like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws

Verbod voor brommers en scooters op benzine

Van: op 6 maart 2017

[update] Amsterdam wil per 1 januari 2018 vervuilende tweetakt brommers niet meer in delen van de stad toelaten. Dat hing al langer in de lucht: de Tweede Kamer heeft eind 2016 een motie van ChristenUnie en GroenLinks aangenomen waarin een verbod op benzine brommers en scooters wordt aangekondigd. Als reden geven de partijen dat benzinescooters vervuilender zijn dan auto’s en dat met name fietsers en voetgangers dagelijks met de schadelijke uitstoot worden geconfronteerd.

Inmiddels is bekend dat er vanaf januari 2018 definitief een verbod op de verkoop van viertakt scooters van de milieuklasse euro-2 en euro-3 komt. Dat heeft staatssecretaris Dijksma (Milieu, PvdA)  in een brief aan de Tweede Kamer laten weten.

Er komt geen overgangsregeling voor de scooterbedrijven. Zij zullen nog voor het einde van dit jaar hun bestaande modellen moeten zien te verkopen. Vanaf 1 januari mogen alleen nog scooters (bromfietsen en snorfietsen) van de schonere milieuklasse euro-4 worden verkocht.

In de Amsterdamse motie wordt gesproken over een verbod op alle benzine brommers, waar ook de benzine scooters onder vallen. In een eerste reactie spreekt Milieudefensie van een ‘historische motie’. “Voor het eerst staat zwart op wit dat benzinescooters verboden gaan worden. Dat is goed nieuws voor de luchtkwaliteit en dus voor onze gezondheid”, aldus Anne Knol, campagneleider Mobiliteit van Milieudefensie.

Er liggen ook voorstellen om te vervuilende brommers niet meer op het fietspad toe te laten. In navolging van Amsterdam bekijkt nu ook Den Haag de mogelijkheden van een brommerverbod.

 

Ergernis

De organisatie strijdt al jaren voor een verbod op de scooter. Anne Knol: “De scooter is een grote bron van ergernis voor veel medeweggebruikers en de stoffen die uit de uitlaat komen zijn zeer ongezond.” Uit een onderzoek van vorig jaar door I&O Research in opdracht van Milieudefensie bleek al dat zeventig procent van de stadsbewoners een verbod wil op de meest vervuilende scooter

 

Uitstootvrije auto's

Eerder dit jaar werd ook een motie aangenomen waarin werd geregeld dat vanaf 2025 alleen nog uitstootvrije auto's verkocht mogen worden.

Lees meer over: ,

Meer artikelen uit de categorie: Info



 


Reacties: (42)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Berry schreef:

    Hallo ik heb een tomos snor woon in gld tomos is van 2008 gaat het alleen om de grote steden of moet ik mij tomos ook verkopen en wanneer komt die wet door mvg

  2. Ferry schreef:

    Mensen, het zal vast niet zo zijn dat alle bestaande benzinebrommers in één klap verboden worden.
    Ik mag indachtig het legaliteitsprincipe aannemen dat een eventueel verbod nieuwe brommers zal betreffen.
    Auto’s zonder katalysator hoeven per slot van rekening ook niet met terugwerkende kracht van de weg te verdwijnen.
    Bovendien mag de overheid de burger niet op kosten jagen door een courant gebruiksgoed van het een op het andere moment te verbieden, en er is ook nog zoiets als het gewoonterecht.

    Kortom: Maak je niet zo druk om een dergelijk verbod.

    Wat ik wel een slecht argument zou vinden om scooters te verbieden is “ergernis”, want dan zou je ook elektrische scooters moeten verbieden.
    Hinderlijk gedrag wordt namelijk veroorzaakt door de bestuurders, en niet door de scooters en hun energiebron.

    Als we scooters moeten verbieden omdat er ook aso’s op rijden, zouden we auto’s ook moeten verbieden, en fietsen al evenzeer.

  3. huib schreef:

    Misschien kunnen we een deal maken. Diegene die een oldtimer bromfiets hebben en daar hun hobby in hebben stappen niet meer in een vliegtuig. Als er een keer een vliegtuig vertrekt naar weet ik waar. Die heeft dezelfde uitstoot als een heel jaar brommer rijden. Dat kan je berekenen. Dus dan laten we daar wat en kunnen we toch blijven rijden. Voor wat hoort wat.

