Experts van ElaadNL, kennis- en innovatiecentrum voor het slim en duurzaam opladen van elektrische auto’s, hebben een studie gedaan naar de communicatie tussen elektrische auto en laadpaal. In een nieuwe publicatie leggen zij de werking uit van het protocol en komen tot de conclusie dat een standaard Smart Charging een stap verder kan helpen door het toevoegen van gebruikersinformatie aan het EV ecosysteem. Daarvoor pleiten ze wel voor een open systeem.
Rondom het slim opladen van elektrische auto’s ontstaat een heel ecosysteem van ICT-protocollen die regelen hoe de verschillende apparaten met elkaar communiceren. Zo communiceren publieke laadpalen met het backoffice over wie er wil laden (abonnementhouder), hoeveel kilowattuur er geladen wordt, wat de rekening daarvoor is en nog meer. Daarvoor wordt OCPP gebruikt, de in Nederland bij ElaadNL begonnen maar ondertussen wereldwijd geaccepteerde.
Een andere verbinding die via ICT gelegd kan worden is die tussen auto en laadpaal. Daarvoor is de ISO 15118 standaard in ontwikkeling. Hierdoor kan autorisatie en authenticatie, security en extra Smart Charging informatie worden geregeld. Experts van ElaadNL zetten in hun publicatie de werking van ISO 15118 op een rijtje en geven aan waar de uitdagingen liggen. Zo geven ze aan hoe het protocol een echte open standaard kan worden zodat allerlei partijen, groot en klein, hem kunnen gebruiken en de consument de mogelijkheden van de standaard optimaal kan benutten. Ook de verdere innovatie is hierbij gebaat. Zo kunnen bijvoorbeeld Smart Charging diensten dan gemakkelijker aangeboden worden: een auto vooral laden als stroomprijzen laag zijn door groot aanbod van stroom uit zon en wind bijvoorbeeld.
De auteurs komen tot de conclusie dat een goed ontworpen en open systeem voor ISO 15118 in het voordeel kan zijn van alle partijen in het EV-ecosysteem. Lonneke Driessen van ElaadNL: ‘We zien uit naar de discussie met alle geïnteresseerde bedrijven en overheden over de vraag wat de beste manier is om gezamenlijk een open systeem te creëren voor de communicatie tussen auto en laadpaal.’