De Verenigde Staten en Canada gebruiken onderhandelingen over een vrijhandelsakkoord om de Europese klimaatdoelstellingen onder druk te zetten. Dat zeggen verschillende grote milieuorganisaties op basis van een nieuw rapport.
De EU is verwikkeld in verregaande onderhandelingen met Canada en de VS over twee verschillende, omvangrijke vrijhandelsakkoorden. De onderhandelingen, die achter gesloten deuren verlopen, hebben betrekking op onder meer voeding, energie, consumentengoederen en financiële diensten, en zullen zo een belangrijke impact hebben op de levens van burgers aan beide zijden van de Atlantische Oceaan.
Uit documenten die vorige week uitlekten, blijkt echter dat de VS onderhandelingen als een hefboom gebruiken om de Europese klimaatdoelstellingen af te zwakken of te vertragen. Zo blijft de EU meer afhankelijk van olie en gas uit de VS. Canada voert op zijn beurt een agressieve lobbycampagne om de invoer van bijzonder vervuilende olie uit de Canadese teerzanden op te dringen aan de EU.
Elf leden van het Amerikaanse Congres vroegen in een brief al om uitleg van de Amerikaanse handelsgezant. Ze wijzen er op dat Amerikaanse pogingen om de Europese klimaatinspanningen te ondermijnen, lijnrecht zouden ingaan tegen de doelstellingen van het Climate Action Plan van de Amerikaanse president Barack Obama.
“Teerzandolie is een van de meest klimaatonvriendelijke brandstoffen op de planeet”, zegt Ilana Solomon van de Amerikaanse organisatie Sierra Club.”Het is schokkend dat de VS Europa onder druk zetten om de klimaatdoelstelling af te zwakken, terwijl de regering-Obama het heeft over haar engagement om de klimaatverandering aan te pakken.”
Reguleringsvrees
De organisatie vrezen dat de aanvallen door de VS en Canada op het Europese Unie klimaatbeleid ook effect hebben. “Europa faalt opnieuw om het eigen beleid te verdedigen”, zegt Fabian Flues van Friends of the Earth Europe (FoEE). “Het vrijhandelsakkoord wordt als een Trojaans paard gebruikt om vuile olie uit de teerzanden naar de Europese kusten te vervoeren. Schone brandstofstandaarden kunnen zo de eerste slachtoffers zijn van dit handelsakkoord, nog voor het gesloten is.”
“De Commissie voert altijd aan dat de vrijhandelsakkoorden het ‘recht om te reguleren’ niet ondermijnen”, zegt ook Jos Dings van de organisatie Transport & Environment. “Prima. Maar het echte probleem is dat ze een ‘vrees om te reguleren’ creëren. Wat nu met het Canadese vrijhandelsakkoord gebeurt, is daar een perfect voorbeeld van.”
Bron: IPS