Sybrand Buma was er al bang voor en het blijkt te kloppen ook: het zijn vooral de burgers die opdraaien voor de belastingkorting op dure elektrische auto’s als de Tesla of de Jaguar I-Pace.
Vorig jaar werd er door de overheid 700 miljoen euro aan belastingkorting verstrekt aan kopers van elektrische auto’s. Die zijn voor een groot deel terecht gekomen bij vermogende automobilisten.
Bijna de helft van de ruim 25.000 volledig elektrische auto’s die vorig jaar in Nederland verkocht zijn waren Tesla’s en Jaguars, een prijskaartje van 80.000 tot 120.000 euro. De verkoop van Tesla’s steeg vorig jaar maar liefst met 260 procent, de nieuwe Jaguar bezette in het eerste jaar van levering al meteen de tweede plaats in de verkopen van elektrische auto’s.
De grote belangstelling voor de autosubsidies zorgt voor een begrotingstegenvaller van een paar honderd miljoen euro. De Tweede Kamer is daar nog niet formeel over geïnformeerd.
Vind jij goede en onafhankelijke informatie over een duurzame en klimaatveilige toekomst belangrijk? En helpt Duurzaamnieuws.nl je daarmee? Help ons dan als ondersteunend lid. Dank je wel.
Liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan aan voor de gratis nieuwsbrief.
Half miljard per jaar meer
Kamerleden Pieter Omtzigt en Agnes Mulder hebben begin januari vragen gesteld over de kosten voor het stimuleren van de aanschaf van elektrische auto’s. Op 28 januari volgde een antwoord van staatssecretaris Menno Snel.
Eerdere schattingen van de overheid van de kosten van subsidie van schone auto’s werden begroot op ca 200 miljoen. De werkelijke kosten kwamen voor 2016 uit op meer dan 800 miljoen. Ook de werkelijke subsidiekosten van vorig jaar liggen ruim een half miljard boven die oorspronkelijke raming.
€ 1700,- per ton co2
Verder blijkt uit de antwoorden van de staatssecretaris dat in de huidige regeling voor belastingkorting omgerekend de vermeden co2-uitstoot € 1700,- per ton kost. Ter vergelijk: in de discussie rond het behalen van de klimaatdoelen uit de Urgenda-rechtszaak wordt door de regering al een probleem gemaakt over een koolstofbelasting voor de industrie van € 50,- per ton.
Alle autorijdende burgers samen betalen nu de hoofdprijs voor een verwaarloosbare fractie van de CO2 reductie die nodig is om de klimaatdoelen te halen. Bovendien wordt die hoofdprijs toegekend aan een rijke groep landgenoten die zo’n auto prima helemaal zelf kunnen betalen. We mogen inkomenspolitiek niet verbinden met klimaatbeleid, zegt de regering. Hieruit blijkt waarom.