“De tijd waarin de luchtvaartsector op klimaatbeleid keer op keer de dans ontspringt, komt tot een einde” zegt GroenLinks-Europarlementariër Bas Eickhout. Hij is erg te spreken over de uitslag van de stemming in de milieucommissie van het Europarlement. “Met deze stemming geven we een duidelijk signaal af.”
Luchtvaart valt onder het Europese emissiehandelssysteem (EU ETS). De milieucommissie heeft nu een positie ingenomen op de ETS-regels die voor de luchtvaartsector in de periode 2021-2030 moeten gaan gelden. De regels maken onderscheid tussen vluchten die volledig binnen de EU plaatsvinden, en vluchten van buiten de EU naar een EU-land (of omgekeerd).
Eickhout: “Vluchten binnen de EU krijgen momenteel veel te veel rechten, en het overgrote deel van die rechten krijgen ze gratis. De milieucommissie wil minder uitstootrechten in 2021 combineren met een jaarlijkse afname in rechten. Alle sectoren moeten immers de uitstoot terugbrengen, willen we het Parijsakkoord halen. Daarnaast moet voor de helft van alle rechten betaald gaan worden. Persoonlijk had dat van mij honderd procent mogen zijn.”
Ook voor vluchten van en naar de EU is de milieucommissie strikt: daarvoor moeten vanaf 2021 emissierechten worden gekocht. Eickhout: “In 2016 heeft ICAO, de internationale luchtvaartorganisatie van de VN, een klein stapje in de richting van een internationaal beprijzingsmechanisme voor luchtvaartemissies gezet. De deal was echter zwak, en moet nog verder uitgewerkt worden. Daarom wil het Europees Parlement druk op de ketel houden. Eerst zien, dan geloven.”
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Tot slot wil de milieucommissie dat de non-CO2-uitstoot van de sector aangepakt gaat worden. Eickhout: “De focus ligt altijd op CO2. Kijk je echter ook naar de andere uitstoot van vliegtuigen dan is de klimaatimpact nog enkele malen groter.”
Na het reces zal het volledige Europees Parlement over de plannen van de milieucommissie stemmen. Nadat ook de EU-landen hun gezamenlijke positie hebben ingenomen zullen de onderhandelingen over het uiteindelijke wetsvoorstel van start gaan.