like duurzaamnieuws op facebook
volg duurzaamnieuws op twitter
zoeken op duurzaamnieuws
INLOGGEN

Plug In Hybride kan beter benzine tanken

Van: op 14 augustus 2015

elekyrische auto hybrideBij terugkomst van vakantie lag de factuur van de Newmotion weer in de mailbox. In juni had ik bij externe betaalde laadpalen 19 keer aangesloten. Ik ben inderdaad zo'n gek die laad, waar ik laden kan. In juni had ik ook daadwerkelijk een verbruik met mijn Prius Plug in hybride van 1 op 48 wat zorgt voor de doelgestelde CO2 uitstoot van onder de 49 gram per km waarvoor de fiscale voordelen geldig waren..... En dan doe je heel erg goed je best.....  in de winter (minder accucapaciteit) en met winterbanden haal je dit nooit....

De praktijk leert ook dat 3 kWh ongeveer 1 liter benzine vervangt. Ik heb dus de kWh opgeteld en door de kosten gedeeld. Voor 3 kWh betaalde ik gemiddeld 2,39 inclusief btw en transactie kosten bij de betaalde laadpalen. Aan de pomp kost benzine 1,62 euro, althans dat betaalde ik half juli bij Fokko Meijer in Doetinchem. Elektrisch thuis kost voor 3 kWh 66 cent als je het kopen moet, echter mijn zonnepanelen leveren dat en veroorzaken geen nieuwe uitgaven.

Dan te weten dat stroom (groen afgedekt) voor ongeveer 6 cent kost, 3 kWh dus 18 cent.... Bovenop de 6 cent  betalen we tot het verbruik van 10.000 kWh 12 cent energiebelasting en btw over energie en over de energiebelasting. 3 kWh wat 1 liter vervangt, kost thuis dus 66 cent.... Dan is het nog even goed om te weten dat er tot voor kort geen enkele laadpaal in Nederland was die energiebelasting af moest dragen. Men koopt dus iets voor 6 cent en verkoopt dat duur met de nodige starttarieven (60 cent) , administratiekosten enz.

Ik blijf uit principe opladen, maar het liefste thuis of bij iemand met een normale netstekker. Ook de laadpaal gebruik ik onder protest wel. Al blijft het te gek voor woorden dat wij zo elektrisch rijden en laden aangaan.... en allemaal accepteren dat deze kosten in rekening worden gebracht.

Benzine tanken is goedkoper dan de openbare laadpaal, maar ik hou vast aan laden wat je laden kunt....

Otto Willemsen

Lees meer over:

Meer artikelen uit de categorie: Inzicht, Opinie

Bijna iedereen voelt de crisis, ook wij bij Duurzaamnieuws. Een groot deel van onze inkomsten is weggevallen en we vallen buiten de steunmaatregelen. Toch gaan we door, want als dit voorbij is wordt een duurzame opbouw harder nodig dan ooit. Kun jij ons meehelpen om er doorheen te komen? Word dan lid, of help ons met een donatie. Dat kan hier.

Alvast bedankt - en blijf gezond!
Team Duurzaamnieuws




 

Comments (4)

Trackback URL | Comments RSS Feed

  1. Mark schreef:

    Met mijn ouwe, trouwe zuipschuit (Volvo 940 uit 1996) rij ik voor 5,5 ct per km (ca. 1:10, 0,55 ct/ltr). De geïnvesteerde energie en grondstoffen renderen al 19 jaar en met 350.000 km is deze Zweed op helft van zijn technische levensduur. Ook een soort van duurzaam dus.Neemt niet weg dat per 2017 ook overstap op EV.

  2. Dave schreef:

    Volgens mij kun je in Nederland niet goedkoper uit zijn. Als voldoende mensen om zijn gaat de belasting omhoog.

  3. Jobert Cornelis schreef:

    Ik ben het eens met T. Kemmere dat een groot deel van de kosten bij een laadstation in de investering zitten en exploitanten zeker niet slapend rijk worden van een laadpunt. Bovendien kan je via de app van je laadpasaanbieder zien dat er ook voldoende openbare laadpunten zijn waar je wel goedkoop kunt laden en slechts 29 of 35 cent per kW betaald ( + eenmalig 35 ct administratiekosten ) Zeker interessant voor een auto die niet kan snelladen.

    Wat we ook niet moeten vergeten is het belang van de PHEV’s binnen de ontwikkeling van het elektrisch rijden in Nederland. Door de aanschaf van Plug In Hybride auto’s is er begonnen met de aanleg van een laadinfrastructuur en is elektrisch rijden in Nederland bekend geraakt.

    Dat de financiële voordelen nu aan banden worden gelegd is op zich begrijpelijk al had ik persoonlijk liever een oplossing gezien in het belonen van elektrisch gereden kilometers.
    Maar goed, je kunt stellen dat de introductie van de PHEV heeft gezorgd voor een versnelling van de technische ontwikkelingen en daarmee voor arbeidsplaatsen in onder meer de elektriciteit- en ICT sector. Het initiatief ligt nu bij de fabrikanten om volledig elektrische voertuigen toegankelijk te maken voor een breder publiek, actieradius te vergroten en aanschafprijzen te verlagen. Waarbij m.i. de overheid nog een rol kan spelen door ook particulieren te belonen voor de aanschaf van een nul-emissie auto. Maar dat is een andere discussie 🙂

  4. tkemmere schreef:

    Interessant.

    Ik ben het er mee eens dat het eigenlijk kolder is, dat fiscale voordelen worden afgegeven aan auto’s die in de praktijk zelden op de zuinige wijze worden gereden dat ze daar ook echt aan voldoen. Leuk om te lezen dat jij Otto hier wel naar streeft.

    W.b. het ‘over-beprijzen’ van laadpaalstroom. Dat valt waarschijnlijk wel mee. Draai het eens om: Verdienen de laadpaal-operators bakken geld met die dingen? Ik denk het niet. Waarschijnlijk gaat een groot deel van die schijnbaar hoge kosten in de infrastructuur zitten. Ik bedoel: Wat kost een beetje paal? € 5.000,-? En dan komen er gemiddeld 3 auto’s per dag voorbij die samen € 10,- betalen? Nou ja. Ik heb de cijfers niet bij de hand, maar mijn punt is duidelijk.

    En wat wellicht ook nog speelt, is dat wanneer een Nissan LEAF 22kWh komt laden, dat per kWh minder kost.

    (Maar) ga zo door Otto! 🙂

    PS. @redactie, de huidige foto van snelladende niet-hybride Nissans kan beter vervangen worden door een foto van een ‘langzaam’ ladende Prius Plug in hybride.