  4. Theo Zappeij schreef:

    mijn kymco snorscooter is 10 jaar oud. heb een mooie brief van de gemeente Amsterdam gekregen dat ik in 2018 daar niet meer mag rijden (milieuzone)Waar halen ze het lef vandaan om mij die brief te sturen??? ik woon namelijk in Zaandam.Ik vindt dit oneigenlijk gebruik van de RWD
    Verder verplichten ze mij om een nieuwe , in mijn geval , een nieuwe kymco snorscooter te kopen en daarmee mag ik weer wel in Amsterdam in de rondte rijden. Wat de gemeente echter vergeet is dat het motorblokje in de nieuwste kymco precies het zelfde is en met dezelfde uitstoot als een kymco van 15 jaar geleden en dat deze blokjes 4 tact zijn. Kortom zoals gewoonlijk heeft de linkse milieukerk zijn gesubsidieerd huiswerk weer onvoldoende gedaan . Maar om de activisten een beetje lol te gunnen , span ik bij de eerste (overtreding) die ik binnen krijg DIRECT een rechtszaak aan om te bewijzen dat mijn oude kymco precies dezelfde waardes uit stoot als een (verplichte ) nieuwe kymco en dat is rechtsongelijkheid en de gemeente heeft niet voldaan aan zijn zorgplicht voor zijn ingezetenen.

  5. Herman schreef:

    Wat zijn ze weer lekker bezig.
    Eerst was het mijn “waardevaste” oldtimer auto die 90% in waarde daalde nadat hij niet meer belastingvrij werd. Ik kijk al jaren rond naar mijn “oude” brommer. Ik reed Kreidler in mijn jeugd en zou er graag weer één terug hebben. Maar als ik de aanschaf kan betalen straks, dan mag ik er niet meer mee rijden??? Als men de nieuwe brommers standaard elektrisch maakt, zal de oude garde vanzelf uitsterven of in ieder geval heel erg zeldzaam worden. In beide gevallen geen probleem meer.

  6. Bennie Kolkhuis Tanke schreef:

    Reactie op de voornemens van de politieke partijen, groen links /D66 /christenunie om bromfietsen in Nederland
    uit te bannen ten behoeve van de zgn. green deals in verband met de Europese unie/EU.

    Ik zal proberen aan de hand van feiten aan te tonen dat deze plannen heel erg slecht uitpakken voor een hele grote groep
    bromfiets bezitters waarvan het grootste gedeelte puur recreatief op een zogenaamde klassieke/historische brommers
    rijden, deze brommers worden doorgaans niet voor woon/werk verkeer gebruikt maar voor oldtimer ritje en recreatief gebruik
    en de gereden km zijn hierdoor beperkt en zodanig de natuur en milieu nauwelijks meetbaar belast, hier is reeds veel onderzoek
    naar gedaan i.v.m. de milieu zones in de randstad.

    Hoe groot is eigenlijk de groep mensen die recreatief op een klassieke brommer rijd in Nederland ?
    Er zijn ongeveer 150,000 gepassioneerde bezitters van een klassieke brommer.
    Is 150,000 veel ? Ja dat is erg veel ! te veel om deze groep te politiek gezien te negeren !

    Om te illustreren hoeveel 150,000 is, voorbeeld aantallen in perspectief vergelijk.
    · Groenlinks heeft 23,000 leden
    · D66 23,000 ,,
    · Pvda 52,000 ,,
    · Christen unie 28,000 ,,
    · Parkinson patiënten in NL 16,000
    · Verstandelijke beperking 140,000

    Zoals je ziet zijn er meer klassieke bromfiets bezitters dan leden van bovengenoemde politieke partijen, dit aantal kan toch
    niet botweg worden genegeerd en onder de voet gelopen worden door slecht gefundeerde politieke plannen van enkele
    politieke partijen die appelleren aan de ambities van de E.U. die de specifieke feiten en de maatschappelijke onrust dat dit
    teweeg brengt in Nederland niet onderkennen, en niet te vergeten de honderden/duizenden mensen die in deze branche hun dagelijkse
    brood er mee verdienen.

    Een aantal redenen waarom deze maatregelen niet eens nodig zijn !

    · 98% van de nieuwe verkochte brommers zijn voorzien van een euro norm 4 takt motor met geregelde katalysator die qua
    techniek gelijk is aan de huidige benzine auto , maar wel veel zuiniger is, milieutechnisch gezien is het daarom al waanzin om
    deze schone zuinige brommer te verbieden en deze mensen in een auto te jagen die veel meer fijn stof produceert door de grotere
    remmen, files veroorzaakt en veel meer co2 uitstoot doordat een auto 20x zo grote motor heeft met dezelfde 4 takt techniek.
    Ook veel mensen die de normale moderne brommer dagelijks gebruiken doen dit om budgettaire redenen omdat ze geen auto
    kunnen bekostigen, en hierdoor is de gewone man weer de pineut.

    · De berijders van de klassieke brommer is doorgaans op de leeftijd van tussen de 45 tot 65 jaar oud ,aangezien er door
    de jongeren weinig interesse is voor deze klassieke brommer zal op een natuurlijke manier het aantal mensen die deze hobby/passie heeft gestaag afnemen met het verstrijken van de jaren waardoor gedwongen ingrijpen en daaruit voortvloeiende pijn helemaal niet nodig zijn.
    Bovendien zijn de gereden km zeer gering omdat de oude brommer hoofdzakelijk wordt gebruikt voor recreatief doeleinden en hierdoor niet of nauwelijks invloed heeft op het milieu en luchtkwaliteit, bovendien is de gebruiker van deze brommer zich wel degelijk bewust van natuur en milieu en gebruikt vaak alternatieve brandstoffen en smeermiddelen als Triborn en Aspen die veel
    schoner zijn als de normale brandstoffen die doorgaans door verbrandingsmotoren worden gebruikt.

    Heeft het verbannen van de brommer invloed op werkgelegenheid ?

    · Jazeker ! er zijn in Nederland indirect en direct vele mensen die brood afhankelijk zijn van de reguliere en klassieke brommer.
    · We hebben in Nederland div. groothandels met vele mensen in dienst die hun mensen moeten ontslaat als deze plannen worden
    Uitgevoerd.
    · We hebben uiteraard naast die groothandels vele honderden winkels en bedrijven verdeeld over ons land met vele werknemers in dienst die het onderhoud en diensten aanbieden om die brommers in een goede en veilige condities te houden ,als dit allemaal
    weg zou vallen door de aangekondigde plannen komen er honderden tot misschien wel tot duizenden mensen op straat te staan.

    Waarom is het zo belangrijk om op een oude brommer te rijden voor deze mensen ?

    · Voor een meerderheid van die 150,000 bromfiets liefhebbers is die oude brommer een waardevol tijdverdrijf waar ze dagelijks mee bezig zijn, ze hebben zich verenigd in oldtimer clubs en rijden zo nu en dan bij mooi weer veelal in groepsverband tourritjes.
    Het overgrote deel van deze mensen zijn totaal verslaaft (in goede zin) aan het sleutelen en actief bezig zijn met deze hobby, vaak
    hun gehele vrienden kring en het sociale gebeuren staat in het teken van hun hobby.
    Vele liefhebbers hebben duizenden euro’s en honderden uren restauratie geïnvesteerd in hun waardevaste gewaande brommer en het zou dan ook een ware tragedie zijn als ze niet meer op die brommer zouden kunnen rijden, sterker nog ik ben van mening dat velen in een soort van sociaal isolement terecht komen omdat hun hele sociale leven om die brommer is heen gebouwd ,dit is voor de gemiddelde mens die deze hobby niet heeft waarschijnlijk moeilijk te bevatten.
    De brommer is voor velen een voertuig waar ze in hun jeugd mee opgegroeid zijn, en een groot sentimenteel gevoel bij koesteren, de meeste oude brommers zijn dan ook min. 30 jaar oud en in dat opzicht bij cultureel erfgoed horen.
    De meesten vinden dan ook dat ze zonder enige vorm van beperking gebruik van deze brommer moeten kunnen maken.

    Conclusie

    · Voor het milieu en natuur zal deze regeling niets tot zeer weinig voordelen opleveren, dit is geen veronderstelling maar een veel bestudeerd onderwerp t.b.v. de milieuzones waar ook nog eens auto’s bij in meegenomen zijn, bij alleen brommers zal de milieubelasting nog vele malen kleiner zijn.
    · Het zal zeer veel emotioneel leed veroorzaken bij een hele grote groep Nederlander die deze hobby heeft , en die groep is veel groter dan menigeen denkt
    ( zie bovengenoemde tabel waardoor je het aantal in perspectief kunt zien) Als deze groep wordt
    genegeerd zullen electoraal de politieke partijen dit zeker gaan merken bij de volgende verkiezingen want door de perikelen rond
    de brommer is de bromfiets bezitter politiek gezien zeer goed geïnformeerd .

    Eind conclusie is dan ook, het gaat veel banen kosten, en veroorzaakt veel woede en onbegrip en levert bijna geen winst op
    Voor natuur en milieu.
    We hopen dat betreft deze zaak de politiek de moeite zal nemen om zich te verplaatsen in de situatie van de bromfietser en niet navolging geeft aan de bureaucratische ondoordachte plannen van de E.U.

    Auteur Bennie Kolkhuis Tanke

  7. bennie oude lansink schreef:

    vind dat er een verbod moet komen om geen brommers meer te maken met een tweetact motor die er nog zijn gewoon laten rijden, nieuwe brommers en scooters moeten viertact of electies worden. wat in de toekomst volgen mij ook wel gaat gebeuren in het kader van co2 terugdringen.

  8. Ric schreef:

    In de stad kan ik me voorstellen dat het lastig is met al die fietsers, maar op het platteland heb je daar geen last van. Wat het staddsbestuur doet, moeten zij weten, maar laat het geen landelijk verbod worden (ik heb namelijk zelf ook een snorfietsje).

  9. Hillbrand schreef:

    Maar niet gaan klagen dat de kosten voorlevensonderhoud oplopen,het moet uit de lengte of uit de breedte komen,
    de voedselbank is er natuurlijk
    ook nog.

  10. bennie oude lansink schreef:

    van middag nog iemand gesproken heeft een bootje had daar een tweetakt motor opzitten en heeft die vervangen door een viertakt motor is daar tevreden over vaart zuiniger en stinkt minder.
    hij zegt die grote zeeschepen moeten ze aan pakken die varen op rotzooi.

  11. Maarten van Lelyveld schreef:

    Veranderen is moeilijk, dat blijkt alweer. Altijd zijn er vooral bezwaren, en de voordelen ten op zichte van alternatieven soms klein- maar daar kleven dan weer andere nadelen aan.
    Mij lijkt het heerlijk dat die stinkdingen op termijn zulllen verdwijnen, en daarna misschien ook delawaaimonsters van de kawasaki’s en harleys !
    Maarten

  12. Hilbrand schreef:

    Denk dat het onbespreekbaar is,ze hebben éénmaal in hun hoofd dat alles elektrische moet worden,niet alleen vervoersmiddelen,de totale energie behoefte,op zich niets mis mee,maar je kunt de gebruikers niet opzadelen het hoge kosten.
    Ben bang dat het niet tegen te houden is,en verwacht niets
    van de politiek,die gaan hun vingers niet branden voor de verkiezingen.

  13. John Meisters schreef:

    Ik vraag me af waarom er niet gekeken wordt naar overgang op alkylaatbenzine.
    Uitstoot van bv benzeen is factor 100 minder dan bij gewone benzine.
    99% schoner…. hoe schadelijk is een brommer dan nog vergeleken met een auto? Wij hebben 40 Solexen in de verhuur, rijden al jaaaaren op alkylaatbenzine, en als we hier vertrekken met een grote groep dan ruik je… niks!
    Dat was vroeger wel anders…
    Zo kan het dus ook. Regering Rutte: Denk eens in oplossingen die hout snijden in plaats van zo’n onnozel besluit te nemen. Dit gaat jullie stemmen kosten, neem dat maar van mij aan!!

