Natuur & Milieu is onaangenaam verrast dat het kabinet een geheim rapport over milieunormen van vliegtuigen niet openbaar hoeft te maken. “Dit is natuurlijk niet transparant, op deze manier kunnen we niet beoordelen of die normen geen sjoemelnormen zijn”, aldus directeur Marjolein Demmers. De organisatie had bij de rechtbank in Utrecht een zaak aangespannen, ondersteund door Transport & Environment en ClientEarth.
In 2016 zijn voor de eerste keer normen voor de uitstoot van CO2 door vliegtuigen vastgesteld. In een document van de VN-organisatie die over de normen gaat, ICAO, staat informatie over hoe ze tot die normen zijn gekomen. Nederland is lid van ICAO, maar weigert Natuur & Milieu, maar ook andere organisaties, journalisten en parlementariërs, het rapport te geven.
Beoordelen
Om de normen te kunnen beoordelen, is volgens Natuur & Milieu nodig dat duidelijk is waar die op gebaseerd zijn. “Strikte CO2-normen voor vliegtuigen zijn belangrijk om de uitstoot aan banden te leggen”, reageert Marjolein Demmers, directeur van Natuur & Milieu, “maar we weten pas of de normen ambitieus genoeg zijn, als we precies weten waarop ze gebaseerd zijn.”
Debat
De beslissing van de rechter werkt volgens Natuur & Milieu negatief uit voor het debat over de luchtvaart. “De informatie over de totstandkoming van de normen blijft nu onder de pet. Zo kunnen we er geen open debat over voeren”, aldus Demmers. Natuur & Milieu gaat samen met Transport & Environment en ClientEarth bekijken wat de kansen zijn van een hoger beroep.