[update] Amsterdam was de eerste gemeente die in delen van de stad geen vervuilende 2-takt brommers meer toeliet. Dat was in 2018. Sindsdien zijn er meer gemeentes die een milieuzone instellen voor vervuilende 2-takt en 4-takt brommers en scooters. En sinds kort gaan ook ze ook voor deelscooters dicht.
Kijk hier voor een recent overzicht van milieuzones per gemeente.
Sinds januari 2018 een definitief verbod op de verkoop van scooters van de milieuklasse euro-2 en euro-3. Eigenaren van historische brommers kunnen via de RDW een toelating aanvragen.
Daarmee staat de deur open voor snel stijgende verkoop van elektrische brommers en elektrische scooters die de lucht in de binnensteden snel schoner laat worden.
Sinds 1 januari 2018 mogen er alleen nog scooters (bromfietsen en snorfietsen) van de schonere milieuklasse euro-4 worden verkocht. Wanneer in 2020 de nieuwe euro-5 norm van kracht wordt zal ook de verkoop van de euro-4 modellen snel worden gestopt.
Wel of toch geen verkoopverbod voor snorfietsen op benzine vanaf 2025?
Vanaf 1 januari 2025 zou het verboden worden om een nieuwe snorfiets op benzine te verkopen. Dat verbod is nu door EU wetgeving onderuit gehaald. De EU is nog (lang) niet zover en lidstaten moeten netjes in de pas blijven lopen, is de boodschap. Ondertussen worden er wel steeds meer elektrische snorfietesen en scooters verkocht. Naar verwachting heeft het uitstel van het verbod daarom niet zoveel effect. Toch kijkt de staatsecretaris opnieuw naar mogelijkheden om de verkoop van nieuwe brom en snorfietsen op benzine te verbieden. Daarover ligt er een kamerbrief die wacht op behandeling.
Overzicht milieuzones voor 2-takt en 4-takt brommers en scooters
In Amsterdam geldt een milieuzone voor 2-takt en 4-takt brom- en snorfietsen. Hebt u een brommer, scooter of snorfiets met een Datum Eerste Toelating (DET) van 2010 of ouder, dan mag u niet meer in de bebouwde kom rijden. In sommige gevallen kunt u een ontheffing krijgen.
Er liggen ook voorstellen om te vervuilende brommers niet meer op het fietspad toe te laten.
In Den Haag geldt sinds 1 december 2020 een volledige milieuzone in Den Haag voor oudere brommers en snorfietsen. U mag met een brom- of snorfiets uit 2010 en daarvoor nergens meer in Den Haag rijden. Oude elektrische brom- en snorfietsen zijn wel toegestaan.
Nijmegen geeft 400 euro sloopvergoeding voor elke brom- of snorfiets met benzinemotor van voor 2011 die in Nijmegen rondrijdt. En maximaal 400 euro extra voor wie meteen een nieuw elektrisch exemplaar aanschaft. De gemeente Nijmegen maakt met deze subsidies serieus werk van het zorgen voor schonere lucht in de stad. Vanaf 2025 is het verboden om met benzine slurpende tweewielers van voor 2011 in het centrum van Nijmegen te rijden.
De gemeente Enschede wil de binnenstad een aantrekkelijke en leefbare plek laten zijn voor iedereen die er loopt en rustig fietst. Brom- en snorfietsen geven overlast in de binnenstad van Enschede. Daarom heeft de gemeente besloten per 1 september 2020 een algeheel inrijverbod en parkeerverbod voor brom- en snorfietsen voor de gehele binnenstad in te voeren. Hieronder vallen opvallend genoeg ook elektrische speedpedelecs.
Snor- en bromfietsers worden naar verwachting vanaf oktober 2022 geweerd uit de binnenstad van Groningen. Zie voor alle wijzigingen dit kaartje van de gemeente.
Rotterdam heeft een sloopregeling voor vervuilende brommers en scooters. Eigenaren van een brom- of snorfiets van voor 2010 komen in aanmerking voor een premie van 300 euro als zij hun vervoermiddel ter vernietiging aanmelden. Er is (nog) geen milieuzone voor brommers.
In Arnhem en Utrecht geldt de milieuzone alleen voor dieselauto’s klasse 3 en ouder.
Nieuwe discussie: elektrische deelscooters zijn ook vervuilend
Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) zijn er diverse vervuilende aspecten aan deelscooters waardoor deelscooters juist erg vervuilend blijken te zijn. Het KiM berekende dat elektrische deelscooters twee-en-een-half keer zo vervuilend zijn als een elektrische scooter in privébezit, en vervuilender dan een scooter met verbrandingsmotor. Deze grote milieu-impact maakt het ongeoorloofd om te spreken over ‘duurzaam’, ‘milieuvriendelijk’, of een ‘groene planeet’, concludeerde de Reclame Codecommissie al eerder.
Utrecht is nu de eerste gemeente die stopt met het aanbieden van deelscooters. Die vervangen vooral lopen en fietsen op korte afstanden. Utrecht gaat nu meer elektrische fietsen aanbieden.
De ANWB heeft een overzicht van alle milieuzones.
Meer info over recent TNO onderzoek over de vervuiling van brommers