CoolRail is een directe treinverbinding voor versproducten. Driemaal per week vervoert deze gekoelde trein de versproducten tussen Valencia en Rotterdam. Het transport naar Nederland via de nieuwe rechtstreekse treinverbinding is even snel als wegtransport, maar veel duurzamer. Er wordt namelijk een CO2-reductie van 70% – 90% gerealiseerd.
CoolRail is een initiatief van Euro Pool System, aanbieder van logistieke services en herbruikbare verpakkingen voor de versketen. Aan dit duurzame initiatief nemen partijen uit de retail, logistiek en groente- en fruitbranche deel.
Omvangrijke CO2 besparing
CoolRail levert een significante CO2 besparing op. Door het vervoer per trein wordt het aantal vrachtwagentransporten jaarlijks met 12.096 verminderd en worden 22 miljoen wegkilometers bespaard. Daardoor wordt jaarlijks circa 15.000 ton CO2 minder uitgestoten (dit is dezelfde besparing als de jaaropbrengst van bijna 6 grote windturbines). Vanaf de start op 6 mei gaan er 42 containers per trein heen en terug, 3 keer per week en 48 weken per jaar. “Na uitvoerige voorbereidingen en de eerste pilottest gaan we nu de grote stap zetten om de carbon footprint van het transport van versproducten drastisch te verlagen”, aldus Gerjo Scheringa, CEO van Euro Pool Group.
Verduurzamen van de keten
Een belangrijke drijfveer van de betrokken partijen is het verduurzamen van het vervoer tussen Spanje en Nederland. Spanje is voor Noordwest-Europa de grootste handelspartner voor de import van verse groenten en fruit zoals sla, tomaten, komkommers en sinaasappels. Bakker Barendrecht is een betrokken partij vanaf het eerste uur bij CoolRail en ontwikkelde samen met Euro Pool System dit treintraject tussen Spanje en Nederland. Het CoolRail initiatief past bij het streven om het hele proces in de versketen te verduurzamen.
Nieuwe treinverbindingen
Spanje is een belangrijke handelspartner van Nederland wat betreft versproducten. Het traject naar Valencia is de start van een netwerk. Het is de bedoeling om door te groeien en CoolRail treinenverbindingen in te zetten naar Duitsland, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk.