Elektrische auto’s zijn duurzamer dan traditionele benzine- of dieselauto’s. Daar is bijna iedereen wel van overtuigd. Maar een EV aanschaffen is nog niet voor iedereen weggelegd. Toch kan de aanschaf aantrekkelijker zijn dan je wellicht denkt. Dat komt door de subsidie.
Het belangrijkste argument voor de aanschaf van een elektrische auto is dat die geen uitstoot produceert en efficiënter is dan benzine- of dieselauto’s. Elektrische auto’s produceren inderdaad geen uitstoot als ze rijden.En hoewel het fabricageproces van elektrische auto’s behoorlijk emissie-intensief is, wordt het verschil al snel terugverdiend. De berekeningen verschillen wat, maar gemiddeld is dat na 60.000 kilometer. Bovendien kan een elektrische auto aanzienlijk langer meegaan dan een conventionele. Dat is dus dubbele winst.
Een ander aspect is de stroom die wordt gebruikt voor het opladen. Er wordt wel gezegd dat elektrische auto’s zo duurzaam zijn als de elektriciteit die ze aandrijft. Als die elektriciteit afkomstig is van hernieuwbare bronnen, dan zijn elektrische auto’s inderdaad het duurzaamst. Maar zelfs als de elektriciteit van kolencentrales komt, dan zijn de meeste elektrische auto’s nog steeds duurzamer dan benzine- of dieselauto’s.
Steeds duurzamer
En de ontwikkelingen gaan steeds verder. Neem de accu, welhaast het belangrijkste onderdeel van elektrische auto’s. Daarvan wordt de productie steeds schoner. Bovendien worden ze efficienter: ze kunnen meer stroom sneller laden. Ten slotte zijn ze steeds beter te recyclen of te hergebruiken. Allemaal punten die extra bijdragen aan de duurzaamheid.
Overweeg je een EV aan te schaffen, maar hik je nog aan tegen de prijs? Ook dan worden de mogelijkheden ruimer. Op de eerste plaats komen er steeds meer gebruikte EV’s op de markt, die aanzienlijk voordeliger zijn dan nieuwe.
Aantrekkelijke subsidie
Verder helpt de subsidie elektrische auto mee om de aanschaf makkelijker te maken. Die is van toepassing op zowel nieuwe, als gebruikte elektrische auto’s. Daar zitten wel nog wat voorwaarden aan vast, zoals:
- De auto is volledig elektrisch (dus geen plug-in hybride)
- De auto is aangeschaft of de leaseovereenkomst is afgesloten door een particulier.
- De auto is aangeschaft of de leaseovereenkomst is afgesloten in het jaar waarin subsidie wordt aangevraagd. Voor 2024 geldt dus dat de overeenkomst op of na 1 januari 2024 afgesloten is. Ook moet er nog subsidiebudget beschikbaar zijn, want op = op.
- De auto staat minimaal 3 jaar onafgebroken op naam van de aanvrager. Voor private lease is dit 4 jaar.
- De elektrische auto heeft een actieradius van minimaal 120 kilometer.
- De catalogusprijs van de elektrische auto is minimaal € 12.000 en maximaal € 45.000.
Van welke kant je het ook bekijkt, een elektrische auto is de duurzaamste keuze om in een eigen auto te rijden, en aanschaffen ervan wordt steeds makkelijker. Dus waar wacht je nog op?