like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Jonge boeren zoeken nieuw land

Van: op 21 januari 2014

futurefarmerArjan Swinkels is een biologische waterbuffelboer uit Brabant en genomineerd voor de Ekoland innovatieprijs 2014. Het initiatief Future Farmers in the Spotlight maakte een film over zijn project en zal de komende maanden meerdere films uitgeven met als thema: jonge boeren die erin geslaagd zijn een duurzaam en levensvatbaar bedrijf op te bouwen.

De afgelopen decennia zijn boerenbedrijven steeds groter geworden en zijn de grondprijzen erg hard gestegen. Voor jonge boeren wordt het daarom steeds moeilijker om aan land en aan voldoende financiering te komen. Op dit moment is maar 2 % van alle boeren in Nederland onder de 35 jaar. Toch is er een groeiend aantal jongeren – veelal niet van afkomstig van een boerenbedrijf – dat een droom heeft om boer te worden. Zij gaan op zoek naar nieuwe innovatieve concepten waarmee het ze wel lukt om een duurzaam bedrijf op te bouwen. Ze verkennen nichemarkten met nieuwe producten, zoeken nieuwe manieren om aan financiering te komen, proberen nieuwe manieren van marketing en gaan vaak nieuwe en nauwere relaties aan met de consument.

Het initiatief Future Farmers in the Spotlight brengt in de komende maanden een tweede serie (korte) films uit over jonge duurzame boeren in Europa. In deze korte films wordt in beeld gebracht hoe jonge duurzame boeren in verschillende Europese landen erin geslaagd zijn een levensvatbaar  en duurzaam bedrijf op te bouwen. In de afgelopen 5 maanden hebben de initiatiefnemers van Future Farmers in the Spotlight, Juliane Haufe en Joris van der Kamp, jonge boeren gefilmd in onder andere Duitsland, Frankrijk, Spanje en Griekenland.

De eerste film uit de reeks gaat over Arjan Swinkels, een innovatieve boer uit Son en Breugel die genomineerd is voor de Ekoland innovatieprijs 2014. Afgelopen jaar startte Arjan een crowdfunding actie om financiering bijeen te krijgen om de kosten te kunnen dekken om het mannelijk jongvee aan te kunnen houden:  “Investieren is het nieuwe Investeren”. Consumenten konden 100 euro inleggen en kregen daarvoor een jaar later voor 125 euro voor buffelvlees terug. De actie was een groot succes en door optimaal gebruik te maken van de (sociale) media had Arjan binnen een paar maanden het streefbedrag van 10,000 euro bijeen.
Bekijk de film over zijn bedrijf hier.

De Nederlandse organisaties de Warmonderhof, de BD-vereniging, De Nieuwe Band, Estafette Odin, EOSTA, Stichting Demeter, de IONA Stichting, en Lazuur Food Community ondersteunen Future Farmers in the Spotlight.

www.future-farmers.net

Lees meer over: , ,

Meer artikelen uit de categorie: Nieuws