• Service
  • Over ons
  • Leden
  • Vacatures
  • Contact
Duurzaamnieuws
  • Home
  • Nieuws
  • Kort nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Klimaat
  • Economie
  • Vakantie
  • Corona
  • Kantelpunten
  • Zoek
  • Menu Menu

Wordt autonoom pakjesvervoer de toekomst?

22 januari 2017|doorGastauteur|inmobiliteit, nieuwe businessmodellen

dam vervoerIn de grote steden is al 10% van het verkeer een vorm van goederenbezorging. Nu rijden er flinke diesel bussen rond die zo snel mogelijk pakjes bij particulieren en bedrijven moeten afleveren. Een markt die spectaculair groeit door de vele online bestellingen. Met een navenante grote en groeiende uitstoot van CO2 door deze activiteit.

De toekomst zou kunnen zijn dat er heel rustig, heel veel elektrische ‘right-sized’ voertuigen rondrijden die zichzelf besturen en zichzelf voorzien van stroom. En ‘right-sized’ betekent dat er voor het afleveren van een laptop een andere maat voertuig wordt gebruikt dan voor het afleveren van een mobiele telefoon. Voor het afleveren daarvan volstaat bij wijze van spreken een voertuig met de maatvoering van een paar rollerskates.

Want laten we wel wezen: de haast van die bussen is meestal niet het gevolg van een reële klantenwens. Voor de schoenen die mijn zoons bestellen, komt het niet op een dag aan. Worden ze een dagje later geleverd? Maakt niets uit. En zo is het bij veel bestellingen. Meestal vallen ze in de categorie ‘matig belangrijk, niet urgent’. Ik heb het hier vanzelfsprekend niet over de aflevering van organen voor transplantatie. Urgentie zou behoudens die buitencategorie een ‘beprijsbaar’ iets kunnen zijn.

De noodzaak tot haast zit in de bestuurder. Deze werkt voor een flink deel op stukloon en wil aan het einde van de dag productie gedraaid hebben - lees voldoende pakketten hebben bezorgd. Om met een redelijk loon, op een redelijke tijd weer thuis te verschijnen. Haal de persoon weg en de inzet van een 2,5 ton wegende rondrazende bus die maar half vol zit (misschien is die bus vol bij het begin en leger en leger gedurende de rit) wordt lastiger te rechtvaardigen. Uiteindelijk is het grootste en zwaarste ‘pakket’ dat in de bus zit de chauffeur.

Dit is het alternatief. Een elektrisch voertuig(je) dat rustig naar de bestemming rolt met aan boord één pakketje, zichzelf ondertussen bijladend met stroom waar dat nodig is. Zo’n voertuig heeft in een etmaal een bereik van ongeveer 200 kilometer. Dat bijladen kan inmiddels onbemand. De Tesla-snake is daar een voorbeeld van, maar inductie oplaadpunten zijn ook nu al te koop. Een voertuig gaat daar boven staan en wordt bijgeladen. Hoeveel sorteerslagen op de route kunnen er uit met dit model en hoeveel lager kunnen dan de kosten worden en hoeveel CO2 wordt er dan NIET langer uitgestoten? De bemensing van zo'n systeem bestaat uit verkeersregelaars-op-afstand, troubleshooters voor gestrande voertuigen en een partij die een wagentje op pad stuurt.

Eén liter diesel staat voor 3,2 kg CO2 uitstoot (bron: http://www.co2emissiefactoren.nl) en ik heb het nog niet over fijnstof, nox-en en ander ongerief gehad. Het verdienmodel van zo'n autonoom pakketvervoer systeem zit in het weghalen van de bestuurder en deze te vervangen door een soort verkeersleider die een aantal wagens beheert. De verdiensten zitten verder in het vervangen van onderhoudsgevoelige bussen naar onderhouds-ongevoelige, langzaam rijdende elektrische pakket-wagentjes. Van 2.000 bewegende delen naar maximaal 20 bewegende delen. Van een maximale levensverwachting van zo'n 300.000 kilometer naar een minimale levensverwachting van 1.500.000 kilometer. Tel uit je winst. Het gaat echter nog verder. Deze voertuigen kunnen ook een bijdrage leveren aan de opslagcapaciteit die Nederland op termijn echt heel hard nodig heeft. De laatste verdienste zit in minder sorteerslagen voordat een pakket daadwerkelijk wordt aangeboden.

Op de achtergrond hoor ik de twijfelbrigade al morren. En het is inderdaad technisch niet gemakkelijk.

Zelfs de nieuwste Tesla heeft op dit moment niet meer in de aanbieding dan een heel geavanceerde vorm van cruise-control. Een proef in Appelscha moest na twee dagen in de herstart moest. Een project in Wageningen rijdt vooralsnog alleen op de campus en met een stewart aan boord. Er wordt echter wel aan gewerkt en er worden vorderingen gemaakt door de wagentjes aan te sturen vanuit een datacenter, door er geen mensen mee te vervoeren, en door de snelheid heel laag te houden. Maar daarmee wel steady-on door te rijden. Er moet echter wel werk of omscholing worden aangeboden voor de mensen die nu de vrachtwagens besturen.

We moeten zorgen voor innovaties en de regelgeving aanpassen. Nu moet elke bestuurder een rijbewijs hebben om te kunnen tonen. Maar genoemde voertuigen (die 10 kilometer per uur rijden)vallen eerder onder de regelgeving voor een elektrische fiets dan onder elektrische auto’s. Rijkswaterstaat is al bezig met het ontwerp van wegen voor het jaar 2050 en ook stichting CROW houdt zich er mee bezig.

De ontwikkeling van zo’n autonoom voertuig is nu in volle gang bij een start-up nabij Utrecht. Het wagentje leert zichzelf de wegen waar het rijdt. Het wordt medio dit jaar getest op een industrieterrein met een eigen pakket hub. Er is een product-markt combinatie gevonden met één van de pakketspelers zodat live geleerd kan worden. De combinatie van bijna volledige autonome vervoerstechniek en logistieke kennis is een nieuwe combinatie in Nederland. De ontvangers identificeren zich via hun telefoon en kunnen zo het bagagecompartiment openen en hun pakket er uit nemen. En hoe handig is het als men dan meteen een nieuw pakketje mee zou kunnen geven zonder daarvoor naar een verzendpunt te moeten gaan?

De realisatie van deze dienst klinkt als een duurzame winnaar.

Antoine Maartens is Programma manager icoon project ‘Duurzaam Texel' voor Urgenda om de transitie naar een non-fossiele energievoorziening te maken.

2 antwoorden
  1. Naomi zegt:
    10 februari 2017 op 16:51

    Ik vind het heerlijk om dit te lezen! Gewoon eigenlijk alleen al dat men ermee bezig is en dat CO2 uitstoot on top of mind is. En als er dan ook nog wordt bespaard door het weglaten van de bestuurder, dan zullen de bedrijven er helemaal wel oren naar hebben. Dus fantastisch nieuws. Al vind ik ook dat we allemaal (en zeker de politiek) veel meer kunnen doen om de CO2 uitstoot te verlagen. Wellicht zelfs verplicht stellen van eco auto’s. Al zouden we alleen al beginnen met de bedrijfswagens in NL, dan zou dat al zoveel schelen. Ik draag zelf graag m’n steentje bij. Door onze bedrijfsvoering waarbij auto’s noodzakelijk zijn heb ik onze fleet volledig laten reviewen door http://www.ecodrivingnederland.nl Het voelt goed om op deze groene manier bezig te zijn!

  2. Otto zegt:
    27 januari 2017 op 10:37

    Klinkt geweldig. De vraag is wel waar deze karretjes zouden moeten gaan rijden. De standaard reactie van de autoriteiten is altijd: op het fietspad (zie de proef in Appelscha).
    Maar dat smalle fietspad is nu soms al overbelast. Daar rijden ook scooters, canta’s, bakfietsen, riksja’s, scootmobiles etc. Allemaal breder dan een fiets. Dus het verplaatsen van vrachtvervoer van de autoweg naar het fietspad zou een erg slecht idee zijn.

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
  • Delen op Facebook
  • Delen op LinkedIn
  • Delen via e-mail
Goed dat je Duurzaamnieuws leest. Hier vind je breed inzicht in actuele ontwikkelingen rond duurzaamheid, klimaat en veiligheid. Dat bieden we onafhankelijk, zonder subsidies, overheidssteun of rijke aandeelhouders, maar vooral met hulp van bijdragen van onze lezers. We willen zo lang mogelijk onze informatie gratis aanbieden en voor iedereen toegankelijk houden, omdat het zo belangrijk is dat iedereen meedoet aan de omslag naar duurzaamheid en daar goed en eerlijk over geïnformeerd is.

Dit is een belangrijke tijd, waarin we de richting van de toekomst bepalen. Krijgen we klimaatverandering en de pandemie onder controle? Kunnen we onze veiligheid in stand houden? Nemen we de juiste maatregelen, ook voor een eerlijker samenleving? Als je kunt, is dit een mooi moment om ons te helpen. Steun ons als lid of donateur. Dank je wel.

Hier kun je lid worden.
En hier kun je doneren.



Wil je ons liever eerst een tijdje volgen? Meld je dan hier aan voor de gratis nieuwsbrief.

Alvast bedankt - en blijf veilig en gezond!
Team Duurzaamnieuws

Nieuws

  • air pollution EU houdt deur open voor auto’s op e-brandstoffen25 maart 2023 - 13:41
  • wilde bij Pesticiden veranderen gedrag van bijen meer bij warmer weer25 maart 2023 - 10:50
  • duurzaamheidsverslag Duurzaamheidsverslag wordt gemeengoed bij bedrijven25 maart 2023 - 10:39
  • misleidende reclame shell TNO: beperk reclame voor klimaatbelastende producten22 maart 2023 - 14:58
  • echte ongemakkelijke waarheid ipcc Syntheserapport IPCC: laatste kans om klimaat te redden20 maart 2023 - 17:12

Inzicht

  • toekomst van ons voedselRegeneratieve landbouw moet concreter en beter meetbaar22 maart 2023 - 15:06
  • agro industrieZorgen groene subsidies voor meer protectionisme?19 maart 2023 - 14:19
  • plastic afval Wat kan ik daar nu aan doen?11 maart 2023 - 10:16

Opinie

  • nieuwe duurzaamheid houdt ons overeind We hebben een nieuwe duurzaamheid nodig4 januari 2023 - 17:01
  • ontmenselijking 2022 het jaar van ontmenselijking11 december 2022 - 11:00
  • Een sprong in de tijd9 november 2022 - 09:16
meewind 23 02

Duurzaamnieuws wordt mede mogelijk gemaakt door:

elektrischeautolease.nl - elektrische auto leasen

energie aanbiedingen
energie vergelijken

Service

  • Gratis nieuwsbrief
  • Lid worden
  • Doneren
  • Privacy policy
  • Blog
  • Mastodon

Rubrieken

  • Nieuws
  • Inzicht
  • Opinie
  • Info

Onderwerpen

  • Energie
  • Economie
  • Klimaat
  • Voeding
  • Hormoonverstoorders
  • Kantelpunten
  • Corona

Creative Commons-Licentie

CC uitsluitend van toepassing op tekst redactie. Overige content alle rechten voorbehouden aan auteurs / producenten.

Duurzaamnieuws, nieuws over duurzaamheid

is een uitgave van stichting iNSnet.

duurzaam nieuws en duurzame informatie op mastodon
duurzaam nieuws en duurzame informatie op facebook
duurzaam nieuws en duurzame informatie op twitter
duurzaam nieuws en duurzame informatie op rss
Grootouders voor het klimaat overhandigen manifest aan CDA fractievoorzitte...VPRO Tegenlicht: Tijdperk van de mens
Scroll naar bovenzijde

AVG Toestemmingen

Bij duurzaamnieuws.nl nemen wij uw recht op privacy serieus. Wij plaatsen enkele cookies die nodig zijn om onze website optimaal te laten functioneren. Onderstaand ziet u welke verplichte en optionele toestemmingen u ons verleent om uw persoongegevens te verwerken op deze website. Als u deze toestemmingen wilt intrekken klikt u op 'Vergeet mij' onderaan deze pagina.

Privacy verklaring | Sluiten
Instellingen