Onze reislust blijft toenemen. Dat merk je aan groeiende luchthavens, drukkere treinen en wegen en steeds vollere steden en attracties. We weten best wel dat daar ook een prijskaartje voor duurzaamheid aan hangt, maar zijn we ook bereid daar rekening mee te houden of die prijs te betalen?
Om antwoorden op die vragen te krijgen hield Duurzaamnieuws samen met Citisens het Duurzame Vakantieonderzoek. Centraal in het onderzoek staan vragen over duurzaam gedrag tijdens vakantie en bij de keuze van vervoer en bestemming.
Hoe vaak gaan we op vakantie?
Met vakantie gaan is een geliefde bezigheid van Nederlanders: 9 van de tien ondervraagden doen het minstens een keer per jaar. En meer dan 60% gaat zelfs vaker. Van de 9% die zegt nooit op vakantie te gaan doet meer dan de helft dat uit geldgebrek, en een magere 13% vanwege klimaat of duurzaamheid. Dat komt neer op, omgerekend, ongeveer 1% van de bevolking.
Gaan we duurzaam met vakantie?
Natuurlijk vroegen we of mensen bij het kiezen van hun vakantiebestemming ook rekening houden met klimaat of duurzaamheid. Daarop antwoordde 42% van de ondervraagden bevestigend.
De grote favoriet met 61% is niet meer met het vliegtuig op vakantie gaan. En 44% zegt dichter bij huis te blijven. Twee keuzes die nogal met elkaar samenhangen. Overigens geeft 23% van de ondervraagden aan wel eens CO2 neutraal te vliegen. De rest doet dat niet (56%) of weet het niet (21%)
Kamperen (36%), fietsen of wandelen of bewust zoeken naar een duurzame locatie (beide 26%) doen het ook goed. En 16% blijft thuis.
Van de 52% ondervraagden die aangeven tijdens de vakantie geen rekening met klimaat of duurzaamheid te houden geeft tweederde aan er niet aan te denken. Voor 11% is het te duur en 4% zegt niet aan duurzaamheid te doen.
Niet voor het geld
Wat opvalt bij dit onderzoek is dat de kosten geen belangrijke reden lijken om niet duurzaam met vakantie te gaan, of om er op zijn minst bewust rekening mee te houden. In meer algemene onderzoeken komen de kosten van duurzaamheid veel nadrukkelijker in beeld als belemmerende factor.
Ook letten nog lang niet alle duurzame vakantiegangers er op of hun accommodatie een groen keurmerk heeft (25% van alle ondervraagden).
Vakantie heilig?
Als we de uitkomsten van deze peiling vergelijken met de uitkomsten op algemene vragen over belang en bereidheid voor duurzamer gedrag, dan zien we een behoorlijk gat ontstaan. Meer dan 80% van de ondervraagden uit eerder onderzoek gaven aan zich in te willen spannen voor meer duurzaamheid of een beter klimaat. Maar slechts 42% geeft aan dat met betrekking tot de vakantie te (willen) doen.
Vakanties hebben een grote ecologische voetafdruk, dus is er veel winst te behalen bij het verduurzamen van vakanties. Zeker als het nog steeds om een grote groep consumenten en burgers gaat die hun gedrag daar nog niet op hebben gericht.
Om daar een bijdrage aan te leveren door te laten zien hoe relatief eenvoudig het is om duurzamer met vakantie te gaan heeft Duurzaamnieuws het initiatief genomen om hiervoor een speciale website te introduceren: Duurzaammetvakantie.nl
Over het onderzoek
Voor het onderzoek zijn 5.492 panelleden van de Citisens-community per e-mail uitgenodigd om deel te nemen. In totaal hebben 1.877 panelleden de vragenlijst ingevuld, wat neerkomt op een respons van 34%. Aanvullend heeft Duurzaamnieuws het onderzoek onder de aandacht van haar lezers gebracht door middel van een nieuwsbrief en door een artikel met een link naar de vragenlijst op de website te plaatsen. In totaal hebben 275 ondervraagden de vragenlijst via deze open link ingevuld.
Tenzij anders vermeld zijn de gerapporteerde uitkomsten een weergave van de mening van alle 2.152 ondervraagden die in de periode van woensdag 31 juli tot en met maandag 26 augustus hebben deelgenomen aan het onderzoek.
De uitkomsten zijn gewogen op geslacht, leeftijd en sociaal-economisch profiel. Door afrondingsverschillen kan het voorkomen dat percentages niet altijd exact tot 100% optellen.