NieuwVers kiest op 16 juli de ‘Beste Aardbei van Nederland’. Initiatiefnemers Urgenda en Foodlog zoeken daarvoor de koplopers onder de Nederlandse aardbeientelers. Telers die via verduurzamende innovaties op bedrijfsniveau of in de keten hun lekkere aardbeien bij de consument weten te krijgen, en het verdienen om extra in de spotlights te worden gezet. Kandidaten kunnen zich tot 1 juli inschrijven voor deze verkiezing. Iedereen die wil, mag meepraten over wie er door mag naar de finale!
Als er een versproduct is dat kwetsbaar en waardevol is, is het wel smaakvol zachtfruit. In kilo’s bestaat zo’n 7% van de Nederlandse fruitexport uit zachtfruit, maar in waarde gaat het om een derde van het totaal (naast een derde appels en een derde peren). Het gros van dat zachtfruit bestaat uit aardbeien. In Nederland produceren we daarvan zo’n 50 miljoen kilo op 550 bedrijven.
Commerciële teelt van smaakvolle aardbeien die voldoen aan de markteisen, is nog een hele klus. Als consument snappen we maar weinig van de teelt en leggen we ons niet graag neer bij de beperkingen van ons (grillige) klimaat op de beschikbaarheid van de smaakbommetjes. Wij eten het liefst jaarrond gave, rode aardbeien, hoewel de totale consumptie van nog geen 2,5 kilo per gezin per jaar overigens vrij bescheiden is. Maar de productiepiek van met name smaakvolle aardbeien, ligt in de zomer. En zelfs dan is het aanbod grillig. Bij mooi weer is er een overaanbod. Bij slecht weer hangt het fruit te rotten aan de planten. Probeer daar maar eens een goede prijs voor te krijgen.
Innovatie
Hoewel innoveren in een sector vol bulk moeilijk is, zien telers in hun stijgende kosten of knellende toekomstperspectief een uitdaging nieuwe wegen te bewandelen. Hernieuwbare energie vindt zijn weg ook naar de aardbeienkassen. Er wordt door telers geëxperimenteerd met UV belichting om schimmelvorming tegen te gaan. Er wordt er geïnvesteerd in bodemleven en weerbare planten, waarop ziekten en plagen geen vat krijgen. Waarschuwingssystemen en nieuwe spuittechnieken zijn ontwikkeld om gebruik van gewasbeschermingsmiddelen zoveel mogelijk te beperken. Daarnaast wordt door diverse telers gezocht naar vormen van ketenverkorting om te zorgen dat het kwetsbare fruit zo snel mogelijk zijn weg naar de consument vindt. De introductie van smaakvolle rassen als de Lambada, of vermarkting van specifieke merken of telers (denk aan Gijs streekproducten en Willem&Drees), biedt telers mogelijkheden om ons genot te vergroten en er zelf net wat meer aan over te houden.
Verkiezing
NieuwVers organiseert de verkiezing van de ‘Beste Aardbei van NL’ om aandacht te vragen voor smaakvolle en goed geproduceerde aardbeien en de absolute koplopers van dit moment het podium te geven dat ze met hun buitengewone inzet verdienen. Om de koplopers te selecteren die we willen belonen met een finaleplaats, roept NieuwVers nu alvast de hulp van telers en andere deskundigen en geïnteresseerden in. Met welke dilemma’s heeft de aardbeiensector te maken, hoe wordt daar op ingespeeld en welke telers lopen daarin voorop? Via online forum Foodlog wordt de aardbeien sector onder de loep genomen.
Telers kunnen zich tot 1 juli inschrijven via www.nieuwvers.nu. Een deskundige vakjury bestaande uit Michiel van Geelen (Greenpeace), Jaap van Wenum (LTO), Eric Hees (CLM) en ‘Mr. Aardbei’ Jan Robben (AardbeienAcademie) kiezen uit alle aanmeldingen de koplopers die tijdens de finale op 16 juli hun beste aardbei mogen laten proeven. Aanwezig publiek en een smaakjury o.l.v Felix Wilbrink (Telegraaf) wijzen die dag hun favoriet aan. De finale proeverij bij de Aardbeien Academie in Oirschot, is open voor iedereen; veredelaars, verwerkers, retail en consumenten. Neem voor meer informatie over de verkiezing of aanmelden voor het evenement op 16 juli contact op met Dorine Rüter via [email protected] of 0657 938693. Volg de verkiezing ook via Twitter @NieuwVers #BesteAardbeiNL en Facebook.com/Nieuwvers