  14. Zundappie schreef:

    Dan maar illegaal op Mn zundapp toeren.
    Ze zijn niet goed wijs.

  15. Marjan schreef:

    Als ik met mijn scooter naar het werk ga zo’n 7 km verderop doe ik er 10 min over en sta 2 x voor het stoplicht. Ga ik daar in tegen met de auto sta ik voor 9 stoplichten en doe er 20 min over….zeg het maar waar stoot ik nu meer uit?

  16. redactie schreef:

    Echt grote vervuilers? Dat zijn 2takt motoren dus, 1000 x viezer dan een enkele diesel bestelbus: http://www.nature.com/articles/ncomms4749

  17. B.G.aan't Goor schreef:

    Het is wel duidelijk dat een kleine groep beroepsactivisten zich roert en de politici daar dankbaar op ingaan om op korte termijn over de rug van de gewone man te schoren zonder zich goed te realiseren wat de gevolgen zijn.
    Om zo te aandacht van de echt grote vervuilers af te leiden en die te ontzien of zelf mee samenspannen.
    Het op termijn terugdringen is prima maar dit gaat te ver.

  18. Guy van den Bossche schreef:

    Ja hoor, daar heb ik wel eens van gehoord, groene stroom: https://wisenederland.nl/groene-stroom-uit-de-kerncentrale

  19. redactie schreef:

    Je hebt toch vast wel eens van groen opgewekte stroom gehoord….

  20. E.Roozeboom schreef:

    Nou allemaal op een elektrische scooter dan maar. Gezond hoor rijden op stroom die is opgewekt in de nieuwe kolencentrale op de Maasvlakte……i don’t think so.

  21. Hilbrand schreef:

    De overheid moet meer geld steken in onderzoek naar
    Co2 omzetten naar waterstof,het populistische praat van de
    partijen,verkiezingen staan weer voor de deur, hiermee kunnen ze goedkoop scoren

  22. Joost Kafka schreef:

    Heb net voor 800 euro onderdelen vervangen aan m’n tweetaktscooter..Heb ook net 330 euro boete mogen betalen aan het CJIB voor het 2 weken lang onverzekerd geregistreerd staan in RDW register…terwijl de scooter ondertussen in m’n stal stond wegens reparatie..

    Electrische scooters zijn prima.. als de overheid ze voor mij volledig financiert. Ik heb er het geld niet meer voor..
    De overheid kan m’n electrische scooter financieren door bijv. accijns te heffen op gebruik van kerosine of zware stookolie die als scheepsbrandstof fungeert. . Ook mag de overheid m’n electrische scooter financieren met de opbrengsten van de belasting op Co2 uitstoot die vrijkomt bij totaal nutteloos reisverkeer of totaal nutteloos zakenverkeer naar verre warme oorden ..Vliegreis naar Indonesie met gezin van 4 personen stoot evenveel CO2 uit als je huis ‘n jaar lang stoken !!..Ik heb er ‘t volste vertrouwen in dat de overheid m’n E- scooter volledig betaalt!!

  23. Ric schreef:

    Ondenkbaar dat een licht snorfietsje met zuinig verbruik schadelijker zou zijn dan een zware auto met met-niet onbelangrijk in de winter-verwarming, navigatie en stereoinstallatie. Als iedereen alleen een snorfietsje zou hebben, zou er helemaal geen milieuprobleem zijn, en zouden we makkelijk kunnen voldoen aan het Paris egreement. Bovendien zouden zie die benzinebrommers ook kunnen voorzien van roetfilters en katalisatoren in plaats van ze te verbieden.

  24. Duurzame Fred schreef:

    Op zich ben ik wel tegen een verbod op de 2 takt brommers maar uitfaseren, door de oude 2-takt brommers op te kopen, heb ik geen bezwaar. Alleen geld in handhaving steken vind ik geld over de balk gooien.

    Waarom hoor ik u al denken? Wanneer de verkoop van de nieuwe 2-takt brommers zal gaan plaatsvinden, dan zal het vanzelf door de hoge reparatiekosten uitsterven.

    Mijn vader van 75 rijdt 2x in de week in onze wijk met 560 woningen nog als enige op een 2 takt Tomos brommer. Dit komt omdat er in onze gemeente wel 7 tankstations zijn die benzie verkopen, maar er nog ééntje die nog 2 takt benzine verkoopt.

    Waarom kijkt de 2e kamer niet naar het werkelijk aantal gebruikte 2 takt brommers? Of kijk naar het aantal getankte 2-takt benzine. Ieder jaar wordt er steeds minder 2 takt benzine verkocht. Of is dat soms teveel gevraagd?

  25. Hilbrand schreef:

    Ik heb nog een oude Solex voor 1964 geïmporteerd uit Frankrijk, omgebouwd tot snorfiets en gekeurd door RWD,
    mix zelf de mengsmering,loop ongeveer 1 op 50, vervuild de snorfiets meer dan een auto die 1 op 13 loopt, dat mag iemand mij uitleggen.

    De mens is bij de geboorte al de grootste vervuiler, geboorte beperking zet meer zoden aan de dijk.

  26. Guy van den Bossche schreef:

    Misschien dat Anne Knol (in het artikel genoemd) mij uit kan leggen waarom het beter voor het milieu is dat ik in mijn Opel Agila die 1:17 rijdt 32 km naar mijn werk af leg in tegenstelling tot mijn Peugeot Tweet die 1:34 rijdt en de afstand slechts 25 km is. Ik ben heel benieuwd naar haar uitleg.

    P.S: een Peugeot Tweet is een 4-takt scooter met net zo’n plof motor als in een auto (om het voor de ondeskundigen te verduidelijken voordat er verdere reacties komen door personen die niet door enig gebrek aan technische kennis gehinderd worden)

  27. Alex van der Leij schreef:

    En alle mensen die nu hun brommertje gebruiken om naar het werk te rijden zullen zeker gaan fietsen? Natuurlijk niet. Het wordt op deze manier alleen maar aantrekkelijker om een auto te gaan rijden. En dat geeft als resultaat weer dat het nog drukker zal worden en files nog langer.. Nu zul je misschien denken dat de huidige brommer/scooter rijders zullen overstappen naar een elektrisch scootertje. Maar dat is ten eerste gevaarlijk omdat die dingen zo stil zijn en ten tweede zijn ze niet te betalen. Voor 500 euro koop je een leuk tweedehands autotje met een kachel. Dat is wel lekker voor de winter. Ik moet nog zien dat een Elektrische scooter hier mee gaat concurreren. Daarnaast vindt ik dit persoonlijk ook erg jammer omdat ik een liefhebber en verzamelaar ben van Oude 2takt bromfietsen.

  28. Hilbrand schreef:

    Maar zijn die geschikt vooreen brommer daar komen andere krachten vrij.

  29. bennie oude lansink schreef:

    frans er zijn accu`s die zo goed als niet ontladen en ja na een half jaar nog ongeveer 90% energie bezitten .
    wel is zo dat ze boven nul beter presteren dan onder nul.
    voor woon werk verkeer zijn ze ideaal. maar wil je ver weg op vakantie ja gewoon aanpassen. ben van plan om volgend jaar op een gewone fiets naar zuid frankrijk te gaan ja ook gewoon ongeveer 75 km per dag.

  30. Hillbrand schreef:

    Uitfaseren is het langzaam stoppen met de levering van een product of dienst.

  31. roth schreef:

    @ Eric ….”het uitfaseren van alle benzinebrommers”…
    wat betekent dat dan?

  32. Frans schreef:

    Een elektrische versie is nog lang geen vervanger van een benzine versie. Probeer maar eens om in 2 minuten genoeg stroom in die accu te krijgen zodat je weer 200 KM kunt rijden. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat als een benzine versie 2 maanden stil heeft gestaan hij nog gewoon werkt, terwijl een accu na 2 maanden stilstaan defect is. En nu word het winter,
    in mijn schuurtje is het even koud als buiten, iedereen weet dat vorst niet goed is voor een accu, en zo kan ik nog wel even doorgaan…….

  33. R. te Wierik schreef:

    Hoe zit het dan met mensen die een klassieke brommer als hobby hebben?
    Nederland,waar hobby’s,investeringen en MENSEN naar de klote word geholpen.
    [.. verwijderd ..]
    Met regels,regels …..

  34. Hilbrand schreef:

    Dat de overheid zou moeten stimuleren door subsidie op electrische brommers,ben ik mee eens,het betaald zich op lange termijn terug
    kijk alleen maar naar de gezondheidszorg.

  35. Ben Tuis schreef:

    Motie stuurt wel degelijk aan op verbod. Uitfaseren is beeindigen. Het gaat helaas wel jaren duren. Overheid zou moeten stimuleren door subsidie op electrische brommers. Persoonlijk heb ik als fietser ook veel last van die stankorgels. Ik stap zelfs van de fiets of neem een zijweg.

  36. Hilbrand schreef:

    Is inderdaad een mooie uitleg,maar helaas is de praktijk anders,het moet nog veel beter uit engineered worden.

    Elektrische energie voor woning, auto en andere vervoersmiddelen is momenteel een hype,iedereen probeert een graantje mee te pikken, ontwikkeling staat nog in de kinderschoenen.

  37. bennie oude lansink schreef:

    Hilbrand de eerste jaar zijn de gewone scooters nog te koop en de E scooters worden steeds goedkoper. daarnaast is onderhoud en kosten stroom ten opzichte van benzine goedkoper.
    sta met de fiets ook soms achter brommers daar word je niet goed van vooral als je last heb van astma of zoiets.
    hier is een mooi uitleg over.
    http://www.fietsen.123.nl/fietsnieuws/de-voordelen-van-een-elektrische-scooter.

  38. Jack schreef:

    Het betreft hier tweetakt benzine bromfietsen. De overgrote meerderheid van 4 takt bromfietsen blijft buiten schot. Terecht overigens want toelating is gebaseerd op Europees besluit. Bovendien voldoen moderne 4 takt bromfietsen aan de hoogste emissie-eisen. De overheid dient zich aan de Europese regelgeving te houden en verder gewoon te handhaven als het gaat om verkeersovertredingen. Als we het overigens over uitstoot hebben kan er beter gekeken worden naar de metalen die een katalysator verliest. Dat ruik je niet maar dat is een veel ernstiger probleem dan de NOX en CO2 uitstoot. Helaas is de kennis van onze kamerleden nogal beperkt.

  39. Hilbrand schreef:

    Allemaal leuk en aardig,mensen die een brommer echt nodig hebben omdat ze niet kunnen fietsen moeten overstappen op een E-brommer, wie gaat dat betalen aan een E-bromer hangt een fors prijskaartje.

    Mijn vrouw en ik hebben een E-fiets, elektrische tijd voor de woning betrekken we via zonnepanelen,wij wonen in een bijna energie vrije woning.

    Toch vind ik het te gemakkelijk om zonder goede compensatie de brommers gebruikers op te laten draaien door een besluit van politici die wel een dikke portemonnee hebben.

    Is weer een besluit waar niet goed over na is gedacht.

  40. bennie oude lansink schreef:

    mag van mij, verkopen wat er nog is en dan overgaan op E brommers en E scooters. heb zelf een E fiets gaat mooi daarnaast nog twee rennersfietsen en gewone fiets en een trekkers fiets.
    E fiets word opgeladen door zonnepanelen stroom op door groene Nederlandse windmolenstroom.

  41. Eric schreef:

    Wat een onzin. In de motie wordt helemaal niet verzocht om een verbod:

    “verzoekt de regering, in de af te sluiten green deal afspraken te maken over de restvoorraad tweetaktbrommers en als stip op de horizon het uitfaseren van alle benzinebrommers; verzoekt de regering tevens, de handhaving op orde te brengen, zodat alle voertuigen in ieder geval aan de Europese normen voldoen”

    Dat is alles. Een nietszeggende motie, die tot niets zal leiden. Het zal zeker geen verkoopverbod tot gevolg hebben. Niemand kon ertegen zijn, maar desondanks hebben VVD en PVV tegen gestemd.

  42. Alfred schreef:

    In China is het al heel allang verboden. Dat scheelt ook heel veel lawaai in de straten. Dus mensen die zeggen dat het niet kan, je hebt ongelijk! Als het in het megaland China kan, dan kan het in gehucht Nederland zeker!