Het Arnhemse bedrijf HyMove B.V. heeft een nieuwe waterstofbus overhandigd aan OV-bedrijf Syntus. De bus wordt door Syntus ingezet in de regio Arnhem-Apeldoorn. De bus is gebouwd door de Poolse bussenbouwer Solbus en maakt gebruik van een brandstofcelsysteem van HyMove B.V., dat voor de elektrische energie zorgt.
De bus voor Syntus is de eerste in een serie die door Solbus en Hymove op commerciële basis op de markt gebracht wordt. Gelderland is de eerste provincie ons land, waar deze nieuwe generatie nul-emissie waterstofbussen gaat rijden. Voor de provincie, die het project ondersteunt, is behalve de gebruikte technologie van Gelderse bedrijven en de daarmee gepaard gaande werkgelegenheid ook de ervaring van het rijden met waterstofbussen in het openbaar vervoer van belang.
“Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren aan de verdere introductie van zero-emissie busvervoer”, zei Cees Anker, algemeen directeur van OV-bedrijf Syntus nadat hij samen met Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk van de provincie Gelderland symbolisch de deur van de waterstofbus had opengeknipt. “In deze regio is de afgelopen jaren al veel nuttige ervaring met waterstofbussen opgedaan. Daarom was in de OV-aanbestedingen de inzet van waterstofbussen als optie meegenomen, maar dat is nog niet van de grond gekomen. Wij hebben samen met de provincie en HyMove besloten een proef met de waterstofbus te starten. Daarmee spelen we in op de overeenkomst tussen de OV-bedrijven en Staatssecretaris Dijksma. Daarin is vastgelegd, dat er vanaf 2025 uitsluitend bussen in het openbaar vervoer rijden die vrij zijn van schadelijke uitlaatgassen.”
De nieuwe waterstofbus is een standaardmodel, de SM12 FC, van de Poolse bussenbouwer Solbus, dat uitgerust is met een brandstofcelsysteem van HyMove B.V.. Het systeem zet waterstof om in elektriciteit, waarop de bus rijdt. De uitstoot van een brandstofcelsysteem bestaat alleen uit water, waardoor de bus geen vervuilende stoffen uitstoot. De bus is bovendien bijna geluidloos. Behalve het brandstofcelsysteem achterin de bus liggen er op het dak van de bus tanks voor de waterstof en batterijpakketten, die nodig zijn om de remenergie terug te winnen.
De bus is eveneens uitgerust met elektrische wielnaafmotoren die ontwikkeld zijn door het Apeldoornse bedrijf e-Traction. De wielen zijn trouwens de enige bewegende delen in de aandrijving van de bus waardoor hij zeer energiezuinig en onderhoudsvriendelijk is. De aandrijving levert een vermogen van 226 kW (307 pk), waardoor de bus ook in rijtechnisch opzicht prima presteert..
“De nieuwe generatie waterstofbussen is het resultaat van het HyMove-project, waarmee tussen 2009 en 2013 in de regio Arnhem praktische ervaring werd opgedaan met het rijden op waterstof”, legt Theo Hendriks, CEO van HyMove B.V., uit.“De toenmalige HyMove-bus had vergelijkbare technologie. Voor het tanken van de waterstofbus en enkele waterstofauto’s kreeg Arnhem destijds het eerste openbare waterstoftankstation van Nederland. Wij hebben het HyMove-project voortgezet onder de vleugels van HyMove B.V. Dat is een commerciële onderneming, die zich heeft toegelegd op het bouwen van brandstofcelsystemen voor onder andere bussen en vrachtauto’s. De toepassing van waterstof in de vervoerssector komt in een stroomversnelling. Veel automobielfabrikanten produceren al waterstofauto’s in kleine series, maar wij denken dat met name de toepassing van waterstof in het openbaar vervoer de acceptatie van waterstof zal versnellen.”