• Service
  • Over ons
  • Vacatures
    • Vacatures via Greenjobs.nl
    • Vacatures via Duurzame Vacaturebank
  • Contact
  • Ledeninfo
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Voor de Toekomst
  • Economie
  • Kantelpunten
  • Verkiezingen
    • Peilingen: D66 groeit, verder stilstand vlak voor de verkiezingen
    • StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 2025
  • Boeken
  • Auteurs
    • Peter van Vliet
    • Jac Nijssen
    • Han Blok
    • Jan Torringa
    • Huib Stam
    • Gastauteurs
  • Zoek
  • Menu Menu

Oproep: stop met stookolie op de Noordpool

26 juni 2018|doorredactie

clean arctic alliance noordpool

De lekkage van 217 ton stookolie (Heavy Fuel Oil) in de haven van Rotterdam, is een voorbode van een ramp met deze brandstof in het Noordpoolgebied. De lekkage volgde op een aanvaring van een tanker tegen een aanlegsteiger jl. zaterdag 23 juni. “De ramp maakt nog eens duidelijk dat er snel een verbod moet komen van stookolie in het Noordpoolgebied,” zegt Eelco Leemans van de Clean Arctic Alliance.

De grootschalige schoonmaakoperatie die op gang is gekomen, kan dagen zo niet weken duren. Zo’n 800 tot 1.000 vogels, waaronder veel zwanen, zijn inmiddels slachtoffer van de olie. De vogelopvangcentra hebben onvoldoende capaciteit. “In het Noordpoolgebied is een dergelijke reddingsoperatie onmogelijk”, zegt Leemans.

Havens geven geen krimp

De Clean Arctic Alliance heeft het Rotterdams Havenbedrijf eerder dit jaar gevraagd een verbod op stookolie in het Noordpoolgebied te steunen. Ook de Haven Amsterdam en Groningen Seaports kregen deze oproep, tot nu toe nog zonder resultaat. De Clean Arctic Alliance doet nu een klemmend beroep op het Rotterdams Havenbedrijf zich achter het verbod te scharen.

De scheepvaartroutes in het Noordpoolgebied zijn moeilijk bereikbaar en een adequate en tijdige reactie op een stookolielekkage is in het Noordpoolgebied niet mogelijk. Bestaande middelen en apparatuur, zoals nu in Rotterdam meteen voorhanden, zijn niet geschikt voor de ijzige omstandigheden in de Noordelijke IJszee. De technologie om olie onder dergelijke omstandigheden op te ruimen is nog experimenteel en slechts zeer beperkt beschikbaar. Ook zijn er geen geschikte locaties om opgeruimde olie op te slaan en opvangcentra voor vogels en wildlife ontbreken. Een waarschijnlijk scenario is dat de olie zich hecht onder het drijvende zeeijs en zo overal terecht kan komen en op onverwachte plekken schade aanrichten. Stookolie wordt in de koude poolzee zeer langzaam afgebroken. Een olieramp met stookolie zou langdurige en vernietigende effecten hebben op de inheemse bewoners van het Noordpoolgebied, hun leefomgeving en de mariene ecosystemen waarvan ze afhankelijk zijn.

“De toenemende scheepvaart door de Noordpoolroutes zorgt niet alleen voor meer uitstoot van roet, maar vormt ook een groot risico op een olieramp” zegt Eelco Leemans, “Een verbod op stookolie in Arctische wateren is de eenvoudigste en beste manier om het risico van een olieramp te verkleinen”. Een groeiende groep bedrijven, wetenschappers en organisaties heeft inmiddels de Arctic Commitment ondertekend en daarmee opgeroepen tot een verbod op stookolie in de Noordpoolroute. Ook IJslandse havens en de haven van Bremen hebben zich achter dit initiatief geschaard. “De Nederlandse zeehavens hebben ambities met verduurzaming, daarom is het een logische stap als zij de Arctic Commitment ondersteunen”.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Link naar Facebook
  • Link naar LinkedIn
  • Link naar Mail

Blijf op de hoogte met de nieuwsbrief. Meld je hier aan.

( Je kunt ons ook steunen door lid te worden of te doneren )

Nieuws

  • precisie fermentatie is voedselrevolutie
    Nieuwe subsidie voor vergroten afzet van biologische producten17 oktober 2025 - 13:43
  • markt lokale voedselproductie
    Politiek wringt de samenleving uit17 oktober 2025 - 09:35
  • emissies klimaatdoelen
    CO2 in atmosfeer stijgt sneller dan ooit15 oktober 2025 - 17:56
  • links rechts politiek
    Peilingen: D66 groeit, verder stilstand vlak voor de verkiezingen15 oktober 2025 - 08:00
  • nieuwe kerncentrales
    Een stille dood voor kernenergie in Nederland?14 oktober 2025 - 10:48

Inzicht

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • nieuwe spelers voor duurzaamheid mensen
    Duurzaamheid vraagt om nieuwe spelers11 oktober 2025 - 11:10
  • stemwijzer kieswijzer
    StemWijzer en andere kieswijzers voor de Tweede Kamerverkiezingen 202529 september 2025 - 08:00

Opinie

  • orkaan
    De klimaatdiscussie nadert de gloeiende kern16 oktober 2025 - 09:31
  • elektriciteitsnet
    Innovatieve bedrijven de dupe van netcongestie: een dubbele verliespost voor Nederland28 april 2025 - 11:26
  • hoogoven
    Gure tijden in staal vragen om slim investeren17 december 2024 - 15:42

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:


Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Financiële sector gaat voor Klimaatakkoord met Spitsbergen AmbitieRapport over milieunormen vliegtuigen blijft geheim
Scroll naar bovenzijde

Cookies en privacy

Om de privacy van de gebruikers van Duurzaamnieuws.nl zo goed mogelijk te beschermen plaatsen we geen tracking cookies op de site. Meer over cookies en privacy vind je in ons privacy reglement.

Privacy verklaring
Sluiten