Albert Heijn wil het percentage verpakkingsmateriaal terugdringen met 25% in 2025. Vooral gebruik van plastic bij groente en fruit is consumenten een doorn in het oog. Daarom start de Albert Heijn-winkel op het Genderenplein in Hoofddorp een proef waarbij 100 producten op de groente- en fruitafdeling onverpakt in het schap liggen.
Doel van de proef is kijken wat de invloed hiervan is op de kwaliteit en houdbaarheid van producten en hoe klanten reageren op een groente- en fruitafdeling waarbij de meeste producten geen plasticverpakking hebben.
Verpakkingen hebben een functie maar het kan wel minder. Marit van Egmond, CEO van Albert Heijn herkent de ergernis van klanten als het gaat om verpakkingen: “Vooral bij groente en fruit vragen veel klanten zich af of de plasticverpakking echt nodig is. In ruim 150 winkels maken we momenteel gebruik van ‘dry misting’: een verfijnde verneveling van water waardoor groente langer vers blijft. We gaan nu testen of de combinatie ‘dry misting’ en geen plasticverpakking de kwaliteit en houdbaarheid zo bevordert dat we kunnen gaan besparen op plasticverpakkingen.”
Ook Tesco
Ook Tesco, de grootste retailer in Groot-Brittannië begint aan een proef om plastic te verwijderen uit een selectie van groenten en fruit. De pilot van een maand zal plaatsvinden in twee winkels, in Watford en Swindon. De proef omvat appels, avocado’s, bananen, paddenstoelen en paprika’s – in totaal worden er 45 producten vrij van plastic verpakkingen aangeboden.
Tesco kondigde al eerder aan dat het moeilijk te recyclen plastic verpakkingen tegen 2019 zou verbieden en dat alle verpakkingen in 2025 volledig recyclebaar zouden zijn.
Directeur Kwaliteit bij Tesco, Sarah Bradbury, verklaart: “We willen zoveel mogelijk plastic verwijderen uit onze producten, alleen gebruiken wat nodig is om ons voedsel te beschermen en te bewaren.”
De supermarkt hoopt dat deze proef populair zal worden bij klanten.