• Service
  • Over ons
  • Vacatures
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Kieswijzers gemeenteraad 2026
    • Peilingen: Pro de grootste, de rest rukt naar rechts
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Klik om het zoekinvoerveld te openen Klik om het zoekinvoerveld te openen Zoek
  • Menu Menu

Plug In Hybride kan beter benzine tanken

14 augustus 2015|doorGastauteur|inelektrische auto

elekyrische auto hybrideBij terugkomst van vakantie lag de factuur van de Newmotion weer in de mailbox. In juni had ik bij externe betaalde laadpalen 19 keer aangesloten. Ik ben inderdaad zo’n gek die laad, waar ik laden kan. In juni had ik ook daadwerkelijk een verbruik met mijn Prius Plug in hybride van 1 op 48 wat zorgt voor de doelgestelde CO2 uitstoot van onder de 49 gram per km waarvoor de fiscale voordelen geldig waren….. En dan doe je heel erg goed je best…..  in de winter (minder accucapaciteit) en met winterbanden haal je dit nooit….

De praktijk leert ook dat 3 kWh ongeveer 1 liter benzine vervangt. Ik heb dus de kWh opgeteld en door de kosten gedeeld. Voor 3 kWh betaalde ik gemiddeld 2,39 inclusief btw en transactie kosten bij de betaalde laadpalen. Aan de pomp kost benzine 1,62 euro, althans dat betaalde ik half juli bij Fokko Meijer in Doetinchem. Elektrisch thuis kost voor 3 kWh 66 cent als je het kopen moet, echter mijn zonnepanelen leveren dat en veroorzaken geen nieuwe uitgaven.

Dan te weten dat stroom (groen afgedekt) voor ongeveer 6 cent kost, 3 kWh dus 18 cent…. Bovenop de 6 cent  betalen we tot het verbruik van 10.000 kWh 12 cent energiebelasting en btw over energie en over de energiebelasting. 3 kWh wat 1 liter vervangt, kost thuis dus 66 cent…. Dan is het nog even goed om te weten dat er tot voor kort geen enkele laadpaal in Nederland was die energiebelasting af moest dragen. Men koopt dus iets voor 6 cent en verkoopt dat duur met de nodige starttarieven (60 cent) , administratiekosten enz.

Ik blijf uit principe opladen, maar het liefste thuis of bij iemand met een normale netstekker. Ook de laadpaal gebruik ik onder protest wel. Al blijft het te gek voor woorden dat wij zo elektrisch rijden en laden aangaan…. en allemaal accepteren dat deze kosten in rekening worden gebracht.

Benzine tanken is goedkoper dan de openbare laadpaal, maar ik hou vast aan laden wat je laden kunt….

Otto Willemsen

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • myceliumisolatie
    Heeft isoleren met schimmels een toekomst?11 juni 2026 - 12:34
  • rijkste 1 procent
    Zo veroorzaakt de rijkste 1% bijna 1 biljoen dollar klimaatschade per jaar10 juni 2026 - 09:25
  • klimaatschade overstroming
    Hoe extreem weer hele regio’s in Europa onverzekerbaar maakt9 juni 2026 - 16:08
  • living planet rapport nederland 2026 kraanvogels
    Living Planet Report Nederland: herstel Nederlandse zoetwaternatuur valt stil9 juni 2026 - 00:05
  • europees parlement
    Bedrijven willen minder regels, met meer problemen als gevolg5 juni 2026 - 09:56

Inzicht

  • digitaal kolonialisme
    Hoe digitaal kolonialisme ons tot nieuwe slaven maakt11 juni 2026 - 10:37
  • tata steel
    Gaat Tata Steel haar koers bijstellen?8 juni 2026 - 10:49
  • als niets meer werkt
    Een evaluatie van de Bendell-Foster discussie over klimaatpolitiek18 mei 2026 - 14:04

Opinie

  • tata steel
    Gaat Tata Steel haar koers bijstellen?8 juni 2026 - 10:49
  • waarden van de wereld
    Wat is de wereld nog waard?23 december 2025 - 15:13
  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

Energie vergelijken bij Easyswitch
Energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Link naar: Op 13 augustus was de aarde al weer op Link naar: Op 13 augustus was de aarde al weer op Op 13 augustus was de aarde al weer op Link naar: CBS: 4 procent meer CO2-uitstoot in tweede kwartaal Link naar: CBS: 4 procent meer CO2-uitstoot in tweede kwartaal CBS: 4 procent meer CO2-uitstoot in tweede kwartaal
Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten