Volvo Trucks introduceert de eerste geheel elektrische truck voor commercieel gebruik: de Volvo FL Electric voor onder andere stedelijke distributie en afvalinzameling. De verkoop en de serieproductie van het nieuwe model gaan volgend jaar in Europa van start. Met deze productintroductie neemt Volvo Trucks het voortouw bij oplossingen voor elektrisch goederentransport in steden.
Het streven naar een betere luchtkwaliteit en minder geluidsoverlast in de stad zorgt voor minder beperkingen. Een elektrische truck stoot geen uitlaatgassen uit en kan daardoor breed worden ingezet in bijvoorbeeld overdekte terminals en milieuzones. Het lage geluidsniveau van de trucks maakt het bovendien mogelijk om meer werk ’s nachts uit te voeren, zodat de verkeersintensiteit beter verdeeld is en het overdag minder druk is op de weg.
Er is veel interesse op de markt voor elektrische trucks. Veel potentiële klanten vragen naar de mogelijkheden die de nieuwe technologie biedt en wat voor invloed dit kan hebben op hun activiteiten.
“Om de overgang naar elektrisch vervoer veilig en soepel te laten verlopen, bieden we totaaloplossingen op basis van de afzonderlijke behoeften van elke klant voor wat betreft rijcycli, laadvermogen, bedrijfstijd, actieradius en andere parameters. Zo’n oplossing kan van alles omvatten, van routeanalyse en accuoptimalisatie tot onderhoud en financiering. Volvo Trucks werkt nauw samen met verschillende leveranciers van oplaadapparatuur. Het doel is altijd om klanten een hoge mate van bedrijfstijd en productiviteit te bieden”, zegt Jonas Odermalm, hoofd productstrategie voor Volvo FL en Volvo FE bij Volvo Trucks.
Het aanbod van Volvo Trucks wordt ondersteund door de gezamenlijke expertise van Volvo Group op het gebied van elektrische transportoplossingen. Zusterbedrijf Volvo Bus heeft vanaf 2010 meer dan 4.000 elektrische bussen verkocht. De technologie voor aandrijving en energieopslag die wordt toegepast in de Volvo FL Electric, is vanaf het allereerste begin grondig beproefd en getest. Het uitgebreide Volvo Trucks-netwerk zorgt voor verkoop, service en levering van onderdelen.
“Uit ervaring weten we hoe belangrijk het is dat steden, energieleveranciers en voertuigfabrikanten samenwerken om elektrisch vervoer op grote schaal mogelijk te maken. Met aantrekkelijke subsidieregelingen, afspraken over normen en een langetermijnstrategie voor stedelijke planning en uitbreiding van de infrastructuur voor laadstations, kan het proces stukken sneller gaan”, aldus Jonas Odermalm.
Volgens Volvo Trucks is een totaalbenadering voor de introductie van elektrisch vervoer binnen de transportsector essentieel om de voortdurende uitdagingen aan te gaan op gebieden als het opwekken van elektriciteit en accu’s.
De eerste trucks in de reeks Volvo FL Electric worden nu in bedrijf genomen door klanten in Göteborg, de thuisbasis van Volvo Trucks.
Technische gegevens
- Truck met volledig elektrische aandrijving voor distributie, afvalinzameling en andere toepassingen in stedelijke omgevingen, GVW 16 ton.
- Aandrijflijn: elektromotor van 185 kW max. vermogen/130 kW continu, versnellingsbak met twee versnellingen. Max. koppel elektromotor 425 Nm.
- Energieopslag: 2-6 lithium-ion accu’s, in totaal 100–300 kWh.
- Actieradius: tot 300 km.
- Opladen: AC-opladen via het lichtnet (22 kW) of DC-snelladen via CCS/Combo2 tot max. 150 kW.
- Oplaadtijd: Van lege naar geheel geladen accu’s: snelladen 1-2 uur (DC-opladen), ’s nachts opladen tot 10 uur (AC-laden) met maximale accucapaciteit van 300 kWh.
- In het project Off Peak City Distribution worden de effecten bestudeerd van nachtelijke goederentransporten in het centrum van Stockholm. Doordat ze de spits kunnen vermijden, hebben de trucks slechts een derde van de tijd nodig voor hun opdrachten vergeleken met overdag.