Bestelauto’s en bedrijfsbusjes, je ziet ze overal en ook steeds vaker. En ze worden ook weer volop verkocht, na een verkoopdip tijdens de coronapandemie. Vooral de elektrische bestelbus rukt op.
Nog steeds rijden de meeste bestelauto’s op diesel, meer dan 90% volgens het CBS. Maar vooral het aantal elektrische bestelauto’s neemt de laatste jaren toe. Op 1 januari 2022 stonden er 9,9 duizend elektrische bestelauto’s geregistreerd, dat zijn er 58,4 procent meer dan begin 2021.
Dat zal niemand verbazen, gezien het belang van duurzaam ondernemen en de zorg voor het klimaat. Maar voor ondernemers tellen natuurlijk ook de kosten. En diesel is duurder dan ooit op dit moment. Een elektrische bus betekent dus dubbele winst.
Waarom blijft de markt voor bestelauto’s groeien?
De bevolking en de verstedelijking in heel Europa nemen steeds meer toe. In steden zijn vrachtwagens vaak minder praktisch waardoor de keuze voor een bestelbus steeds vaker gemaakt wordt. Bovendien moet bezorging in binnensteden steeds vaker schoon zijn. Dat maakt elektrische bestellers populair.
Een andere reden is de toename van het aantal online verkopen door consumenten en al die pakketjes die bezorgd moeten worden door koeriers en pakketdiensten. Aan deze groei zal de komende jaren geen einde komen.
Een derde reden is het rijbewijs. Voor een voertuig tot 3,5 ton is geen apart rijbewijs nodig. Dit betekent dat iedereen met zijn autorijbewijs mag rijden. Hierdoor is het veel eenvoudiger om aan chauffeurs te komen.
Wanneer is elektrisch beter?
Vanwege strengere normen op het gebied van emissie zullen steeds meer bestelwagenfabrikanten elektrische bestelwagens introduceren. Op dit moment is de ontwikkeling van deze elektrische bedrijfswagens in volle gang en het aanbod wordt steeds groter. Maar wanneer kies je voor elektrisch?
Het gebruik van elektrische bestelwagens is vooral in stedelijke gebieden een voordeel. Er is immers altijd wel een laadpaal in de buurt.
Maar bijna elke elektrische bestelbus die nu op de markt is beschikt over voldoende reikwijdte; die varieert gemiddeld tussen 100 en 300 kilometer, afhankelijk van het model. De meeste eigenaren van een elektrische bestelauto sluiten deze overigens nachts op de lader aan aan, zodat de accu de volgende ochtend weer vol zit.
Voor bedrijfswagens die veel korte afstanden in de stad rijden, is het brandstofvoordeel ook het grootst; elektrische auto’s zijn juist zuiniger in de stad, dan bijvoorbeeld diesel of benzine.
Nieuwe trend: besteller als kampeerauto
Steeds vaker zie je bestelbusjes, die omgebouwd zijn tot kampeerbus. Veel merken van bedrijfswagens bieden inmiddels camper-versies van hun modellen aan, zoals van de Daily bestelwagen. Maar ook de gebruikte bus is populair voor ombouw.
Die ombouw kun je zelf doen, maar het is geen eenvoudige klus. Vanwege de vele eisen die de Rijksdienst voor het Wegverkeer stelt, is het goed om de ombouw door een erkend bedrijf te laten doen.
Wil je een voertuig als kampeerauto registreren? Dan moet deze voldoen aan de volgende eisen:
- In het voertuig moeten zitplaatsen en een tafel aanwezig zijn. De tafel mag eventueel zijn weg te halen.
- Er moet een bed aanwezig zijn. Dit bed kunt u eventueel maken met behulp van de zitplaatsen.
- Er moet een kookgelegenheid aanwezig zijn.
- Er moeten mogelijkheden zijn om spullen op te bergen.
Al deze voorzieningen moeten vast in het woongedeelte zijn bevestigd.
Ook de Belastingdienst stelt eisen om in aanmerking te komen voor het speciale tarief Motorrijtuigenbelasting. Voor meer informatie zie: Speciaal tarief Motorrijtuigenbelasting.
De kampeerauto moet dan wel aan de inrichtingseisen voldoen (beschreven bij Keuringseisen en inrichtingseisen) én aan aanvullende eisen van de Belastingdienst.
Je moet het speciale tarief zelf bij de Belastingdienst aanvragen na ontvangst van het nieuwe kentekenbewijs.
Om al deze redenen blijven bestelauto’s onverminderd populair.