Als je de voetafdruk van je transport wil verkleinen is de trein de beste optie. Daarom onderhandelde high-tech fabrikant Hewlett-Packard een nieuwe spoorverbinding om de notebook computers en beeldschermen die HP in haar fabrieken in Chongqing (in west China) produceert, te vervoeren naar distributeurs en klanten tot in Duitsland.
De spoorlijn loopt langs de legendarische Zijderoute, het oude web van paden en routes dat werd gebruikt om specerijen, edelstenen en zijde per kameel uit hun Chinese bronnen naar de markten in Europa te brengen.
De nieuwe route is meer dan 10.000 kilometer lang en doorkruist twee continenten en zes landen. Een trein doet er ongeveer drie weken over om een enkele reis te voltooien, met een snelheid van maximaal 80 km per uur en begeleid door gewapende beveiligers.
“Ondanks de afstand is de reis kosteneffectief en beter voor het milieu dan het luchtvervoer, en het is sneller dan de zeescheepvaart”, zegt HP.
In 2010 begon HP met productiefaciliteiten in het binnenland van west China om te profiteren van nieuwe subsidies. Maar er was geen gemakkelijke manier om de producten uit de regio te transporteren. Daarom onderhandelde HP met de overheid en railexploitanten in China, Kazachstan, Rusland, Wit-Rusland, Polen en Duitsland om de route te verwezenlijken.
Gedurende de zomer rijdt er nu wekelijks een trein. Om ook in de winter te kunnen rijden moest een speciale verpakking ontwikkeld worden om de computers te beschermen: de temperaturen kunnen dalen tot onder de -20, en dat is veel te koud voor de meeste elektronica.
Met de spoorverbinding stoot het transport dertig keer minder CO2 uit dan per vliegtuig, worden kosten en tijd gespaard en kan het bedrijf bijdragen aan de ontwikkeling van een geisoleerd gebied. Bovendien kan de spoorlijn ook worden benut door andere bedrijven.