Op nieuwjaarsdag ontplofte er een bom in een Tesla Cybertruck voor het Trump International Hotel in Las Vegas. Met die explosie ontplofte er ook een discussie over de hoeveelheid data die moderne elektrische auto’s verzamelen – niet alleen Tesla’s – en het gebrek aan regulering daarvan. Met jouw privacy als slachtoffer.
De verzameling digitale bewijzen die de auto rond de aanslag had verzameld toonde overduidelijk hoeveel data moderne auto’s verzamelen, niet alleen over hun bestuurders maar ook over de hele omgeving van de auto.
Gegevens en privacykwesties
Volgens experts op het gebied van gegevensprivacy benadrukt het onderzoek na de aanslag — waaruit bleek dat de bestuurder, Matthew Livelsberger, een actieve Amerikaanse soldaat, zelfmoord pleegde vóór de explosie — hoe autofabrikanten enorme hoeveelheden data verzamelen. Deze data kunnen mysteries oplossen, maar kunnen ook gestolen worden of zonder medeweten van bestuurders aan derden worden doorgegeven. Er zijn maar weinig regels over hoe en wanneer autoriteiten toegang mogen krijgen tot gegevens van auto’s, en bestuurders zijn zich vaak niet bewust van de digitale sporen die zij achterlaten. Zo kunnen de precisie en hoeveelheid gegevens die worden verzameld, risico’s vormen voor mensen in gevoelige situaties, zoals bij het bezoeken van protesten of abortusklinieken.
Gebruik van autodata onder de loep
Federale en lokale autoriteiten onderzoeken steeds meer het gebruik van autodata, nadat er meldingen zijn geweest van misbruik. Er zijn gevallen gemeld waarin partners elkaars locatie volgden, verzekeraars premies verhoogden op basis van rijgedrag en lokale politiediensten video-opnames van Tesla-auto’s opvroegen voor bewijsmateriaal. Sommige politiediensten hebben zelfs auto’s in beslag genomen om dergelijke beelden te verkrijgen.
Autodata en consumentenrechten
Volgens een rapport van de Mozilla Foundation in 2023 kunnen meer dan 75 procent van de automerken gegevens van bestuurders delen of verkopen. Meer dan de helft zegt informatie te delen op verzoek van de overheid. Slechts twee merken, Renault en Dacia, bieden bestuurders het recht om persoonlijke gegevens te laten verwijderen.
De auto-industrie beweert dat dataverzameling de veiligheid verhoogt en defecten helpt opsporen. “Gegevens van uw voertuig worden voor veiligheidsdoeleinden verzameld,” zei de Alliance for Automotive Innovation in een memo. “Uw auto bespioneert u niet.”
Veel auto’s hebben toegang tot locatiegegevens en camerabeelden als ze zijn uitgerust met functies zoals parkeerhulp en navigatiesystemen. Maar Tesla heeft waarschijnlijk toegang tot veel meer gegevens dankzij de camera’s die worden gebruikt in de rijhulpfuncties, de boordcomputers en het landelijke oplaadnetwerk.
Tesla’s rol in het onderzoek
Met Tesla’s uitgebreide dataverzameling en camera’s hielp Elon Musk persoonlijk bij het onderzoek naar de explosie, door laadstationbeelden en andere gegevens te delen. Hij stuurde zelfs een team naar Las Vegas om informatie uit de verbrande Cybertruck te halen.
Hoewel autoriteiten Musk prezen, leidde zijn openheid tot ongemak bij sommige Tesla-eigenaren. Zij maken zich zorgen over hoe makkelijk hun gegevens gedeeld kunnen worden.
Breder debat
Experts en gebruikers benadrukken de balans tussen privacy en veiligheid. Hoewel sommigen de voordelen zien van dataverzameling voor het oplossen van misdrijven, roept de grote hoeveelheid gegevens en de toegang daartoe ook ethische en privacyvragen op.
Lees meer bij The Washington Post