Dit is de Aptera, een driewielige zonnewagen die op niets lijkt wat we tot nu toe auto noemden. En in zonnige landen hoef je hem ook niet op te laden, dat gebeurt vanzelf met zonnecellen. Nog een voordeel: hij is betaalbaar. Het bedrijf verkocht al snel behoorlijke aantallen van de auto, maar moest de levering voor veel klanten uitstellen. Nu is er een grote productiefabriek aangekocht en kan het feest beginnen.
De fabriek in Carlsbad, Californië heeft 18500 vierkante meter aan productieruimte. Aptera mikt op een productie van 10.000 auto’s tegen het einde van dit jaar, om uiteindelijk uit te groeien tot een productie van 600.000 auto’s per jaar. Op dit moment zegt het bedrijf dat het meer dan 25.000 orders heeft.
Niet voor iedereen
De auto is bijzonder, en dat maakt hem een buitenbeentje. Hij is zeker niet voor iedereen. Met de futuristische ei-vorm is de luchtweerstand extreem laag, maar is ook de bagageruimte beperkt. Maar voor wie een betaalbare fun-auto zoekt, of een efficiente manier om naar het werk te gaan, kan dat ook een voordeel zijn.
Opladen hoeft niet, als je in een zonnige omgeving woont. Om dat te checken helpt een interactieve kaart op de website Aptera. Daar kunnen potentiële klanten de “zon zone” waar ze wonen en het gemiddelde aantal mijlen dat ze rijden per dag invoeren om een idee te krijgen van hoe vaak ze de zonne-auto te pluggen in een oplaadbron zouden moeten prikken. Het bedrijf schat dat mensen in de zonnigste delen van de wereld die minder dan 40 mijl per dag rijden 11.000 mijl per jaar kunnen rijden op zonne-energie. Wie niet in Arizona, Egypte, Chili, Saoedi-Arabië enzovoort woont, zou veel meer moeten vertrouwen op de accu-opslag van de auto.
De Aptera heeft een batterijpakket van 100 kilowattuur en kan net als elke andere elektrische auto worden opgeladen via het stopcontact. Het zonnepaneel op het dak heet Never Charge, en er is ook een optie om extra panelen op de motorkap en de achterklep te plaatsen om de actieradius te vergroten. De vreemde vorm van de auto is niet alleen voor de show; zijn eivormige en toch hoekig gestroomlijnde carrosserie geeft hem een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,13 (de luchtweerstandscoëfficiënt meet hoe aerodynamisch een auto is, en hoe lager het getal, hoe beter; Tesla’s Model 3 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,23, en Volkswagen’s ID 4 elektrische SUV klokt af op 0,28).
De auto heeft ook een “veiligheidscel die zeven keer sterker is dan staal”, voor wie vreest dat het unieke ontwerp het niet zal redden bij een ongeval, en kan van 0 naar 60 rijden in 3,5 seconden.
Aptera gaat robots gebruiken om de assemblage van voertuigen te vergemakkelijken door onderdelen vlot naar de juiste plaats te brengen, met als bonus dat het AGV-systeem gemakkelijk kan worden aangepast of uitgebreid na verloop van tijd. Een van de belangrijkste details van Aptera’s voertuigen is dat het model met een actieradius van 250 mijl een relatief lage prijs heeft van 25.900 dollar. Het model met een actieradius van 1.000 mijl kost 46.900 dollar, en extra aanpassingsopties kunnen het totaal opdrijven tot 50.700 dollar.
Afbeelding: Aptera Motors