Sinds dit jaar gelden er nieuwe regels voor bijtelling van leaseauto’s. Ook werden de Europese regels rond het importeren van auto’s eenvoudiger. Wie goed de weg weet in deze regels kan aanzienlijke kosten besparen bij de aanschaf van een occasion uit het buitenland.
De BPM wordt niet afgeschaft, maar wordt wel teruggebracht met 12%. Een volgend kabinet zal beslissen of de BPM verder zal worden ingeperkt. Dat de BPM niet helemaal wordt afgeschaft, is met name te danken aan de leasemaatschappijen. Zij waren bang dat de (rest)waarde van hun wagenpark ernstig zal dalen. De aanschaf van een nieuwe auto zonder BPM zou immers veel voordeliger worden.
Dankzij ruimere importmogelijkheden door de Europese eenwording is het importtraject al aanzienlijk vereenvoudigd en goedkoper geworden. Maar het zoeken naar een importauto is nog steeds een lastige en tijdrovende aangelegenheid. Natuurlijk zijn er websites die het Duitse aanbod in kaart brengen. Maar het Duitse aanbod is immens groot en niet alle aanbieders zijn even betrouwbaar. Bovendien kunt u op basis van de Duitse verkoopprijs niet zomaar achterhalen wat de bijkomende kosten bij import zullen zijn. Hierdoor vereist elk onderzoek naar de haalbaarheid van de import van een auto veel rekenwerk en actuele kennis van de regelgeving ten aanzien van bijvoorbeeld de heffing van BPM en BTW.
Duitsland vult tekort in Nederland aan
Doordat de vraag naar jonge occasions steeds groter wordt en de verkoop van nieuwe auto’s terugloopt, moeten marktpartijen steeds vaker uitwijken naar alternatieven als het importeren van auto’s. Het geluk van de autobranche is dan ook dat met name de Duitse markt rijk genoeg is om dit gat in het aanbod op te vullen
De Duitse markt zit echter anders in elkaar dan de Nederlandse. Onder invloed van lagere catalogusprijzen worden er verhoudingsgewijs veel nieuwe auto’s verkocht en doen gebruikers auto’s in de regel veel sneller van de hand. Dit beïnvloedt op zijn beurt de marktwaarde van gebruikte auto’s. Ook die ligt in de regel lager dan voor vergelijkbare equivalenten in Nederland. Bovendien zijn Duitse auto’s dikwijls voorzien van een goed uitrustingsniveau.
Hoe voordelig het kan zijn om een Duitse occasion te importeren, begint met de BPM berekenen. Dat geeft een goede indicatie van het voordeel dat je kunt behalen. Hou daarbij rekening met bijkomende kosten voor keuring, kenteken en importprocedure om het totale voordeel te bepalen.