Nederland wil graag de lokale luchtkwaliteit verbeteren. Daarom zijn er milieuzones bedacht: een speciale zones waar alleen ‘schone’ auto’s mogen rijden. Er worden en zijn in diverse gemeentes strenge regels opgesteld zodat alleen bepaalde voertuigen de milieuzone (vaak het centrum) mogen betreden.
Doel milieuzones
Naast dat de CO2-uitstoot groeit in Nederland, is er veel ophef over fijnstof in de lucht. Fijnstof zorgt namelijk voor ongunstige omstandigheden, zoals een slechte luchtkwaliteit, een kortere levensduur en grote kans op ziektes. Met behulp van milieuzones wil Nederland het percentage fijnstof verminderen.
Verschil per gemeente
Op dit moment verschilt de aanpak per gemeente. De ene gemeente doet er helemaal niet aan mee, de andere gemeente heeft een beperkt aantal regels en de volgende gemeente is erg streng en heeft voor meerdere voertuigen een aanpak bedacht. Bovendien zijn de borden die een milieuzone aangeven, per gemeente verschillend.
Milieuzones in gebruik
De gemeentes die opvallen en de milieuzones al even in gebruik hebben zijn Utrecht, Rotterdam en Amsterdam. De gemeente Utrecht is heel duidelijk: degene die met een dieselauto van voor 2001 de milieuzone betreedt, riskeert een boete. Ook Rotterdam is ermee bezig. Vanaf 1 januari 2016 geldt de milieuzone voor vrachtverkeer en oude bestel- en personenauto’s. Amsterdam gaat nog een stapje verder: benzineauto’s (voor 1992 gebouwd) en dieselauto’s (voor 2005 gebouwd) krijgen simpelweg geen parkeervergunning meer. Ook bestel- en vrachtauto’s worden geweerd. Zelfs voor touringcars, taxi’s, brom- en snorfietsen gelden strenge regels. De ‘leeftijd’ van een voertuig dat geweerd wordt, kan vrij laag zijn. De brom- en snorfietsen bijvoorbeeld, mogen niet van voor 1 januari 2011.
Hoe nu verder?
Het is nog niet duidelijk of milieuzones een vereiste gaan worden voor gemeentes. De meningen in de Tweede Kamer en in Nederland zelf zijn verdeeld. Mensen geven aan de situatie lastig te vinden. De juiste kwaliteit voor de lucht is voor iedereen goed, maar is men bereid daar een nieuw voertuig voor aan te schaffen? Het is wachten op een duidelijk bericht vanuit de overheid en een eventueel plan met algemene regels voor iedere gemeente. Mensen met oldtimers of andere oude voertuigen die toch in milieuzones willen rijden, zullen namelijk over moeten gaan op een ander voertuig.
Rijden in Nederland
Nederland is de laatste tijd veel bezig met het milieu. Naast milieuzones, adviseert zij automobilisten na te denken over de brandstof van een voertuig. Een duurzame, veilige en goedkopere brandstof is bijvoorbeeld autogas. Als iemand daadwerkelijk overstapt op een andere brandstof of voertuig, is een autoverzekering vergelijken van belang. De prijzen verschillen per auto. Niet alleen de dagwaarde van een wagen heeft invloed, maar ook de brandstof waarop wordt gereden.