De duurzame voedingsmiddelenindustrie is de afgelopen jaren snel gegroeid en blijft dat ook doen. De aanhoudende biologische groei komt door de toenemende druk op de landbouw om te werken aan het klimaat, de bodemvruchtbaarheid, schoon water en biodiversiteit.
De totale omzet van Nederlandse biologische producten is vooral te danken aan de stijging van 6 procent in de supermarkten (778,9 miljoen euro). Met name de verkoop van eieren (17 procent) en zuivel (11 procent) groeit sterk. Met als opvallende stijger de verkoop van biologische babyvoeding (23 procent).
Ook de omzet van biologisch eten in de horeca groeit (11 procent), maar dat blijft een bescheiden marktaandeel van 1,6 procent. Er is een sterke groei van ruim 10 procent van het aantal gecertificeerde boerenbedrijven en van ruim 7 procent groei van het aantal bio hectares. De biologische sector ligt op koers met 65 tot 70 duizend bio hectares eind 2018 (3,9 procent). De omschakeling naar biologische landbouw in Nederland is daarmee aan een inhaalslag begonnen. Provinciale koplopers zijn Flevoland, Gelderland en Friesland.
Wereldomzet biologisch naar 100 miljard
Ook wereldwijd is er een groeiversnelling, zowel in de omschakeling naar biologische landbouw, als de toename van de consumptie van biologisch. Noord-Amerika (VS en Canada) is uitgegroeid tot marktleider in de verkoop van biologische producten met een omzet in 2017 van ruim 47 miljard euro. De Europese Unie volgt met 36,3 miljard euro. De totale mondiale omzet nadert de 100 miljard euro. Het Bionext trendrapport verwacht dat de mondiale groei in 2025 verdubbelt tot meer dan 200 miljard.
Dit jaar zal naar verwachting de groei van duurzame voedingsmiddelen doorzetten. Volgens Ecovia Intelligence zal 2019 een belangrijk jaar voor de industrie zijn. De belangrijkste ontwikkelingen zijn volgens de onderzoekers:
- Mainstreaming van biologische voeding. Verkoop van biologisch zal vooral in de grote ketens doorzetten. Bijna alle dergelijke voedingsdistributeurs in Europa en Noord-Amerika verkopen nu biologisch voedsel onder hun private labels en die zullen marktaandeel blijven winnen.
- Plantaardig voedsel wordt steeds belangrijker. We verwachten steeds meer op planten gebaseerde producten te zien in de winkels.
- Minder verpakkingen. De bezorgdheid van consumenten over plasticvervuiling in oceanen en stortplaatsen zet druk op voedselbedrijven om hun verpakkingsimpact aan te pakken. Verwacht een aantal disruptieve innovatie te zien, zoals het Natural Branding-concept van EOSTA; lasermarkering heeft in het eerste jaar al 6,3 miljoen stuks plastic bespaard.
- Investeringen en acquisities. Naar verwachting worden dit jaar meer duurzame voedselbedrijven overgenomen door grote multinationals. Unilever heeft onlangs De Vegetarische Slager overgenomen; het kocht eerder toonaangevende biologische voedingsbedrijven in Brazilië en het Verenigd Koninkrijk. Er wordt meer geïnvesteerd in biologische en duurzame voedingsmiddelenbedrijven door grote beleggers.
- Duurzaamheidscertificaten en labels. De trend van ethische etikettering zal verder doorzetten, en de acceptatiegraad stijgt. Labels die aan populariteit winnen zijn Non-GMO Project, Veganistisch en glutenvrij. Het marktaandeel van gecertificeerde grondstoffen zal blijven stijgen. Meer dan een derde van alle koffie, een kwart van de cacao en bijna een vijfde van de thee is al gecertificeerd volgens vrijwillige duurzaamheidsplannen.
- Ethische winkelinitiatieven. EkoPlaza kwam introduceerde in 2018 de eerste kunststofvrije gangpaden in zijn supermarkten voor biologische voeding. We kunnen verwachten dat meer natuurlijke en biologische voedingsdistributeurs gaan streven naar plastic-vrije winkels.
- Toenemende invloed van millennials. Millennials behoren al tot de meest enthousiaste kopers van duurzame en biologische producten; ze zullen meer invloed krijgen naarmate hun koopkracht blijft stijgen. Omdat ze meer kopen van online platforms, zullen e-retailers marktaandeel winnen voor duurzame producten.