Millennials van 25-35 jaar zijn er snel bij als het gaat om het omarmen van nieuwe ontwikkelingen en nieuwe producten. Maar hun duurzaam gedrag is niet anders dan de rest van Nederland. Duurzaamheid houdt millennials bezig, maar een grote groep gaat pas tot actie over als de trend normaal is geworden. Dat blijkt uit een onderzoek van voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal, uitgevoerd door Motivaction.Ongeveer de helft van de millennials (53%) vindt het belangrijk om in het dagelijks leven duurzame keuzes te maken. Ruim een kwart (28%) praat zelfs regelmatig of vaak over duurzaamheid. Zeven van de tien (69%) hebben behoefte aan informatie over hoe ze in hun dagelijks leven duurzamer kunnen leven. Onderwerpen als afval scheiden en spaar- en ledlampen zijn al ingeburgerd: van de verschillende afvalstromen scheiden zij zo’n 80% en bij bijna driekwart (72%) zijn de meeste gloeilampen al vervangen door energiezuinige lampen.
Koplopers?
“We hadden verwacht dat bij deze groep interesse in duurzame kleding en voeding, zoals minder vlees eten, bovenaan het lijstje zouden staan”, vertelt Vera Dalm, directeur van Milieu Centraal. “Tot onze verrassing wordt de top vijf gedomineerd door energie besparen en zonnepanelen. Relatief veel zijn er ook geïnteresseerd in het langer doen met hun elektronische apparaten, zoals de smartphone. Allemaal onderwerpen waar milieu- en persoonlijke voordelen samengaan. Maar echt koplopers? Nee, dat zijn de millennials niet.”
Minder vliegen niet populair
Bijna de helft (46%) is het afgelopen jaar één of meer keer met het vliegtuig op vakantie geweest. Er is weinig behoefte aan informatie over minder vliegen en klimaatcompensatie, slechts vijf procent wil daar meer over weten. Bijna twee derde (64%) is tevreden over de hoeveelheid vlees die zij eten en vindt het niet nodig om dit te minderen.
Voorlichtingsorganisatie Milieu Centraal richt zich op iedereen, zowel ouderen als jongeren. Milieu Centraal bestaat deze week 20 jaar en kijkt daarom 20 jaar vooruit: wat beweegt de nieuwe generaties? Het onderzoek is uitgevoerd om tips en adviezen voor duurzamer leven goed te laten aansluiten op deze millennial-generatie van 25 tot 35 jaar.
Het onderzoek is uitgevoerd van 2 t/m 8 februari 2018 door Motivaction onder een representatieve steekproef van 732 Nederlanders van 25 tot en met 35 jaar uit het StemPunt-panel. De resultaten zijn representatief op basis van opleiding, geslacht, regio en waardenoriёntatie.