Rank a Brand heeft een nieuwe beoordeling van biermerken gepubliceerd. Veel mensen houden van een lekker biertje, vooral in de zomermaanden, maar willen wel zeker weten dat het op een verantwoorde en duurzame manier is gebrouwen.
Duurzaam bier gaat niet alleen over het gebruik van biologische ingrediënten. Ook energiebesparing, gebruik van groene energie, dus terugdringen van broeikasgassen (zoals CO2) en efficiënt watergebruik tijdens de productie zijn onderdeel van onze criteria. Andere aandachtspunten zijn vermindering van afvalstoffen en de milieueffecten van verpakking. We hebben 32 nationale en internationale biermerken beoordeeld op deze criteria.
Koplopers en achterblijvers
Van de Nederlandse, Belgische en internationale biermerken die we hebben onderzocht scoort Gulpener het best met 15 van de 23 punten (65% van de maximumscore). Dat betekent ‘goed op weg’ en levert het merk een B-label op. Bavaria en Grolsch hebben beide 12 van de 23 punten behaald (52%) en Warsteiner één punt minder. Deze merken hebben daarmee het C-label gekregen, wat betekent: ‘redelijk op weg, maar kan beter’. De meeste biermerken scoren echter een D-label , met een score van minder dan 35% van het maximum aantal punten. Deze merken moeten dus echt beter gaan presteren om een hogere score te behalen en zich duurzaam te mogen noemen. Onderaan de lijst vinden we Leeuw Bier, Duvel en Alfa met een E-label. Dat is het laagst haalbare label, en merken met dit label kun je dus beter niet kopen tot ze hun beleid hebben verbeterd!
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Beter rapportages
In het algemeen zien we dat steeds meer merken rapporteren over duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen serieus nemen. Een belangrijk principe van Rank a Brand is dat merken niet alleen duurzaam en maatschappelijk verantwoord moeten ondernemen, maar daar ook transparant over moeten zijn. Op die manier is het voor consumenten eenvoudiger om de merken te kunnen beoordelen en zo een meer verantwoorde aankoopkeuze te kunnen maken.
De meeste biermerken rapporteren wel over hun broeikasgassen, maar duidelijke doelstellingen om deze terug te dringen zien we nog nauwelijks. Ook zijn er slechts enkele merken met degelijk beleid voor het gebruik van groene energie. Wel maken veel merken werk van het terugdringen van watergebruik. De score op het gebruik van gecertificeerde milieuvriendelijke grondstoffen en verpakkingsmaterialen is echter teleurstellend, met opnieuw slechts enkele positieve uitzonderingen.
U vindt alle resultaten van onze bier ranking op onze website: http://rankabrand.nl/bier-merken