2. Wees integer

MVO-activiteiten zijn weliswaar goed voor de reputatie van een bedrijf, maar tegelijkertijd denkt maar liefst 72% van de Nederlanders dat bedrijven MVO vooral gebruiken om hun imago op te poetsen. Reden genoeg om transpart te zijn in de communicatie. Beschuldigd worden van greenwashing is het laatste wat je als maatschappelijk verantwoorde ondernemer wilt. Om dit te voorkomen is het van belang inzicht te geven in de MVO activiteiten en met bewijzen te komen. Dit geeft stakeholders duidelijkheid en het maakt je argumenten sterker. Verwijs bij het noemen van de cijfers ook altijd naar een document, zoals een onderzoeksrapport op de website.

“Een ondernemer die écht maatschappelijk verantwoord onderneemt, heeft niets te verbergen”

meewind 23 02

3. Luister naar wat er gezegd wordt

Social media heeft niet voor niets de naam social gekregen. Social kanalen zijn niet bedoeld om alleen maar te zenden, het maakt tweerichtingsverkeer mogelijk. Luisteren naar wat anderen te zeggen hebben kan essentieel zijn.

Om een voorbeeld [pdf] te geven waar het helaas misging: de sponsoring van Spa bij het congres Our Common Future 2.0. Het idee was goed; er werden gratis flesjes uitgedeeld aan 1000 deelnemers. Echter verscheen er op Twitter een stortvloed aan tweets waarin twijfels werden uitgesproken over de duurzaamheid hiervan. Spa wist hier niks van, en een reactie bleef dan ook uit. Door continu te monitoren wat er gezegd wordt over je bedrijf, kan je dit soort – onterechte- twijfels de wereld uithelpen.

4. Treed in contact met stakeholders

Uiteindelijk geven je stakeholders het oordeel of je organisatie MVO is. Hierbij is te denken aan leveranciers, klanten, media enz. Daarom is het belangrijk om in gesprek te gaan met deze partijen. Via social media kun je grotendeels peilen wat er onder de stakeholders leeft. Laat hen dan ook weten dat je hun feedback daadwerkelijk leest en er mee aan de slag gaat. Bedank ze voor de complimenten die gegeven worden en probeer mensen die klachten hebben te helpen. Licht vervolgens toe hoe je dit de volgende keer beter aan wilt pakken.

5. Zet je medewerkers in als ambassadeurs

Zet je medewerkers in als ambassadeurs van de MVO-activiteiten van jouw bedrijf. Doe bijvoorbeeld met alle werknemers mee aan Warme Truiendag en plaats hiervan een foto op de social media-kanalen van je bedrijf. Zo laat je met kleine activiteiten zien dat jullie maatschappelijk betrokken zijn en krijgt je bedrijf ook meteen een gezicht voor de consument. Bovendien gaat MVO zo ook leven onder medewerkers. Stimuleer waar mogelijk dat zij ook op hun eigen social media-kanalen over deze MVO-activiteiten communiceren.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12
  • Elektrische bus van VDL Recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander, vindt kabinet19 maart 2023 - 13:51
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door – 1118 maart 2023 - 12:43
  • vogelziekte plasticose Zeevogels ziek van plastic: plasticose12 maart 2023 - 10:45

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
speedcomfort radiatorventilator

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Google datacenter in Eemshaven draait op windenergieVoorstel voor internationaal hof tegen corruptie wint terrein
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen