• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Nieuwe technologie maakt batterijen schoner

13 april 2018|doorIPS|inenergieopslag

Amerikaanse onderzoekers hebben een batterij ontwikkeld die gebruik maakt van andere metalen dan kobalt. Kobalt geeft batterijen een goede stabiliteit en levensduur, maar is erg milieuonvriendelijk.

Momenteel is de lithium-ionbatterij de beste batterijtechnologie, maar daarvoor zijn dure grondstoffen nodig die maar op enkele plaatsen in de wereld te vinden zijn. Lithium-ionbatterijen zitten in onze smartphones en laptops. Ook de meeste batterijen voor elektrische auto’s bevatten legeringen met kobalt. Kobalt - meestal een bijproduct in de ontginning van koper en nikkel - geeft de batterij een goede stabiliteit en een lange levensduur.

Congo

Voor de productie van lithium-ionbatterijen wordt meer dan 50 procent van de wereldproductie van kobalt gebruikt. De helft daarvan komt uit Congo waar het grotendeels met de hand wordt ontgonnen, niet zelden door kinderen.

Wetenschappers van de Universiteit van Californië in Berkeley hebben nu een batterij kunnen ontwikkelen die geen gebruik maakt van kobalt maar van andere metalen. Ze hebben een systeem gebouwd waarbij de kathodes tot 50 procent meer lithiumopslagcapaciteit hebben dan conventionele materialen. Hun studie is verschenen in Nature.

Nieuwe kamer geopend

“We hebben een nieuwe kamer binnen de chemie geopend en dat zal tot betere batterijtechnologie leiden”, zegt ingenieur Gerbrand Ceder van Berkeley. “Voor het eerst hebben we een goedkoop element gevonden dat in staat is elektronen uit te wisselen in batterijen.”

In de huidige generatie batterijen zijn de lithium-ionen opgeslagen in de kathoden (de negatieve pool) die een gelaagde structuur hebben. Kobalt is hier onontbeerlijk, omdat het die structuur in stand houdt en uiteindelijk bijdraagt tot een optimale stroomdoorvoer. Als de batterij is opgeladen worden lithium-ionen van de kathode naar de andere kant van de batterijcel getrokken, de anode.

Ceder ontdekte echter dat de kathoden ook een hoge dichtheid van energie kunnen bewaren zonder deze gelaagde structuur. Zijn studie toonde aan dat het element mangaan, een goedkoop en niet-schaars materiaal, hiervoor geschikt is.

Minder afhankelijk van kobalt

Volgens Ceder zal deze ontdekking de afhankelijkheid van kobalt sterk verminderen. “Door op een andere manier naar de kathoden en de gelaagde structuur te kijken, hebben we het onszelf mogelijk gemaakt om met meerdere elementen uit het periodiek systeem der elementen te gaan spelen.”

Via een bepaald proces hebben de wetenschappers een grote hoeveelheid mangaan ter hoogte van de kathoden aangebracht die uiteindelijk meer lithium-ionen bleek vast te houden, wat de batterij een verhoogde capaciteit gaf.

“In de wereld van de batterijen is dit werkelijk een grote verbetering ten opzichte van de conventionele kathoden”, zegt coauteur Jinhyuk Lee van het Massachusetts Institute of Technology.

Meer chemische vrijheid

De technologie moet nog verder getest worden om te zien of ze inzetbaar is in toepassingen zoals laptops of elektronische voertuigen. Volgens Ceder is het feit of de nieuwe ontdekking het al dan niet maakt tot in een batterij minder van tel. Hij zegt dat het meest belangrijk is dat de onderzoekers een deur hebben geopend naar een nieuwe manier om kathoden vorm te geven.

“Je kan nu bijna elk element uit de tabel der elementen gebruiken, want we hebben aangetoond dat de gelaagde structuur van kathoden niet essentieel is”, legt hij uit. “Plots geeft ons dat veel meer chemische vrijheid, en vooral daar zijn we erg opgetogen over. We kunnen nu starten met de ontwikkeling van nieuwe kathoden.”

Vandaag gaat ongeveer 10 procent van de wereldproductie van kobalt naar elektrische auto’s. Een derde gaat naar batterijen voor smartphones, tablets en andere elektronica. De rest naar toepassingen als kleurstoffen, keramiek, hitteresistente legeringen en harde metalen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12
  • Elektrische bus van VDL Recht op bereikbaarheid voor elke Nederlander, vindt kabinet19 maart 2023 - 13:51
  • Duurzaam de week door DDWD Duurzaam De Week Door – 1118 maart 2023 - 12:43
  • vogelziekte plasticose Zeevogels ziek van plastic: plasticose12 maart 2023 - 10:45

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Waarom ozon een gevaar is voor de voedselzekerheidVolvo Trucks levert eerste geheel elektrische vrachtauto
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen