Reclameboodschappen en duurzaamheid gaan hand in hand als je de juiste keuzes maakt. Je kent natuurlijk de reclameboodschappen op je scherm. Ze zijn redelijk duurzaam, maar ook het afbeelden van deze boodschappen kost de benodigde energie. Ook heb je een computer en een beeldscherm nodig om ze te kunnen bekijken. Deze apparatuur moet worden geproduceerd, wat het gebruik van grondstoffen en energie met zich meebrengt.
Papieren reclame werkt langdurig
Naast reclame op je scherm wil je soms ook een tastbare reclameboodschap in je handen houden. De werking daarvan is veel langduriger, want in tegenstelling tot een boodschap op je scherm blijft een papieren reclameboodschap bestaan. Ook zijn er talloze reclame-uitingen die niet door een boodschap op het scherm kunnen worden vervangen. Denk bijvoorbeeld aan een baliedisplay dat klanten wijst op een brochure die ze kunnen meenemen.
Toner en cartridge milieuvriendelijker
Kijk je naar reclame-uitingen die tastbaar zijn, dan zie je een sterke drang om deze op een steeds duurzamer wijze te produceren. De toners en cartridges krijgen hierbij veel aandacht. De toners belasten het milieu steeds minder en de cartridges zelf zijn steeds beter recyclebaar. Ook wordt beter nagedacht over de hoeveelheden waarin het drukwerk wordt besteld.
Vaker kleine hoeveelheden bestellen
Het denken in hoeveelheden is makkelijker geworden doordat grote drukkerijen steeds flexibeler werken. Het aantal producten is op fenomenale wijze uitgebreid, waardoor het interessant is om vaker van reclame-uiting te wisselen. Een grote online drukkerij als Flyeralarm zet bij een eerste aanblik al direct honderden producten op het scherm. Daarnaast kan in steeds kleinere hoeveelheden worden besteld. Verspilling van papier, inkt en voor het drukken benodigde energie treedt hierdoor steeds minder op.
Drukken op gerecycled materiaal
Maar van groot belang is ook het materiaal waarop de reclameboodschap wordt gedrukt. Overmatige houtkap en uitgeputte productiebossen moeten ten koste van alles worden voorkomen. Ook een groeiende plasticberg moet worden tegengegaan. De sleutel ligt in hoge mate bij hergebruik. Sommige grote online drukkerijen hebben hiertoe belangrijke initiatieven genomen. De omschakeling naar hergebruik zet bij deze drukkerijen echt zoden aan de dijk. Flyers, folders, visitekaartjes en briefpapier worden gedrukt op dat voorzien is van een betrouwbaar keurmerk. Ook de bedrukte pennen zijn gemaakt van gerecycled plastic.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
De laatste tien jaar is er op het gebied van duurzaamheid enorm veel resultaat geboekt. Het heeft de tastbare reclameboodschap toekomstbestendig gemaakt. Een prima basis om onbezorgd van deze creatieve reclame-uiting te kunnen blijven genieten.