• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Kort door de Bocht
  • Klimaat
  • Economie
  • Boeken
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Nieuwe waterstofbus voor OV-bedrijf Syntus

19 juni 2016|doorredactie|inelektrische auto, mobiliteit, waterstof

waterstofbusHet Arnhemse bedrijf HyMove B.V. heeft een nieuwe waterstofbus overhandigd aan OV-bedrijf Syntus. De bus wordt door Syntus ingezet in de regio Arnhem-Apeldoorn. De bus is gebouwd door de Poolse bussenbouwer Solbus en maakt gebruik van een brandstofcelsysteem van HyMove B.V., dat voor de elektrische energie zorgt.

De bus voor Syntus is de eerste in een serie die door Solbus en Hymove op commerciële basis op de markt gebracht wordt. Gelderland is de eerste provincie ons land, waar deze nieuwe generatie nul-emissie waterstofbussen gaat rijden. Voor de provincie, die het project ondersteunt, is behalve de gebruikte technologie van Gelderse bedrijven en de daarmee gepaard gaande werkgelegenheid ook de ervaring van het rijden met waterstofbussen in het openbaar vervoer van belang.

“Wij zien het als onze maatschappelijke verantwoordelijkheid een bijdrage te leveren aan de verdere introductie van zero-emissie busvervoer”, zei Cees Anker, algemeen directeur van OV-bedrijf Syntus nadat hij samen met Gedeputeerde Jan Jacob van Dijk van de provincie Gelderland symbolisch de deur van de waterstofbus had opengeknipt. “In deze regio is de afgelopen jaren al veel nuttige ervaring met waterstofbussen opgedaan. Daarom was in de OV-aanbestedingen de inzet van waterstofbussen als optie meegenomen, maar dat is nog niet van de grond gekomen. Wij hebben samen met de provincie en HyMove besloten een proef met de waterstofbus te starten. Daarmee spelen we in op de overeenkomst tussen de OV-bedrijven en Staatssecretaris Dijksma. Daarin is vastgelegd, dat er vanaf 2025 uitsluitend bussen in het openbaar vervoer rijden die vrij zijn van schadelijke uitlaatgassen.”

De nieuwe waterstofbus is een standaardmodel, de SM12 FC, van de Poolse bussenbouwer Solbus, dat uitgerust is met een brandstofcelsysteem van HyMove B.V.. Het systeem zet waterstof om in elektriciteit, waarop de bus rijdt. De uitstoot van een brandstofcelsysteem bestaat alleen uit water, waardoor de bus geen vervuilende stoffen uitstoot. De bus is bovendien bijna geluidloos. Behalve het brandstofcelsysteem achterin de bus liggen er op het dak van de bus tanks voor de waterstof en batterijpakketten, die nodig zijn om de remenergie terug te winnen.

meewind september

De bus is eveneens uitgerust met elektrische wielnaafmotoren die ontwikkeld zijn door het Apeldoornse bedrijf e-Traction. De wielen zijn trouwens de enige bewegende delen in de aandrijving van de bus waardoor hij zeer energiezuinig en onderhoudsvriendelijk is. De aandrijving levert een vermogen van 226 kW (307 pk), waardoor de bus ook in rijtechnisch opzicht prima presteert..

“De nieuwe generatie waterstofbussen is het resultaat van het HyMove-project, waarmee tussen 2009 en 2013 in de regio Arnhem praktische ervaring werd opgedaan met het rijden op waterstof”, legt Theo Hendriks, CEO van HyMove B.V., uit.“De toenmalige HyMove-bus had vergelijkbare technologie. Voor het tanken van de waterstofbus en enkele waterstofauto’s kreeg Arnhem destijds het eerste openbare waterstoftankstation van Nederland. Wij hebben het HyMove-project voortgezet onder de vleugels van HyMove B.V. Dat is een commerciële onderneming, die zich heeft toegelegd op het bouwen van brandstofcelsystemen voor onder andere bussen en vrachtauto’s. De toepassing van waterstof in de vervoerssector komt in een stroomversnelling. Veel automobielfabrikanten produceren al waterstofauto’s in kleine series, maar wij denken dat met name de toepassing van waterstof in het openbaar vervoer de acceptatie van waterstof zal versnellen.”

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je informatie en inzichten over duurzaamheid die je niet overal al leest. We werken onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

In deze belangrijke tijd bepalen we de richting van de toekomst. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Kort door de bocht

  • duurzaam nieuws Welke Wopke staat daar voor de EU?3 oktober 2023 - 09:44
  • duurzaam nieuws Klimaat afwezig en vaagheid troef op lijst Omtzigt NSC27 september 2023 - 10:27
  • duurzaam nieuws Partij voor de Dieren blijft een beestenbende24 september 2023 - 20:58
  • duurzaam nieuws De Boeren Blunder Beweging22 september 2023 - 09:39

Nieuws

  • bosbrand klimaatverandering Ambtenaren keren zich tegen kabinet met brandbrief klimaat en natuur29 september 2023 - 10:26
  • pfas in voedingsgewassen Hof: Toelating pesticiden door Nederland deugt niet29 september 2023 - 09:53
  • carbon lock-in olieproductie Groot-Brittannië geeft groen licht voor Rosebank olieveld in Noordzee27 september 2023 - 13:05
  • glyfosaat pesticide Bayer aangeklaagd wegens achterhouden onderzoeksresultaten glyfosaat27 september 2023 - 12:44
  • links rechts politiekPeilingen Tweede Kamer: kunnen Omtzigt NSC kandidaten wel verschil maken?26 september 2023 - 15:00

Inzicht

  • seizoensgroente Hoe seizoensgroente goed voor het klimaat en je portemonnee is26 september 2023 - 14:39
  • klimaatdoelen De klimaatdoelen deugen niet23 september 2023 - 15:09
  • ecomodernisme en ecomodernisten Het ongelijk van Jesse Frederik en de ecomodernisten17 september 2023 - 09:12

Opinie

  • bestaanszekerheid Bestaanszekerheid als politiek wisselgeld19 september 2023 - 08:00
  • stikstofnormHaagse schijt, hoe komen we er vanaf?12 september 2023 - 19:28
  • opwarming boven 2 graden De wedloop om te overleven27 augustus 2023 - 09:01

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
DakDelen laat particulieren eigen zonnepanelen crowdfundenVvE kan BTW over zonnepanelen terugvragen
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen