• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • DDWD overzicht
  • Zoek
  • Menu Menu

Waarom bestelauto’s nog steeds populairder worden

10 juni 2022|dooronze correspondent

iveco daily bestelbus

Bestelauto's en bedrijfsbusjes, je ziet ze overal en ook steeds vaker. En ze worden ook weer volop verkocht, na een verkoopdip tijdens de coronapandemie. Vooral de elektrische bestelbus rukt op.

Nog steeds rijden de meeste bestelauto’s op diesel, meer dan 90% volgens het CBS. Maar vooral het aantal elektrische bestelauto’s neemt de laatste jaren toe. Op 1 januari 2022 stonden er 9,9 duizend elektrische bestelauto’s geregistreerd, dat zijn er 58,4 procent meer dan begin 2021.

Dat zal niemand verbazen, gezien het belang van duurzaam ondernemen en de zorg voor het klimaat. Maar voor ondernemers tellen natuurlijk ook de kosten. En diesel is duurder dan ooit op dit moment. Een elektrische bus betekent dus dubbele winst.

Waarom blijft de markt voor bestelauto's groeien?

De bevolking en de verstedelijking in heel Europa nemen steeds meer toe. In steden zijn vrachtwagens vaak minder praktisch waardoor de keuze voor een bestelbus steeds vaker gemaakt wordt. Bovendien moet bezorging in binnensteden steeds vaker schoon zijn. Dat maakt elektrische bestellers populair.

speedcomfort radiatorventilator

Een andere reden is de toename van het aantal online verkopen door consumenten en al die pakketjes die bezorgd moeten worden door koeriers en pakketdiensten. Aan deze groei zal de komende jaren geen einde komen.

Een derde reden is het rijbewijs. Voor een voertuig tot 3,5 ton is geen apart rijbewijs nodig. Dit betekent dat iedereen met zijn autorijbewijs mag rijden. Hierdoor is het veel eenvoudiger om aan chauffeurs te komen.

Wanneer is elektrisch beter?

Vanwege strengere normen op het gebied van emissie zullen steeds meer bestelwagenfabrikanten elektrische bestelwagens introduceren. Op dit moment is de ontwikkeling van deze elektrische bedrijfswagens in volle gang en het aanbod wordt steeds groter. Maar wanneer kies je voor elektrisch?

Het gebruik van elektrische bestelwagens is vooral in stedelijke gebieden een voordeel. Er is immers altijd wel een laadpaal in de buurt.

Maar bijna elke elektrische bestelbus die nu op de markt is beschikt over voldoende reikwijdte; die varieert gemiddeld tussen 100 en 300 kilometer, afhankelijk van het model. De meeste eigenaren van een elektrische bestelauto sluiten deze overigens nachts op de lader aan aan, zodat de accu de volgende ochtend weer vol zit.

Voor bedrijfswagens die veel korte afstanden in de stad rijden, is het brandstofvoordeel ook het grootst; elektrische auto's zijn juist zuiniger in de stad, dan bijvoorbeeld diesel of benzine.

Nieuwe trend: besteller als kampeerauto

Steeds vaker zie je bestelbusjes, die omgebouwd zijn tot kampeerbus. Veel merken van bedrijfswagens bieden inmiddels camper-versies van hun modellen aan, zoals van de Daily bestelwagen.  Maar ook de gebruikte bus is populair voor ombouw.

Die ombouw kun je zelf doen, maar het is geen eenvoudige klus. Vanwege de vele eisen die de Rijksdienst voor het Wegverkeer stelt, is het goed om de ombouw door een erkend bedrijf te laten doen.

Wil je een voertuig als kampeerauto registreren? Dan moet deze voldoen aan de volgende eisen:

  • In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
  • Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
  • Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
  • Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.

Al deze voorzieningen moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd.

Ook de Belastingdienst stelt eisen om in aanmerking te komen voor het speciale tarief Motorrijtuigenbelasting. Voor meer informatie zie: Speciaal tarief Motorrijtuigenbelasting.

De kampeerauto moet dan wel aan de inrichtingseisen voldoen (beschreven bij Keuringseisen en inrichtingseisen) én aan aanvullende eisen van de Belastingdienst.

Je moet het speciale tarief zelf bij de Belastingdienst aanvragen na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs.

Om al deze redenen blijven bestelauto's onverminderd populair.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je actuele ontwikkelingen en inzichten rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid die je niet overal al leest. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 21: Over Musk, de middeleeuwen en agressief glimlachen28 mei 2023 - 10:42
  • plastic afval Recycling maakt plastic nog giftiger24 mei 2023 - 18:15
  • methaanUitstoot superbroeikasgas methaan is amper gereguleerd23 mei 2023 - 17:53
  • ddwd 19 Duurzaam De Week Door 20: de economie krimpt, er is meer afval nodig21 mei 2023 - 10:52
  • stikstofcrisis Steeds minder boerderijen, wat betekent dat voor ons voedsel?21 mei 2023 - 08:35

Inzicht

  • duurzaam voedingspatroon De 3 belangrijkste stappen voor een duurzaam voedingspatroon23 mei 2023 - 09:05
  • links rechts politiekPeilingen voor de Tweede Kamer: wordt Pieter Omtzigt de volgende premier?23 mei 2023 - 07:00
  • kantoorEen duurzame economie en duurzaam ondernemen begint bij bestuurders16 mei 2023 - 18:17

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Chaotische klimaatstemming Europarlement, te weinig ambitie europees parlement glyfosaat pesticide EU houdt bewijs achter dat glyfosaat kanker verwekt
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen