Bij terugkomst van vakantie lag de factuur van de Newmotion weer in de mailbox. In juni had ik bij externe betaalde laadpalen 19 keer aangesloten. Ik ben inderdaad zo’n gek die laad, waar ik laden kan. In juni had ik ook daadwerkelijk een verbruik met mijn Prius Plug in hybride van 1 op 48 wat zorgt voor de doelgestelde CO2 uitstoot van onder de 49 gram per km waarvoor de fiscale voordelen geldig waren….. En dan doe je heel erg goed je best….. in de winter (minder accucapaciteit) en met winterbanden haal je dit nooit….
De praktijk leert ook dat 3 kWh ongeveer 1 liter benzine vervangt. Ik heb dus de kWh opgeteld en door de kosten gedeeld. Voor 3 kWh betaalde ik gemiddeld 2,39 inclusief btw en transactie kosten bij de betaalde laadpalen. Aan de pomp kost benzine 1,62 euro, althans dat betaalde ik half juli bij Fokko Meijer in Doetinchem. Elektrisch thuis kost voor 3 kWh 66 cent als je het kopen moet, echter mijn zonnepanelen leveren dat en veroorzaken geen nieuwe uitgaven.
Dan te weten dat stroom (groen afgedekt) voor ongeveer 6 cent kost, 3 kWh dus 18 cent…. Bovenop de 6 cent betalen we tot het verbruik van 10.000 kWh 12 cent energiebelasting en btw over energie en over de energiebelasting. 3 kWh wat 1 liter vervangt, kost thuis dus 66 cent…. Dan is het nog even goed om te weten dat er tot voor kort geen enkele laadpaal in Nederland was die energiebelasting af moest dragen. Men koopt dus iets voor 6 cent en verkoopt dat duur met de nodige starttarieven (60 cent) , administratiekosten enz.
Ik blijf uit principe opladen, maar het liefste thuis of bij iemand met een normale netstekker. Ook de laadpaal gebruik ik onder protest wel. Al blijft het te gek voor woorden dat wij zo elektrisch rijden en laden aangaan…. en allemaal accepteren dat deze kosten in rekening worden gebracht.
Benzine tanken is goedkoper dan de openbare laadpaal, maar ik hou vast aan laden wat je laden kunt….
Otto Willemsen